Zo verbetert u de Online Distributie Strategie van uw hotel

Als hotelier snapt u de noodzaak van een hoge bezittingsgraad maar al te goed. U bent hierbij ook (deels) afhankelijk van de boekingskanalen waarop de kamers worden verkocht. Maar hoe zorgt u ervoor dat u het succes van deze kanalen wat meer in eigen hand heeft? Ik help u graag door allereerst de volgende vraag te stellen: heeft u recentelijk nog nagedacht over uw online distributie strategie? Kom er achter met de volgende vier tips!

  1. Herzie huidige connecties
    Wanneer u naar uw huidige distributie mix kijkt, welke connecties zijn dan het meest succesvol? Van welke OTA’s (boekingssites) ontving u de meeste reserveringen het afgelopen half jaar? Of misschien nog wel interessanter, welke OTA viel juist onverwacht tegen? Maak een overzicht van de meest succesvolle én onsuccesvolle connecties.

  2. Aansluiten van nieuwe boekingssites
    Hoeveel OTA connecties heeft u? Wanneer het er slechts twee zijn, is het zeker de moeite waard om er in ieder geval één connectie aan toe te voegen. Het kost weinig tijd om een nieuwe koppeling te realiseren. Als u een Channel Manager heeft, staat de setup immers al klaar. U hoeft alleen afspraken te maken met de betreffende boekingssites. Daarbij verhoogt u ook nog eens de online zichtbaarheid van de accommodatie. Let wel op, het toevoegen van willekeurige OTAs is niet per definitie winstgevend. Blijf kritisch en bedenk of de boekingssites passen bij uw accommodatie. 

  3. Haal meer uit succesvolle OTA connecties
    Maak gebruik van succesvolle connecties! Praat met uw accountmanager en bespreek hoe u het aanbod nog aantrekkelijker kunt maken voor de gasten. Het kan gaan om een heel simpele aanpassing (het aanpassen van de hotel omschrijving of het toevoegen van aantrekkelijkere foto's), maar misschien is het toevoegen van een speciaal arrangement of tarief ook interessant. Blijf uzelf wel altijd afvragen of de aanpassing past bij de identiteit van de accommodatie.

  4. Ga het gesprek aan met minder succesvolle boekingssites
    Elimineer niet per direct de minder winstgevende boekingssites, maar ga een openhartig gesprek aan met uw accountmanager. U heeft er immers wel wat tijd en energie in gestoken en het is zonde om dat zomaar overboord te gooien. U kunt uw accountmanager prima vragen naar de reden waarom u geen succes ervaart met deze OTA connectie. Wat kan uw accountmanager adviseren om het aantal boekingen te verhogen (het zijn immers dé kenners van de betreffende boekingssite)? Weet u wat de doelgroep is van de boekingssite en past deze bij uw doelgroep? Uiteindelijk weegt u alle antwoorden af; beëindig het contract met de boekingssite of geef het nog een kans met behulp van een aantal aanpassingen in uw aanbod. 

Klaar met het herzien van uw huidige distributie kanalen? Dan is het tijd om nieuwe kansen te ontdekken. In dit blog vertellen we meer over hoe u nieuwe boekingssites kunt selecteren, zonder dat u de identiteit van de accommodatie uit het zicht verliest. 

 

Over SmartHOTEL
SmartHOTEL helpt hoteliers wereldwijd om hun weg te vinden in de spannende en de soms verwarrende wereld van online distributie. Vanuit ons kantoor in Nederland bedient ons team meer dan 1500 hotels met de Smart Channel Manager en op maat gemaakte integraties. Als Hospitality experts weten we precies wat onze klanten nodig hebben en welke uitdagingen hoteliers van alle soorten en maten elke dag te wachten staan. Meer weten over ons of onze services? Je kunt contact met ons opnemen via sales@smarthotel.nl of bellen naar +31 (0)182 75 11 18

By Chantal Mieremet | June 17, 2019

Share This Story, Choose Your Platform!

Search

Recent Posts