...Wat moet er anders?
Generatie-Z is nu al een van de grootste consumentengroepen. Het is dan ook een absolute must om deze generatie, die is geboren tussen 1996 en 2015, te begrijpen. Wat zijn hun wensen, wat vinden ze belangrijk en hoe bereik je ze? Ons antwoord in het kort: TikTok. Dit is dé belichaming van wat het betekent om een Gen-Z’er te zijn. We denken daarmee ook gelijk aan te geven dat er nog weinig marketing managers in de hotelwereld zijn die deze demografische groep echt begrijpen. Er zijn namelijk nog weinig hotels en hotelketens die het platform inzetten en zich op een juiste manier tot deze doelgroep te richten.
Wil je voorkomen dat je met een Millennial aanpak volledig de plank misslaat bij Generatie-Z? Lees dan onderstaand wat de kenmerken van deze nieuwe generatie zijn en hoe jouw hotel hier het beste op in kan spelen.
Kenmerken van Gen-Z
Het belangrijkste kenmerk van Generatie-Z is dat zij de eerste generatie zijn die in een volledig gedigitaliseerde wereld zijn opgegroeid. Smartphones, touchscreens en apps zijn voor deze jonge generatie al de norm sinds de geboorte. Dit is een groot verschil met de Millennial, die zich nog een tijd voor draadloos internet kan herinneren. Gen-Z heeft door deze digitalisering sterke technische vaardigheden, het vermogen om te multitasken en de wens voor gepersonaliseerde, op maat gemaakte ervaringen.
De overige kenmerken van de Gen-Z’ers is dat stabiliteit van groot belang is. Daarnaast zijn ze ondernemend, hechten ze veel waarde aan persoonlijk contact, zijn ze competitief, flexibel en geven ze de voorkeur aan onafhankelijkheid.
Hoe reist Gen-Z?
We gaan weer verder met het belangrijkste kenmerk van de generatie, digitalisering. Gen-Z verwacht namelijk niet anders dan dat ze alle transacties vooraf op hun telefoon of tablet kunnen afhandelen: van het selecteren van hun bestemming tot het boeken van alle details, inclusief vluchten, overnachtingen en restaurantreserveringen. Daarnaast willen ze ook dat ze online vragen kunnen stellen en onmiddellijk antwoord krijgen terwijl ze hun beslissingen nemen. In Amerika is de app Hopper dan ook razend populair. Deze app speelt perfect in op de wensen van Gen-Z door alle aspecten van een reis op hetzelfde platform aan te bieden tegen de laagste prijs. Het ziet er naar uit dat het slechts een kwestie van tijd is voordat deze trend overwaait naar Europa.
Een ander belangrijk punt van aandacht is duurzaamheid. Gen-Z reist met een geweten. Ze voelen zich aangetrokken tot hotels en reisorganisaties die zich inzetten voor duurzaamheid en sociaal bewust reizen. Deze jongere generatie is veel ethischer dan voorgaande generaties. Het is dus goed om na te gaan hoe jullie je daar als hotel mee bezig houden én hoe Gen-Z deze informatie online kan terug vinden.
Hoe trek je Gen-Z aan?
Nu we weten hoe Generatie-Z in elkaar steekt en wat hun reisvoorkeuren zijn kunnen we door naar het voor jullie belangrijkste onderdeel. Hoe zorg je ervoor dat deze grote groep naar jou hotel toetrekt? Vooral met het oog op de toekomst is dit belangrijk, want deze groep zal voor een veel groter deel van de bezetting zorgen.
We beginnen bij de vraag naar snelheid en efficiëntie. Gen-Z zit niet te wachten op een rompslomp aan papierwerk of fysieke betalingen. Het liefst betalen ze hun overnachting op voorhand en de eventuele bijkomende kosten via een zakelijke Tikkie. SmartHOTEL biedt verschillende oplossingen die dit kunnen faciliteren.
Daarnaast is Gen-Z zoals al vaker benoemd dé digitale generatie. Social Media bepaalt waar ze naartoe gaan en daarom is een unieke en fotogenieke ervaring van grote waarde. Zorg dat je inzet op Social Media marketing om zo te zorgen voor het grootste bereik.
De conclusie? Onderschat Gen-Z niet, want het gaat niet lang meer duren voordat ze het grootste deel van de markt zullen bepalen.
Ben je op zoek naar digitale oplossingen voor in jouw hotel maar weet je niet waar je moet beginnen? Neem dan contact op met SmartHOTEL. Samen kijken we naar de huidige situatie en hoe we deze zo efficiënt mogelijk kunnen verbeteren.
Plan een vrijblijvende meeting in op een tijdstip dat u uitkomt! Dan gaan wij kijken hoe wij u het beste kunnen helpen!