Origineel zijn? Zo doe je dat!

Origineel zijn? Zo doe je dat!

Zal ik je een geheim verklappen? Bij SmartHOTEL dromen we af en toe van ons eigen hotel. Op een vrijdagmiddag waren mijn collega Marina en ik aan het brainstormen over wat ons denkbeeldige hotel onvergetelijk zou maken. We concludeerden snel dat ons hotel geen normale hotelkamers zou hebben. Niet omdat daar iets mis mee is, maar omdat je over vijf jaar waarschijnlijk niet meer weet dat je er hebt geslapen. Ons hotel moest onvergetelijk zijn. Terwijl we over een aantal opties nadachten, realiseerden we ons dat je ''origineel'' in drie thema's kunt opsplitsen: branding, service en locatie.

 

Branding

Ieder hotel beweert het beste hotel te zijn waar je kan verblijven, maar het onderscheidt het ene hotel niet echt van het andere. Vooral in grote steden als Amsterdam is het lastig om op te vallen; dat is misschien wel de reden waarom het Hans Brinkers Hostel het over een andere boeg gooide. Met trots brengen ze naar buiten dat ze ''The Worst Hostel In The World'' zijn (check dit artikel). Een gevalletje omgekeerde psychologie, wat ze zeker bekendheid in de hotelindustrie heeft gebracht.

Hotel Con Corazon pakt het anders aan. Momenteel hebben ze twee hotels welke zijn gebouwd met behulp van crowdfunding. De winst van de hotels gaat naar onderwijs voor Latijns-Amerikaanse kinderen, zodat zij naar school kunnen en dat ook af kunnen maken. Tegelijkertijd zorgen ze met de hotels voor werkgelegenheid voor de lokale bevolking. Hotels met een hart voor de samenleving!

Standout_branding_example_NL_v1

 

Service

De hotelketen a&o Hostels besloot het anders aan te pakken, zij willen juist opvallen met hun service. Sinds kort kan je vrijwillig van de schoonmaak van je kamer afzien en in ruil krijg je een gratis drankje bij de bar. Positief voor de gast, maar ook voor het milieu. In twee maanden tijd werden 10.000 minder kamers schoongemaakt, wat resulteerde in een besparing van 75.000 liter water, 708 kWh elektriciteit en 20.000 vuilniszakken.

Een ander voorbeeld is Andaz van Hyatt. Andaz staat voor luxe boutique hotels met een twist. Wanneer je in ÊÊn van de hotels verblijft, zul je zien dat de traditionele receptiebalie is verdwenen. In plaats daarvan lopen er gastheren en -vrouwen rond die je verwelkomen bij binnenkomst. Terwijl jij ontspannen een drankje drinkt op de bank, checkt de gastheer/vrouw jou in met een tablet. Wanneer je er klaar voor bent wordt je vervolgens naar je kamer begeleid.

 

Locatie

Nadat er een contract is getekend met een nieuw hotel is ons consultancy team er als de kippen bij om het hotel online te bekijken. We hebben al zo veel fantastische hotels voorbij zien komen, bijvoorbeeld Hotel Vrouwe van Stavoren (slapen in een wijnvat), Inntel Hotels Amsterdam Zaandam (een opeenstapeling van bijna zeventig Zaanse huisjes) en LEGOLAND Castle Hotel (een levensgroot kasteel met LEGO-thema).

Natuurlijk zijn er nog ontzettend veel andere speciale locaties. Denk aan een boomhut midden in de natuur, slapen in een safaripark met op een paar meter afstand giraffen, vliegtuigen die zijn omgebouwd tot hotelkamers en themakamers van bijvoorbeeld je favoriete actieheld. Sommige locaties zijn spectaculair, sommige zijn een beetje gek, maar ze zijn zeker gedenkwaardig.

Standout_location_example_NL_v1

 

Conclusie

Onze conclusie? Je kunt helemaal losgaan met deze thema's, maar we denken wel dat het belangrijk is om dicht bij jezelf te blijven. Het moet jouw hotel blijven, een product waar je hart ligt en waar je je passie volledig in kwijt kunt. Als de gasten die passie niet voelen, dan zullen ze ook niet voor jouw hotel vallen. Wij dromen in ieder geval nog even verder over ons eigen hotel.😉

 

By Chantal Mieremet | September 30, 2019

Share This Story, Choose Your Platform!

Search

Recent Posts