Door covid veranderde hotelmarkt biedt nieuwe kansen

Covid en de maatregelen daartegen hebben de wereld veranderd. Opeens bleken heel veel dingen en gewoontes eigenlijk helemaal niet zo nodig of wenselijk. Andere werden juist belangrijker. Hoe herstel je als hotel zo snel mogelijk na de covidcrisis? Zorg dat je operatie en automatisering op orde zijn en maak slimme keuzes om oude en nieuwe doelgroepen te bereiken.

 Bijna alle hotels hebben door de lockdown moeten snijden in personeel, met name met tijdelijke contracten. Er waren immers geen gasten, dus er was geen werk. Dat gold tenminste voor de hotels op de zakelijke markt. In de leisure-markt had men immers korter en minder last van het wegblijven van gasten.

Veel hoteleigenaren hebben het afgelopen jaar ook kritisch gekeken naar hun operatie. Hopelijk zijn ze daarbij niet de ondersteunende, faciliterende software vergeten. Ontbreken er misschien connecties, waardoor er toch ergens informatie blijft hangen, die iemand later alsnog opnieuw moet invoeren?

 

Hoe krijg je je team weer op sterkte?

Met de versoepelingen nemen de boekingen gelukkig weer toe. Er is weer meer personeel nodig, maar dat blijkt een hele uitdaging. Veel medewerkers zijn uitgewaaierd naar andere branches, en die keren lang niet allemaal weer terug.

Hoe krijg je je team op sterkte? Het helpt als je interessant werk biedt. Dus geen saai onnodig manueel invoerwerk of het overnemen van gastgegevens bij het inchecken. Dat kun je eenvoudig digitaliseren en automatiseren. Twee voordelen: je hebt minder personeel nodig en je kunt de medewerkers inzetten waarmee je voor de gast echt het verschil maakt: een gastvrij en aangenaam verblijf.  

 

Rebranding alleen is niet voldoende

Ook commercieel ziet de wereld er voor veel hotels nu anders uit dan vóór 2020. Grote kans dat je gasten ergens anders vandaan komen. Dus maak je hotel interessant voor de lokale leisure-markt. Want net als vorig jaar blijven de meeste mensen deze zomer in eigen land. Staycation is een populaire term daarvoor.

Voor hotels die het voorheen vooral van de zakelijke markt moesten hebben, kan dat betekenen dat een flinke rebranding nodig is. Want het duurt vast nog een poos voordat de zakenreizen, congressen en beurzen weer op een acceptabel niveau zijn.

Maar met een aangepaste prijsstelling en speciale arrangementen voor 50-plussers of extra voorzieningen voor gezinnen met kinderen alleen ben je er nog niet. Allereerst is het verstandig om die nieuwe opties in je boekingssoftware te verwerken, zodat ook die geautomatiseerd kunnen worden. Anders heb je het in je hotel wel voor elkaar, maar moeten al die extra’s handmatig worden toegevoegd. Dat kost tijd, en dus ook geld.

 

Andere doelgroepen, dus andere kanalen

Je moet ook door die nieuwe doelgroepen gevonden worden. Je zult hen via andere kanalen moeten zien te bereiken. Voor Nederlandse hotels heeft het door de reisbeperkingen (en reisangst) weinig zin om nu nog vol in te zetten op een Amerikaanse of Duitse boekingssite. Veel slimmer is het dan om goed zichtbaar te zijn op lokale boekingssites. Denk aan voordeeluitjes.nl, weekendjeweg.nl. En als Duits hotel bijvoorbeeld hrs.de. Duitse sites kunnen natuurlijk ook heel nuttig zijn als je een hotel aan de Nederlandse kust hebt en veel Duitse gasten wilt.

 

Revenue management

Onze Smart Channel Manager werkt met alle boekingssites; dus switchen en toevoegen is zo gebeurd. Dat regelen we niet alleen technisch voor onze klanten, maar ook door advies te geven over die keuzes. Van alle hotels waarvoor we werken, weten we precies hoeveel business ze van welke boekingssite vandaan halen. We helpen hoteliers om controle te houden over waar ze hun kamers verkopen. Zodat ze voor hun online distributie niet te afhankelijk worden van één of twee kanalen. Zo krijg je meer vrijheid in je revenue management: op welk kanaal wil je welke kamers verkopen, voor welke prijs en aan welke doelgroep?

Een belangrijk distributiekanaal kan ook de eigen website zijn. We hebben daar een handige boekingsmodule voor en steeds meer hotels kiezen daarvoor. Omdat ze daarmee weer meer controle krijgen en ze het boekingsproces net zo goed op orde hebben als booking.com. Terwijl het abonnement voor de meeste hotels veel minder kost dan de commissie die ze maandelijks betalen over boekingen op externe sites.

 

Boost je boekingen

Op basis van onze research en ervaring weten wij per boekingssite, geografische markt en doelgroep wat wel en niet werkt. Non-refundable of flexibele tarieven en boekingen die tot het laatste moment gewijzigd kunnen worden? Het ligt voor de hand dat mensen sneller durven te boeken als ze – daardoor bijvoorbeeld gedwongen door nieuwe covidmaatregelen – kosteloos kunnen annuleren of wijzigen. Dat is een manier om je boekingen te boosten, merkten we in de afgelopen weken.

Belangrijk is ook dat jouw hotel beter gevonden wordt op die sites. Wat veel hoteliers niet weten, is dat je daar zelf invloed op hebt. We hebben handige tips hoe je dat zonder kosten kunt doen.

 

Wil je weten hoe je de operatie verbetert, nieuwe doelgroepen aantrekt en meer controle krijgt over je revenu management? Maak gerust een afspraak met me om samen te kijken hoe jouw hotel zo snel mogelijk herstelt van de covidcrisis.

 

SmartHOTEL de beste service

 

Over SmartHOTEL

SmartHOTEL helpt hoteliers wereldwijd om hun weg te vinden in de spannende en de soms verwarrende wereld van online distributie. Vanuit ons kantoor in Nederland en het Verenigd Koninkrijk bedient ons team meer dan 1500 hotels met de Smart Channel Manager en op maat gemaakte integraties. Als Hospitality experts weten we precies wat onze klanten nodig hebben en welke uitdagingen hoteliers van alle soorten en maten elke dag te wachten staan. Meer weten over ons of onze services? Je kunt contact met ons opnemen via sales@smarthotel.nl of bellen naar +31 (0)182 75 11 18.

 

By Quinten Gazendam | June 17, 2021

Share This Story, Choose Your Platform!

Search

Recent Posts