Hoeveel geld is jouw hotel al misgelopen door opkomst virtuele creditcards?

Nog maar weinig hoteleigenaren blijken op de hoogte van de nieuwe regels voor online betalingsverkeer. Nog minder hotels hebben daarvoor de noodzakelijke maatregelen getroffen. Daardoor bestaat een reëel risico dat ze betalingen via boekingssites mislopen. Wil je weten of jullie betaalproces waterdicht is en of je geen geld misloopt? Plan dan en Payment Scan in: een video call met een van onze consultants voor een snelle en vrijblijvende analyse en eventuele verbeterpunten.

De nieuwe regels voor online betalingsverkeer gelden sinds 1 januari van dit jaar en vloeien voort uit de Europese PSD2-richtlijn (Payment Service Directive 2). Een van de gevolgen is dat online transacties moeten voldoen aan Strong Customer Authentication (SCA). Dat betekent minimaal 2-factor-authenticatie bij betaling.

 

Garantie voor boeking

Reservering en betaling per creditcard is de meest geijkte methode in de hotelbranche. Onder meer als garantie en aanbetaling voor de boeking. In de praktijk blijkt dat hotels daar nu feitelijk niets meer aan hebben. Hotels kunnen de betaling per creditcard namelijk niet meer zelf innen. Er worden nog volop garanties per creditcard gevraagd, maar zodra het aan de orde is, kan een hotel helemaal niets met het nummer. De gast moet namelijk de tweede verificatie goedkeuren. Doet hij dat niet, dan kun je fluiten naar je geld.

Je zou verwachten dat hotels dit probleem intussen al ervaren moeten hebben. Misschien komt het door de weinige boekingen als gevolg van de coronacrisis dat ze het nog niet hebben opgemerkt. Nog steeds vertrouwen veel ondernemers op de creditcardgarantie.

 

Virtuele creditcards

Een ontwikkeling die hiermee samenhangt is de opkomst van zogeheten virtuele creditcards. Die worden toegepast door de boekingssites. Die belast de creditcard van de gast, gebruikmakend van 2-factor-authenticatie. Vervolgens sturen ze als tweede betaalproces een separate cijfercode door naar het gekozen hotel. Die fungeert als een soort coupon. Het hotel kan met dat nummer de betaling innen en de commissie is daar dan al van af.

Hierin schuilt een gevaar: innen kan namelijk alleen in een vooraf bepaalde periode. Meestal een tijdsvak dat loopt van de aankomst tot het vertrek van de gast. Na die datum is de code niet meer geldig en kun je als hotelier de betaling niet meer uitvoeren. Dat moet je dus niet vergeten. Maar ja, je hebt meer aan je hoofd.

 

Risico afgedekt en minder administratieve handelingen

Klanten die ons SmartCONNECT for Payment gebruiken, kunnen dit risico afdekken. Ze stellen daar gewoon in dat de inning automatisch gebeurt op de aan de virtuele creditcard gekoppelde dag.

De SmartCONNECT-oplossing zorgt ervoor dat de betalingen van hotelgasten snel, veilig en gastvriendelijk gebeuren. Met één klik op de knop worden betalingen van zowel online als offline boekingen automatisch in rekening gebracht door de payment service provider, en direct verwerkt in het eigen PMS-systeem van het hotel.

Dat scheelt ook nog eens een heleboel administratieve handelingen. Bijvoorbeeld het overtypen van creditcardgegevens. Zo kan een klant van ons het werk op zijn financiële afdeling nu met twee medewerkers minder af...

 

Payment Scan analyse

 

Over SmartHOTEL

SmartHOTEL helpt hoteliers wereldwijd om hun weg te vinden in de spannende en de soms verwarrende wereld van online distributie. Vanuit ons kantoor in Nederland en het Verenigd Koninkrijk bedient ons team meer dan 1500 hotels met de Smart Channel Manager en op maat gemaakte integraties. Als Hospitality experts weten we precies wat onze klanten nodig hebben en welke uitdagingen hoteliers van alle soorten en maten elke dag te wachten staan. Meer weten over ons of onze services? Je kunt contact met ons opnemen via sales@smarthotel.nl of bellen naar +31 (0)182 75 11 18.

 

By Quinten Gazendam | mei 11, 2021

Share This Story, Choose Your Platform!

Search

Recent Posts