Tips voor hoteliers (én vakantiegangers): leer en profiteer van de boekingssites!

Wat hebben de OTA’s (Online Travel Agencies) hun zaken toch goed voor elkaar: je wordt op hun sites als consument helemaal op je wenken bediend. Klasse gewoon! Dat ervoer ik vorige maand zelf toen ik mijn eigen vakantie ging boeken. Als hotels maar een paar van de door de boekingssites toegepaste functies en slimmigheden zouden toepassen op hun eigen website, konden ze meer kamers direct verkopen… én met betere marges. Want die missen nog wel wat kansen, ondervond ik ook.

 

We kunnen en we mogen weer op vakantie! Al zijn er beperkingen en voorschriften (die wij uiteraard volgen). Wij gaan met het gezin naar Toscane. Met de auto en dat is best een eind rijden. Dus onderweg stoppen we twee keer en ik ging op zoek naar een paar geschikte hotels in de buurt van logische plaatsen om te overnachten: in het Zwarte Woud en in Noord-Italië. Voor de zekerheid wilde ik vooraf boeken.

 

Daar werd ik helemaal vrolijk van

Ook al ken ik door mijn werk de hotelbranche en de online marketingtechnieken en kanalen door en door, toch was ik weer onder de indruk van Booking.com. Hoe je daar bijna automatisch terechtkomt tijdens je zoektocht en hoe ze je passende aanbiedingen presenteren. Met allerlei interessante suggesties en kenmerken: familievriendelijk, met ontbijt, de indeling van de kamer, of er een speeltuintje is…

Ik klikte dat allemaal aan en kreeg een aanbod waar ik helemaal vrolijk van werd. Op een presenteerblaadje. Ideaal dus om snel een hotel te vinden in een gebied dat voor mij onbekend is.

 

Ik wilde liever rechtstreeks boeken

Als ervaringsdeskundig in de wereld van hotelboekingen zocht ik vervolgens de eigen site van het hotel op. Misschien was ik wel goedkoper uit als ik rechtstreeks boekte… Ik belandde op een enigszins verouderde website, met alleen een telefoonnummer. Ik belde, maar er werd niet opgenomen. Ik wilde de kamer graag vastleggen, maar op de website zelf kon ik niet boeken. Ze hadden geen boekingsmodule.

Dus ging ik weer terug naar Booking.com en door daar te boeken, kon ik kosteloos annuleren tot een paar dagen voordat we zouden arriveren. Hartstikke duidelijk, het gaf ook zekerheid. Een paar dagen later kreeg ik automatisch advertenties te zien van andere hotels in de buurt en één daarvan zag er nog veel leuker uit. Het was nog iets voordeliger ook, dus ik annuleerde het eerste hotel. Eerst nog even op zoek naar de website van dit tweede hotel… Helaas: ook geen boekingsmogelijkheid. Zodoende koos ik wederom voor Booking.com.

 

Positieve boekingservaring

Een gemiste kans voor die hotels. Oké, we overnachten straks wel bij het tweede hotel, zij lopen de business niet mis. Maar als ik rechtstreeks had kunnen boeken, is de kans groot dat ik dat had gedaan. En dan hadden ze niet de commissie aan Booking.com hoeven te betalen. Dat scheelt toch marge!

Ik snap ook wel dat de hotelier van een onafhankelijk hotel vooral met gastvrijheid bezig is. Hij is ook geen websitebouwer. Maar wij hebben een plug & play Smart Boekingsmodule die heel eenvoudig op je eigen site kan, voor een laag maandbedrag. Daarmee bied je een vergelijkbare, positieve boekingservaring als op de OTA’s – die niet voor niets zoveel succes hebben.

In de online distributie (in welke etalage lig je?) valt voor hotels vaak nog best veel te verbeteren. Door slim gebruik te maken van de grote boekingssites, kun je zo een veel groter publiek bereiken dan je zelf zou kunnen. Maar daarnaast is een eigen, direct kanaal eigenlijk onmisbaar. Daarmee kun je bovendien aan gasten een boekingservaring serveren die helemaal bij je hotel past. Zo heb je tijdens de ‘travellers journey’ invloed op de gastervaring, en dus niet pas vanaf het moment van de check-in.

 

Optimaliseer je kamerverkoop

 

Direct reserveren en bevestigen

Je hoeft dan op je website ook niet te werken met aanvraagformulieren… Dat is weliswaar e-commerce, maar dan van tien jaar geleden. Dat vinden gasten te veel moeite. Ze willen direct kunnen reserveren en meteen de bevestiging ontvangen. Met onze boekingsmodule gaat dat volledig geautomatiseerd. Handig voor de gast én handig voor de hotelier: die heeft er geen werk aan.

Als zelfstandig hotel hoef je helemaal niet de competitie aan met de groten der aarde, die e-commerce al jaren op een bijna wetenschappelijke manier tot perfectie hebben ontwikkeld. Maar je kunt met een bookingsengine wel de verwachting van je gasten overtreffen.

Helemaal sterk is het effect van een eigen boekingsmodule als je de voordelen van direct boeken laat zien. Extra services als gratis wifi of parkeren. Of met een prijschecker die het direct geboekte, commissievrije en daardoor gunstiger kamertarief afzet tegen de actuele tarieven op OTA’s.

 

Gastvrije service

Net als mijn vriendin en kinderen kijk ik enorm uit naar onze vakantie. Dat geldt ook voor de tussenstops. Op de terugweg verblijven we in Duitsland trouwens in een hotel waar we wél direct hebben geboekt. Daar nam een vriendelijk receptioniste op toen ik belde. Ze beantwoordde al mijn vragen en bood ons zelfs een kamer-upgrade aan. Zo zijn we beiden blij: ik met deze gastvrije service en het hotel met mijn directe boeking.

 

Fijne vakantie gewenst!

 

Over SmartHOTEL

SmartHOTEL helpt hoteliers wereldwijd om hun weg te vinden in de spannende en de soms verwarrende wereld van online distributie. Vanuit ons kantoor in Nederland en het Verenigd Koninkrijk bedient ons team meer dan 1500 hotels met de Smart Channel Manager en op maat gemaakte integraties. Als Hospitality experts weten we precies wat onze klanten nodig hebben en welke uitdagingen hoteliers van alle soorten en maten elke dag te wachten staan. Meer weten over ons of onze services? Je kunt contact met ons opnemen via sales@smarthotel.nl of bellen naar +31 (0)182 75 11 18.

 

By Quinten Gazendam | July 22, 2021

Share This Story, Choose Your Platform!

Search

Recent Posts