Ook 2022 is begonnen met corona als grote spelbreker. Iedereen in de hotelbranche dacht dat december dé gelegenheid was om nog íéts goed te maken van het dramatische jaar, maar met een nieuwe lockdown kregen we in Nederland het deksel op ons neus. En ook met de versoepelingen per 15 januari is de horeca het kind van de rekening. Het is om moedeloos van te worden: wat moet je in een markt waarin je geleefd wordt? Hoe kun je als hotelier anticiperen op regels die van hot naar her gaan?
Vliegende start
En toch is de start van een nieuw jaar een moment om even afstand te nemen en uit te zoomen. Wat kan anders, wat kan nog wél en vooral: hoe pak je straks de draad weer op als alles weer open kan? Hoe kom je vanuit overlevingsstand naar grip op je zaak? Prepareer je voor een vliegende start, want reken maar: zodra mensen weer mogen boeken, loopt het storm. Iedereen snakt ernaar op reis en uit te gaan.
Hoe bescheiden onze positie ook is, proberen we als channel manager en softwareleverancier hotelmanagers en hoteleigenaren daarbij te helpen. Niet om misbruik te maken van de situatie en onze verkoop weer op peil te brengen (als onze klanten het moeilijk hebben, merken wij dat net zo goed) maar uit betrokkenheid. We delen onze kennis en ervaringen graag. Meer als partner dan als leverancier. Gelukkig merken we dat steeds meer hotels – klant of niet – daar gebruik van maken.
Op deze plaats wil ik alvast 4 tips geven waarmee ieder hotel zijn voordeel kan doen.
Tip 1: Laad nu je verkoopkanalen, straks ben je te laat
Het belangrijkste advies op het vlak van channel management dat ik kan geven is: zorg ervoor dat je beschikbaarheid en tarieven zijn geladen en geoptimaliseerd in alle verkoopkanalen die je benut. Zodat je kamers te koop staan en vindbaar zijn. Want als gasten straks weer mogen boeken, zijn ze vermoedelijk niet te houden. Dan moeten ze wel bij je terechtkunnen. Op Booking.com, Voordeeluitjes.nl, Weekendjeweg.nl en de andere kanalen waar je nog meer gebruik van maakt. Als je er dan pas werk van maakt, moet je je er maar tussen zien te wringen in de schappen. Dan sta je in elk geval niet bovenaan.
Bij alle boekingssites is de termijn waarop mensen vooruit kunnen boeken, verschillend… zet je kamers voor die hele periode erin. Nu is typisch zo’n moment om daar extra werk van te maken: alles strak trekken en zorgen dat je ligt te schijnen in alle vitrines waar jouw doelgroepen in gaan grasduinen.
Misschien is het ook meteen de gelegenheid om kritisch na te denken via welke kanalen je kamers te koop zijn. Bel me gerust om te vragen of je soms kanalen en dus kansen over het hoofd ziet. We doen dat voor duizenden hotels en weten wat wel en niet werkt.
Tip 2: Scoor beter met gunstige annuleringsvoorwaarden
In een onzekere tijd als deze hechten gasten bij het boeken meer waarde dan ooit aan de annuleringsvoorwaarden. Is er op de vertrekdatum weer een lockdown, heeft een van de leden van het reisgezelschap opeens corona, zijn er extra eisen wat betreft vaccinaties of boosters… Zijn ze dan hun geld kwijt?
Die angst kan reden zijn om niet bij jouw hotel te boeken als ze niet kosteloos mogen annuleren. Dat betekent niet automatisch dat je annuleringsvoorwaarden alle vrijheid geven – we weten allemaal dat daar misbruik van wordt gemaakt. Maar zorg er in elk geval dat ze helder zijn voor je gasten.
Laat je ook niet verleiden om ze op een boekingssite gunstiger te maken dan bij een rechtstreekse reservering. Ook al pushen die kanalen gratis annulering door je een betere plek te geven. Het kan juist verstandig zijn het om te draaien: dat iemand die via je eigen site boekt betere voorwaarden krijgt. Dan zullen ze eerder rechtstreeks boeken en bespaar je de commissie voor de boekingssite. Of bied de gast op je site de mogelijkheid om tegen een kleine vergoeding een annuleringsverzekering bij te boeken. Of het verblijf te verplaatsen naar een andere datum. Zoals dat ook bij vliegtuigmaatschappijen kan. Een deel van de reislustige bevolking heeft dat er graag voor over.
Tip 3: Zet je personeel slim in: voor de optimale gastbeleving
Het is voor een hotel heel uitdagend om het team compleet te houden. Mensen zijn schaars, het lijkt alsof iedereen verdwenen is die voorheen in de hospitality werkte. Waar zijn ze gebleven? Heb je goede medewerkers en een fijn team, wil je ze niet kwijt. Zij zijn toch het draagvlak van je bedrijfsvoering, onmisbaar voor goed gastheerschap.
Bedenk welke functies en werkzaamheden echt nodig zijn. Voor de optimale gastbeleving draait het op de eerste plaats om de service. Dan is het doodzonde als één of twee collega’s hun tijd verdoen met het overtypen van reserveringen en (virtuele) creditcardgegevens en andere administratief werk. Dat repetitieve handwerk kun je heel gemakkelijk en efficiënt automatiseren via je Channel Manager en PMS. Tegen een schijntje van de personeelskosten.
Tip 4: Laat de software voor jou werken – en niet andersom
Dat brengt me op de vierde en laatste tip: kijk eens kritisch naar de software die je gebruikt. Werkt die software voor jou of ben jij meer voor de software aan het werk? Ik weet heel goed dat ook software tijdens een lockdown niet kan helpen om je hotel te vullen, maar bij de juiste keuze en toepassing maakt het je in de toekomst wel wendbaar en flexibel om goed op ontwikkelingen in te spelen. En het kan je ook inzicht geven om een betere en rendabele operatie te realiseren.
Misschien zit je nog aan een abonnement vast. Maar als in de praktijk blijkt dat het niet optimaal werkt, en je dus tijd en geld kost, is deze periode van overleven misschien wel hét uitgelezen moment om de balans op te maken. En nieuwe keuzes te maken. Want de praktijk wijst uit dat er altijd verbeteringen én kostenbesparingen haalbaar zijn als de software goed aan elkaar gelinkt is. Ook daarover denk ik graag met je mee.
Stuur me een e-mail als je van gedachten wilt wisselen: quinten@smarthotel.nl.
Of plan een online call, direct in mijn agenda!