Betalen voor een hotelovernachting bij de receptie verleden tijd...

.....maar wat zijn de alternatieven?

Ken je het gevoel wanneer je maanden van tevoren een reis betaald hebt en deze tegen de tijd van vertrek haast als gratis aanvoelt? Dit hebben jouw hotelgasten ook! Het is daarom niet gek dat er in de hotelindustrie tegenwoordig veel alternatieven zijn voor de vooruitbetaling van een overnachting. Leveranciers uit de industrie, zoals OTA's en bedrijven die PMS'en en Booking Engines aanbieden, beloven allemaal de perfecte oplossing te hebben. Maar welke oplossing is het meest voordelig en hoe blijf jij als hotelier de baas over het betalingsbeleid?

Het ideale betalingsbeleid

Uitzoomen op het proces is vrij eenvoudig. Reserveringen worden gemaakt en ergens in hetzelfde proces moet er betaald worden voor de service en de kamer. Je kunt er als hotel voor kiezen om een gast volledig vooruit te laten betalen. Maar je kunt ook kiezen voor een meer flexibel betalingsbeleid waarbij je de gast een aanbetaling laat doen of laat bepalen of ze betalen bij de check-in of check-out. Welk betalingsbeleid het beste bij jouw hotel past, hangt af van het type hotel, de boekingswijze en uiteraard de voorkeur van jullie gasten.

Voor elk betalingsbeleid zijn er leveranciers die jou een oplossing bieden (tegen een eigen aandeel) om jou als hotelier te ondersteunen bij transacties. Ze hebben het beste inzicht in hoe de betalingsbedrijven werken, waar de transactiekosten naartoe gaan en hebben kennis over betalingen in het algemeen. Omdat deze leveranciers jou ontzorgen in het betalingsproces scheelt dit in de operatie veel handmatig werk. Dit is met de huidige tekorten aan personeel in de horeca niet geheel onbelangrijk. Het stukje marge dat je inlevert bij bijvoorbeeld een OTA kost je aan het eind van de streep  wellicht minder dan wanneer je de betalingen zelf afhandelt.

Prepayments en marges

Booking.com is natuurlijk de bekendste OTA en heeft een volledig uitgerold prepayment programma. Als grootste speler op de markt handelen ze deze betalingen natuurlijk niet af zonder een prijs. Wel ben jij als hotelier verzekerd van de inkomsten en scheelt het weer een betalingsafhandeling tijdens het verblijf.

"Vier op de tien (40%) reserveringen van Booking.com in Q1/2022 werden verwerkt via het betaalplatform van de OTA, dit is een stijging van 48% ten opzichte van vorig jaar (Q1/2021 was goed voor 27%) en twee keer zoveel als vier jaar geleden (2018) toen het slechts 20% was." 

Het lijkt erop dat er steeds meer innovatieve spelers uit de betalingsindustrie hun weg vinden naar de Hospitality. De ervaring voor de hotelgast én de kosteneffectieve betalingsmogelijkheden voor de hoteliers zullen de komende jaren de grootste drijfveren zijn voor innovatie. Sindskort hebben OTA's de boekingsmarkt in handen, maar hoe ver gaat deze macht zich nog door ontwikkelen? Komt er een moment dat hoteliers het heft weer in eigen handen nemen?

SmartHOTEL denkt graag mee over jullie betaalprocessen. Meld je nu aan voor een Gratis en Vrijblijvende Payment Scan. Middels een video call van maximaal 20 minuten bespreken we jullie (gewenste) situatie en welke concrete stappen er nodig zijn om daar te komen.

 

 

By Fiona Cooper | oktober 17, 2022

Share This Story, Choose Your Platform!

Search

Recent Posts