5 succesvolle prijsstrategieën voor een hogere omzet

Je herkent het vast wel: je bent bezig met het bepalen van je prijzen voor de komende periode en iedere keer vraag je je weer af of er niet een kant-en-klare aanpak is. Het antwoord is: nee, er is geen standaardopzet die je kunt gebruiken. Er bestaan gelukkig wel verschillende methodes om een zo hoog mogelijke revenue te behalen. In dit artikel brengen we je op de hoogte van vijf verschillende prijsbepalingsmethoden.

 

Geen tijd om het hele artikel te lezen? Klik direct door naar de prijsstrategie die jij wilt bekijken:

 

Wat is een prijsstrategie voor hotelkamers?

Een prijsstrategie is een bepaalde aanpak om hotelkamers zo effectief mogelijk te verkopen. Een juiste prijsstrategie verhoogt je ADR, RevPAR en winst.

Om de juiste tactiek te kunnen bepalen, moet je weten wie je doelgroep is en wat de resultaten zijn geweest van vorige periodes. Door deze gegevens voorafgaand te analyseren, kun je de keuzes over het prijsbeleid beter onderbouwen.

Het helpt daarbij ook om een aantal factoren in de gaten te houden, hiermee kan je bewuste keuzes maken. Factoren die impact hebben op de prijs zijn:

 

  • Tijd
    • Hoog- en laagseizoen
    • Dagen van de week
    • Evenementen of andere activiteiten
  • Onvoorziene omstandigheden
    • Natuurrampen of virusuitbraken
    • Wijzigingen in wet- en regelgeving vanuit de overheid
  • Verhouding vraag en aanbod
    • Resterend aantal kamers
    • Segment van de doelgroep
    • Aanbod van de concurrentie
  • Hotel-gerelateerd
    • Soorten kamers (basis/comfort/suite)
    • Waarde van de services die worden aangeboden
    • Operationele kosten, waaronder sales en marketing

 

Tips voor het hoogseizoen: 3 tips om het meeste uit het hoogseizoen te halen (voor Booking.com)

 

Waarom is een prijsstrategie belangrijk voor mijn hotel?

Het antwoord op deze vraag is eigenlijk heel simpel: een prijsstrategie zorgt ervoor dat je accommodatie blijft groeien en meegaat in de markt. Het brengt structuur in je hotelkamerprijzen en je aanpak wordt daardoor systematischer.

 

Coronavirus informatie SmartHOTEL

 

Hoe bepaal ik de prijsstrategie van mijn hotel?

Je weet inmiddels wat een prijsstrategie voor jou kan betekenen en waarom die zo belangrijk is. Je weet ook hoe je je kunt voorbereiden en met welke factoren je rekening moet houden om tot een goed plan te komen.

Maar hoe bepaal je de prijsstrategie van je hotel? Er is geen one size fits all-strategie. Je zult moeten uitproberen wat er wel en niet werkt bij jouw doelgroep en op jouw locatie. Hieronder hebben we een vijftal verschillende prijsstrategieën opgesteld die je op weg kunnen helpen bij het maken van de uiteindelijke beslissing.

 

1. Prijsstrategie op basis van bezettingsgraad

Deze strategie op basis van de bezettingsgraad wordt het meeste gebruikt en focust zich op de vraag en aanbod van reizigers. Zo kun je, wanneer er nog 10 van de 40 kamers vrij zijn, ervoor kiezen om de prijzen te verhogen en zo je ADR en RevPAR te boosten. Loopt de kamerverkoop niet goed door, dan kun je beslissen om de kamerprijzen te verlagen en daarmee meer boekers aan te trekken.

Lees ook: Zo verbeter je de Online Distributie Strategie van je hotel

 

2. Prijsstrategie op basis van voorspellingen

Om dit prijsbeleid uit te kunnen voeren heb je gegevens van in ieder geval één jaar geleden nodig. Door die data te analyseren kun je een voorspelling doen voor de komende periode. In welke weken ging de verkoop slechter? Kun je achterhalen waarom de kamerverkoop in bepaalde periodes juist wel goed ging? Onderzoek ook de data (per seizoen) wanneer er promoties en speciale feestdagen plaatsvonden.

Houd niet alleen gegevens uit het verleden als leidraad voor je prijsbepalingen, maar kijk ook naar de toekomst. Feestdagen, weersvoorspellingen en nieuwe trends in de markt zijn relevante thema’s om in de gaten te houden.

 

3. Prijsstrategie op basis van marktcompetitie

Concurreren met andere lokale hoteliers is ook een optie. Kijk niet alleen naar de prijs van de concurrent, maar vergelijk ook de service, de ligging, de reviews en soorten kamers. Wanneer je de benodigde kennis hebt, weet je wat de reiziger bereid is om te betalen en kun je de prijzen daarnaar aanpassen.

Pas op dat je tijdens het wedijveren met de concurrent de boekers niet uit het oog verliest. De prijzen opvoeren is interessant, maar er zit een limiet aan hoeveel de boeker wil betalen. Daarnaast moeten de kamerprijzen jou ook nog steeds een omzet opleveren waarmee je bedrijf kan blijven bestaan.

Ook interessant: 5 tips voor meer directe boekingen op de hotelwebsite

 

4. Prijsstrategie op basis van de doelgroep

Een prijsstrategie gebaseerd op de inkomsten en wensen van de doelgroep is een andere optie. Een doelgroep in een hoger segment is bereid om meer te betalen voor een kamer, maar verwacht daar ook meer services bij. Een gast in een lager segment wil niet te veel betalen, maar accepteert wel een goede basisservice. Door je prijzen aan te passen aan het segment zit er voor iedereen een geschikte optie tussen.

Sommige doelgroepen zijn gevoeliger voor status en daarom bereid om meer te betalen wanneer jouw hotel een indrukwekkende reputatie heeft. Dit kan ook interessant zijn om rekening mee te houden bij de prijsbepaling.

 

5. Prijsstrategie op basis van tarieftype

Naast de bovengenoemde strategieën kun je ook nog op andere manieren je prijzen bepalen. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van verschillende tarieftypes. Je kunt onderscheid in je prijzen maken door bijvoorbeeld een basisprijs, een niet-restitueerbare prijs, een last-minuteprijs en een vroegboekprijs aan te bieden.

Leer meer: Hotelarrangementen: waarom zijn ze (nu extra) belangrijk?

 

Met vallen en opstaan

Het is tijd om je kennis in de praktijk te brengen. Een prijsstrategie komt niet uit de lucht vallen; je zult met vallen en opstaan uitvinden wat voor jou de beste tactiek is. Zorg ervoor dat je regelmatig de uitkomsten toetst en bijstuurt waar nodig is. Je bent niet verplicht om slechts één strategie uit te voeren; veel hotels passen de strategie aan per promotie en tarieftype en hanteren dus meerdere tactieken tegelijkertijd. Succes!

 

SmartHOTEL Channel Manager

 

Over SmartHOTEL

SmartHOTEL helpt hoteliers wereldwijd om hun weg te vinden in de spannende en de soms verwarrende wereld van online distributie. Vanuit ons kantoor in Nederland en het Verenigd Koninkrijk bedient ons team meer dan 1500 hotels met de Smart Channel Manager en op maat gemaakte integraties. Als Hospitality experts weten we precies wat onze klanten nodig hebben en welke uitdagingen hoteliers van alle soorten en maten elke dag te wachten staan. Meer weten over ons of onze services? Je kunt contact met ons opnemen via sales@smarthotel.nl of bellen naar +31 (0)182 75 11 18.

 

By Chantal Mieremet | June 30, 2020

Share This Story, Choose Your Platform!

Search

Recent Posts