Je hebt een mooi hotel en de gasten komen en gaan. Je kunt niet echt klagen over de hotel revenue, maar het is ook niet geweldig. In sommige maanden kan je bezettingsgraad namelijk beter. Maar hoe verhoog je de kamerinkomsten van een goedlopend bedrijf? Met de zes tips in dit artikel kun je gemakkelijk je inkomsten verhogen, zonder (te veel) geld uit te geven.
-
Directe boekingen
De eerste manier waarop je je hotelinkomsten gemakkelijk kunt verhogen is door een toename van directe boekingen. Misschien klinkt dit als een open deur, maar we raden je aan om een betere boekingservaring te bieden dan je concurrenten. Een goede boekingsmodule trekt de bezoeker aan om direct op de website te boeken, waardoor je veel commissiekosten bespaart. Houd er rekening mee dat niet elke boekingsmodule hetzelfde is; de kwaliteit en de boekingservaring kan per aanbieder verschillen. Het eerste en misschien wel het meest cruciale dat de boekingsmodule moet hebben is een modern uiterlijk. Verouderde boekingsmodules zien er niet betrouwbaar uit, wat betekent dat je inkomsten verliest zodra de potentiële gast op de website komt. Dit geldt trouwens voor de hele website. Een website die modern, gebruiksvriendelijk, up-to-date en gastvrij is en tevens een boekingsmodule heeft is een absolute must om de omzet te verhogen.
Leer meer:
- Meer directe boekingen op je hotelwebsite via marketingpsychologie
- Hoe kies je een Online Boekingsmodule?
- 5 tips voor meer directe boekingen op de hotelwebsite
-
Beheer van de boekingssites
De tweede manier om je inkomsten te verhogen is het slim beheren van de boekingssites. Je verkoopt de kamers waarschijnlijk op ten minste twee verschillende boekingssites. Dat is een goede zaak, want tegenwoordig moet je er met alle concurrentie voor zorgen dat je online zichtbaar bent. Zorg dat je zichtbaar bent en verkoop je kamers via meerdere boekingssites.
Maar hoe houd je die boekingssites bij? Het handmatig beheren van boekingssites is zeer inefficiënt. Je kunt jezelf niet in tweeën splitsen en elke boekingssite tegelijkertijd beheren, waardoor je altijd kamerreserveringen zult mislopen. Of erger nog, je raakt overboekt. Er bestaat software dat veel beter is in multitasking. Het heet een channel manager, en het kan al je boekingssites in één keer beheren. Elke boekingssite is 24/7 up-to-date, wat het aantal boekingen en dus je revenue verhoogt. Als kers op de taart bespaar je veel handmatig werk. En je weet het: tijd is geld.
Leer meer:
- 3 soorten OTA's voor een pittigere Online Distributie-cocktail
- 4 tips voor het vinden van de beste Channel Manager
-
Gastervaring / -tevredenheid
De kans dat gelukkige gasten terugkeren naar jouw hotel is groot. En als ze niet terugkomen, heb je grote kans dat dit je gratis mond-tot-mondreclame oplevert. De ervaring van de gasten begint wanneer ze met jou kennismaken via je website en eindigt pas als ze weer thuis zijn. Vind je weg in het creëren van een customer journey en maak het verblijf van je gast onvergetelijk. Het gaat niet per definitie om originaliteit, maar vooral om gastvrijheid en het in de watten leggen van je gast.
Wees niet bang om recensies te vragen, want dat telt tegenwoordig ook. Als de gasten tevreden zijn met hun verblijf, zullen ze vast en zeker graag een recensie schrijven. Met positieve recensies trek je meer gasten naar je hotel.
Leer meer:
- 6x Een Onvergetelijke Ervaring Voor Je Gasten [ook tijdens COVID-19]
- 5 tips om de hotelgast te verrassen
- 3 tips om de communicatie met hotelgasten nog beter te maken
-
Betalingsautomatisering
Hoewel deze tip niet per se een directe verhoging van je omzet betekent, helpt het wel degelijk. Veel hoteliers moeten veel tijd en energie steken in het ophalen van creditcardbetalingen. In plaats van al dat handmatige werk kun je ook overwegen om betalingen te automatiseren via een integratie (payment provider naar PMS). Geen creditcardnummers meer kopiëren, geen privacygevoelig gedoe meer en niet meer je geld achterna zitten. Hoe verhoogt dat (indirect) je omzet? Op deze manieren:
- Het bespaart je tijd doordat je minder handmatig werk hebt; alle creditcardgegevens en betalingen worden direct in het PMS gezet.
- Je hebt een hogere liquiditeit en een gezondere cashflow, want betalingen worden vaak al gedaan voordat de gast arriveert.
- Er is geen gedoe meer met betalingen bij de receptie, wat waarde toevoegt aan de gastervaring (en dus een hogere kans op upselling, cross-selling en herboekingen).
Leer meer:
-
Verkoopstrategieën voor hotels
Kamerverkoopstrategieën is een breed onderwerp, maar het omvat vele manieren om je revenue te verhogen. Upselling en cross-selling zijn voorbeelden van veelbelovende strategieën om je bedrijf te verbeteren. Denk aan het aanbieden van een kamerupgrade, het toevoegen van champagne aan het ontbijt of het verkopen van tickets voor het theater naast de deur. Al die dingen tellen mee voor de verkoop.
Speel met verschillende soorten tarieven en arrangementen. Het BAR-tarief is een prima begin, maar een last-minute tarief of LOS-tarief (Length of Stay) kan bijvoorbeeld ook interessant zijn. Arrangementen kunnen daarnaast een luxe en zorgeloos gevoel bieden, iets waar sommige gasten misschien wel naar verlangen.
Ook kan het hanteren van verschillende prijsstrategieën interessant zijn. Een prijsstrategie geeft structuur aan je hotelkamerprijzen en je aanpak wordt systematischer. Vooral voor een revenue manager is dit interessant.
Probeer enkele strategieën, en zie wat werkt en wat niet. Als je een nieuwe strategie start, betekent dit niet dat je deze moet blijven uitvoeren. Je kunt op elk moment stoppen als je dat wilt. Maar als je het niet probeert, mis je misschien een kans om de omzet te verhogen.
Leer meer:
- 4 prestatie-indicatoren (metrics) voor een winstgevender hotel
- 13 Prijstypes Voor Jouw Hotel
- 5 succesvolle prijsstrategieën voor een hogere omzet
-
Communicatie en marketing
De website, sociale media, advertenties en samenwerkingen maken allemaal deel uit van communicatie- en marketingstrategie. Zoals we al eerder benoemden, is het belangrijk om te zorgen voor een moderne en gebruiksvriendelijke website. Werk de teksten op de website regelmatig bij (zijn er nieuwe evenementen, of heb je nieuws dat boekers moeten weten?). Zorg er ook voor dat er een prominente boekingsknop op je website staat zodat het voor gasten zo gemakkelijk mogelijk wordt gemaakt om via je website een kamer te boeken.
Wat is daarnaast je doelgroep? En bereik je hen op dit moment wel via sociale media? Doe eens onderzoek naar waar je je doelgroep kunt vinden. Wanneer je je richt op het bedrijfsleven, is LinkedIn een goed platform om jezelf te laten zien. En heb je een fotogeniek hotel? Dan is Instagram het platform om het hotel te promoten. Houd er rekening mee dat het hebben van een uitstekende sociale mediastrategie tijdrovend is, maar tegelijkertijd is het wel een gratis platform om jezelf te laten zien. Zorg ervoor dat je zichtbaar blijft door minimaal twee keer per week een (relevant) bericht te plaatsen.
Hetzelfde geldt voor adverteren. Het kan kostbaar zijn, en we raden je aan om vooraf te onderzoeken of je je doelgroep gaat bereiken via het advertentieplatform dat je in gedachten hebt. Anders is het gewoon geldverspilling. Wees echter niet bang om het te proberen, want het kan zeker een boost geven aan je omzet.
Samenwerkingen kunnen ook heel interessant zijn; je doet iets voor hen, en zij doen iets voor jou. Denk aan de lokale bakkerij als partner. Je promoot hun heerlijke gebakjes bij de hotelgasten, en bij de bakker hebben ze speciale vouchers voor je hotel. Win-win!
Leer meer:
Belangrijke zaken om mee te nemen
- Automatisering van het online distributieproces van je hotel is een uitstekende investering om je bedrijf efficiënter en minder tijdrovend te maken.
- Een onvergetelijke gastervaring is essentieel. Als het niet is om de gast terug te laten keren naar je hotel, dan is het wel voor mond-tot-mondreclame of goede recensies.
- Hotelstrategieën bieden veel mogelijkheden om de inkomsten te verhogen. Je hoeft alleen maar nieuwe strategieën te durven uitproberen. En als een specifieke strategie niet werkt, stop je en ga je naar de volgende.
- Communicatie en marketing worden snel over het hoofd gezien of ondergewaardeerd, maar het kan zoveel waarde toevoegen aan je hotelaccommodatie. Sociale media is bijvoorbeeld een gratis platform om in contact te komen met potentiële gasten en meer te laten zien van wat je doet.
Over SmartHOTEL
SmartHOTEL helpt hoteliers wereldwijd om hun weg te vinden in de spannende en de soms verwarrende wereld van online distributie. Vanuit ons kantoor in Nederland en het Verenigd Koninkrijk bedient ons team meer dan 1500 hotels met de Smart Channel Manager en op maat gemaakte integraties. Als Hospitality experts weten we precies wat onze klanten nodig hebben en welke uitdagingen hoteliers van alle soorten en maten elke dag te wachten staan. Meer weten over ons of onze services? Je kunt contact met ons opnemen via sales@smarthotel.nl of bellen naar +31 (0)182 75 11 18.