Interview: SmartCONNECT, de connectiviteitsoplossing voor hotels

Het SmartCONNECT-platform is gelanceerd, en inmiddels maken al meerdere hoteliers succesvol gebruik van deze nieuwe oplossing voor hotels. In dit interview met Pitrik (oprichter SmartHOTEL) en Quinten (Chief Growth Officer), leer je meer over wat SmartCONNECT precies inhoudt en wat het voor jou kan betekenen.

 

Wil je eerst meer weten over SmartCONNECT? → Over SmartCONNECT

 

Een herkenbaar scenario

Maak je gebruik van verschillende hotelsoftware-oplossingen zoals bijvoorbeeld een channel manager, PMS, RMS en CRS? Al deze technologieën zouden je vrijheid moeten geven, maar toch voelt dat niet altijd zo. Als er haken en ogen zitten aan één van je softwaresystemen, dan kan dat regelmatig voor slapeloze nachten zorgen. Het liefste stap je over op een ander systeem, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan aangezien je afhankelijk bent van beschikbare integraties met de andere systemen. Dat maakt het lastig om een systeem te kiezen dat het beste werkt voor jouw hotel. Was daar maar een oplossing voor...

SmartCONNECT informatie

 

De oplossing is SmartCONNECT

De oplossing is er met het nieuwe platform van SmartHOTEL, namelijk SmartCONNECT. Maar wat is het precies? “Het is de oplossing om verschillende gespecialiseerde hoteltechnologieën met elkaar te integreren. Ieder specialisme blijft doen waar zij goed in is, terwijl wij doen waar wij goed in zijn: connectiviteit”, trapt Quinten af. Pitrik vult vervolgens aan: “SmartCONNECT is een platform dat verschillende hotelsystemen aan elkaar kan koppelen. We zijn inmiddels bekend met het type koppeling 'PMS–channel manager–boekingssite', maar SmartCONNECT koppelt bijvoorbeeld ook je betalingssysteem aan de PMS.”

Dat is interessant! SmartCONNECT voor Payment (de naam verklapt het al) biedt een oplossing voor de uitdagingen rondom betalingsproviders. We zien vaak dat de betalingsprovider (bijv. PayByLink of WorldLink) niet aangesloten kan worden aan de PMS, wat resulteert in veel handmatige handelingen. Het zijn zelfs zo veel handmatige handelingen dat er regelmatig 1,5 FTE of meer aan wordt uitbesteed. Dat kan natuurlijk efficiënter. SmartCONNECT voor Payment maakt een koppeling met je systemen en neemt werk uit jouw handen. Ook de PCI-beveiliging verbetert; SmartCONNECT voor Payment verwerkt de creditcardgegevens, waardoor de hotels en hun PMS-systeem niet interessant meer zijn voor bijvoorbeeld hackers.

 
Wat hoteliers zeggen over SmartCONNECT voor Payment:

“Ik heb minder handmatig werk, wat veel tijd en (werknemers)kosten bespaart.”

“De klantbeleving is positiever; de betaling wordt vrijwel altijd vooraf gedaan, waardoor de gast niet meer wordt geconfronteerd met geldzaken aan de balie.”

“Mijn liquiditeit is hoger, omdat er vrijwel altijd vooraf betaald wordt.”

“De creditcardgegevens van onze gasten hoeven vrijwel nooit meer worden ingezien, omdat de transacties zijn geautomatiseerd.”

 

Hoe is het SmartCONNECT-platform ontstaan?

“Een populaire reden is dat veel hoteliers een specifiek betalingssysteem willen gebruiken, en het is vaak onmogelijk om het te integreren met het PMS”, zegt Quinten. “We gaan voor keuzevrijheid en willen geen afhankelijkheid meer van integraties tussen verschillende systemen. SmartCONNECT fungeert als onafhankelijk platform, dat ernaar streeft om alle systemen met elkaar te verbinden”, vult Pitrik aan.

Het bouwen van een integratie tussen twee systemen kost tijd, zeker voor alle hoteltech-bedrijven die daar niet in zijn gespecialiseerd. SmartHOTEL heeft echter ruim 16 jaar ervaring in connectiviteit en gaat zich daar met dit nieuwe platform verder op toespitsen. Zo kan iedere partij blijven doen waar hij goed in is en kan ieder zich op zijn eigen specialisme blijven focussen.

 

SmartCONNECT, voor welk type hotelier is dat?

De logische opvolgende vraag is voor wie SmartCONNECT is. Pitrik legt uit: “We willen hoteliers helpen die geïnteresseerd zijn in vergaande automatisering van hun bedrijf. Dat kunnen zowel groot- als kleinschalige hotels zijn.’’

Een kleinschalig Nederlands hotel is bijvoorbeeld geïnteresseerd in SmartCONNECT voor Payment, zodat de paar mensen die in het hotel werken, zich kunnen focussen op andere taken.

Een ander voorbeeld is een grote hotelketen in Engeland en Ierland, dat sinds het begin van dit jaar gebruikmaakt van SmartCONNECT voor Channel Management. Voorheen maakten zij gebruik van de OHDCS CRS-integratie met de SmartHOTEL Channel Manager. De hotelketen gaf aan een snellere connectie en geen tussenpersonen meer te willen hebben. Dankzij SmartCONNECT voor Channel Management hebben ze nu een directe koppeling met de PMS en snellere supportreacties. Binnenkort zullen zij aanvullend ook gebruik gaan maken van SmartCONNECT voor Payment.

Quinten geeft aan dat niet alleen hoteliers zijn gebaat bij SmartCONNECT: “Ook voor specialistische softwarepartijen, zoals een boekingssite of betalingsprovider is het interessant. Wanneer zij zich aansluiten bij SmartCONNECT is het mogelijk om te integreren met veel meer partijen die voorheen niet toegankelijk waren. De mogelijkheden en het bereik worden zo opeens veel groter dan alleen die ene hotelsoftwarekoppeling.’’

 

Hoe ziet de toekomst van SmartCONNECT eruit?

Als oprichter van SmartHOTEL is Pitrik altijd bezig met nieuwe ontwikkelingen. Wanneer aan het einde van het interview wordt gevraagd naar de toekomstplannen van SmartCONNECT beginnen zijn ogen te stralen: “Op dit moment is SmartCONNECT er voor betalingssystemen, channel managers, PMS’en en RMS’en. Het platform kunnen we op den duur nog verder uitbreiden, denk bijvoorbeeld aan een integratie met upselling tools.’’

 

In een wereld waar hoteliers vaak vastzitten aan hun hotelsystemen, lijkt er met SmartCONNECT een wereld open te gaan. Ook voor softwareproviders is dit de kans voor een groter hotelbereik. Ben jij ook enthousiast over de mogelijkheden die dit nieuwe platform biedt? Of heb je nog vragen over wat SmartCONNECT precies is en wat het voor jou kan betekenen? Neem dan gerust contact op, we kunnen je telefonisch meer vertellen over SmartCONNECT.

 

Over SmartCONNECT

SmartCONNECT is de overkoepelende naam voor meerdere producten. Momenteel bestaat het uit de volgende vier producten: SmartCONNECT voor Payment, SmartCONNECT voor PMS, SmartCONNECT voor Channel Management en SmartCONNECT voor RMS. Alle vier de producten zijn individueel te gebruiken, en vormen samen het SmartCONNECT-platform. Bij dit nieuwste platform van SmartHOTEL staan keuzevrijheid, onafhankelijkheid en specialisme centraal:

  • Keuzevrijheid: je kiest software die voldoet aan jouw wensen, zonder te hoeven denken aan de integraties van de systemen.
  • Onafhankelijkheid: je bent niet meer afhankelijk van de beschikbare integraties van hoteltechnologie.
  • Specialisme: je kunt rekenen op kwalitatief betere integraties, omdat iedere hotelsoftwarepartij zich vanaf nu kan richten op zijn eigen specialisme.

 

SmartCONNECT

 

Over SmartHOTEL

SmartHOTEL helpt hoteliers wereldwijd om hun weg te vinden in de spannende en de soms verwarrende wereld van online distributie. Vanuit ons kantoor in Nederland en het Verenigd Koninkrijk bedient ons team meer dan 1500 hotels met de Smart Channel Manager en op maat gemaakte integraties. Als Hospitality experts weten we precies wat onze klanten nodig hebben en welke uitdagingen hoteliers van alle soorten en maten elke dag te wachten staan. Meer weten over ons of onze services? Je kunt contact met ons opnemen via sales@smarthotel.nl of bellen naar +31 (0)182 75 11 18.

 

By Chantal Mieremet | september 28, 2020

Share This Story, Choose Your Platform!

Search

Recent Posts