Als hotelier snap je de noodzaak van een hoge bezittingsgraad maar al te goed. Je bent hierbij ook (deels) afhankelijk van de boekingskanalen waarop de kamers worden verkocht. Maar hoe zorg je ervoor dat je het succes van deze kanalen meer in eigen hand heb? We helpen je graag door allereerst de volgende vraag te stellen: heb je recentelijk nog nagedacht over je online distributie strategie? Kom erachter met de volgende vier tips!
1. Herzie huidige connecties
Wanneer je naar je huidige distributiemix kijkt, welke connecties zijn dan het meest succesvol? Van welke boekingssites ontving je de meeste reserveringen het afgelopen half jaar? Of misschien nog wel interessanter, welke boekingssite viel juist onverwacht tegen? Maak een overzicht van de meest succesvolle én onsuccesvolle connecties.
Dit is ook interessant: Boekingssites waar je misschien nog niet eerder aan hebt gedacht
2. Aansluiten van nieuwe boekingssites
Hoeveel boekingssite connecties heb je? Wanneer het er slechts twee zijn, is het zeker de moeite waard om er in ieder geval één connectie aan toe te voegen. Het kost weinig tijd om een nieuwe koppeling te realiseren. Als je een Channel Manager hebt, staat de setup immers al klaar. Je hoeft alleen afspraken te maken met de betreffende boekingssites. Daarbij verhoog je ook nog eens de online zichtbaarheid van de accommodatie. Let wel op, het toevoegen van willekeurige boekingssites is niet per definitie winstgevend. Blijf kritisch en bedenk of de boekingssites passen bij je accommodatie.
Gerelateerd aan dit artikel: Hoe meer boekingssites, hoe beter! Toch?
3. Haal meer uit succesvolle boekingssites
Maak gebruik van succesvolle connecties! Praat met je accountmanager en bespreek hoe je het aanbod nog aantrekkelijker kunt maken voor de gasten. Het kan gaan om een heel simpele aanpassing (het aanpassen van de hotel omschrijving of het toevoegen van aantrekkelijkere foto's), maar misschien is het toevoegen van een speciaal arrangement of tarief ook interessant. Blijf je wel altijd afvragen of de aanpassing past bij de identiteit van de accommodatie.
Verhoog je omzet: 2 redenen om je hotelkamers één jaar van te voren beschikbaar te stellen
4. Ga het gesprek aan met minder succesvolle boekingssites
Elimineer niet per direct de minder winstgevende boekingssites, maar ga een openhartig gesprek aan met je accountmanager. Je hebt er immers wel tijd en energie in gestoken in de koppeling en het is zonde om dat zomaar overboord te gooien. Je kunt je accountmanager prima een aantal vragen stellen, bijvoorbeeld:
- Wat kunnen redenen zijn waarom je geen succes ervaart met deze boekingssite connectie?
- Wat kan je accountmanager adviseren om het aantal boekingen te verhogen?
- Wat is de doelgroep van de boekingssite en past deze bij jouw doelgroep?
Focus je ook op je eigen website: 5 tips voor meer directe reserveringen op uw hotel website
Het herzien van je online boekingssites is een continue proces, waarin je blijft bijsturen en evalueren. Ben je benieuwd naar andere mogelijke koppelingen? Dan kun je een kijkje nemen op onze koppelingen en integraties pagina; hier kun je alle mogelijke connecties met de SmartHOTEL Channel Manager vinden.
Over SmartHOTEL
SmartHOTEL helpt hoteliers wereldwijd om hun weg te vinden in de spannende en de soms verwarrende wereld van online distributie. Vanuit ons kantoor in Nederland en het Verenigd Koninkrijk bedient ons team meer dan 1500 hotels met de Smart Channel Manager en op maat gemaakte integraties. Als Hospitality experts weten we precies wat onze klanten nodig hebben en welke uitdagingen hoteliers van alle soorten en maten elke dag te wachten staan. Meer weten over ons of onze services? Je kunt contact met ons opnemen via sales@smarthotel.nl of bellen naar +31 (0)182 75 11 18.