4 prestatie-indicatoren (metrics) voor een winstgevender hotel

Hoe weet je naar welke gegevens je moet kijken om te zien of je hotel voldoende successen boekt? In dit artikel behandelen we vier prestatie-indicatoren (metrics) die je kunt gebruiken om winstgevender te worden en impactvolle veranderingen te maken.   

Data is machtig interessant en nuttig voor elke ondernemerals je tenminste weet waar je naar moet kijken en hoe je deze data moet interpreteren. Als je je niet thuis voelt in data en metrics zijn er enkele standaardberekeningen die je meer kunnen vertellen over het succes van jouw hotel. Je wilt er namelijk graag zeker van zijn dat jouw distributiekanalen en marketingactiviteiten zijn vruchten afwerpen. Let op: deze berekeningen gaan alleen uit van de kamerprijs en houden geen rekening met overige inkomsten.  

Ook interessant: Regel ruim één jaar van te voren je hotel beschikbaarheid in de Channel Manager

 

1. Average Daily Rate (ADR) 

De ‘Average Daily Rate’ betekent letterlijk: gemiddelde dagprijs. Deze metric laat zien wat de gemiddelde prijs is die je gasten betalen voor een kamer op een specifieke dag of gedurende een periode. Je berekent de ADR door je totaal gegenereerde kameromzet te delen door het aantal kamers dat je hebt verkocht (in de periode die je wilt meten). Zo kun je vergelijken hoe je hotel het doet vergeleken met voorgaande jaren of specifieke perioden. 

Berekening ADR = 
Totale omzet kamers / Totaal aantal verkochte kamers

 

2. Bezettingsgraad

Simpelmaar effectief: de bezettingsgraad laat je kamerbezetting op elk willekeurig moment zien in een percentage. Deze betrouwbare metric toont aan wat het verschil in je bezetting is in verschillende piekperioden of seizoenen. Door de bezettingsgraad te berekenen kun je zien in welke perioden je misschien een extra tandje bij moet zetten met marketingactiviteiten, of dat je misschien je prijzen moet aanpassen. 

Berekening bezettingsgraad =  
Totaal aantal bezette kamers / Totaal aantal beschikbare kamers × 100

 

Must read: 5 tips voor meer directe reserveringen op uw hotel website

 

3. Revenue Per Available Room (RevPAR)  

Door het berekenen van RevPAR kun je de kamerprijzen beter plannen en je omzet verhogen. Revenue Per Available Room betekent letterlijk: ‘omzet per beschikbare kamer’. Als de RevPAR hoog is in een bepaalde periode, is er waarschijnlijk ruimte om je kamertarieven te verhogen. Is de uitkomst lager dan gewenst? Dan kan dat betekenen dat je (in die periode) misschien iets te veel vraagt voor je kamers. Dat hoeft lang niet altijd zo te zijn, kijk ook kritisch naar wat de concurrentie doet en naar wat de trends in de markt zijn.   

Berekening RevPAR =
Average Daily Rate × Bezettingsgraad  

 

4. Average Length of Stay (ALOS)  

De Average Length of Stay laat zien wat het gemiddeld aantal dagen is dat gasten in je hotel verblijven binnen een bepaalde periodeEen hogere ALOS is altijd beter. Des te langer je gasten een kamer bezet houden, des te minder kosten en tijd je kwijt bent (bijvoorbeeld aan schoonmaak en in- en uitchecken). Daarbij geven gasten die langer blijven vaak meer uit aan faciliteiten en services die het hotel aanbiedt (bijvoorbeeld ontbijt of fietsverhuur). Bij een lage ALOS is het de moeite waard om eens te experimenteren met deals of arrangementen op basis van een minimaal aantal dagen (Minimum Length of Stay).  

Berekening ALOS =
Aantal geboekte nachten / Totaal aantal boekingen 

 

Zoek naar trends in je hotel metrics

In dit blog hebben we de vier meest gebruikte metrics behandeld op basis van data die je in principe ook zonder Revenue Management System of Property Management System (PMS) tot je beschikking kunt hebben. Deze metrics geven je niet alleen inzicht in hoe jouw hotel het nu doet in vergelijking met het verleden, ze kunnen je ook vertellen of er een positieve trend gaande is. Vergelijk bijvoorbeeld eens de afgelopen 30 dagen met de 30 dagen ervoor, toen we nog midden in de intelligente lockdown zaten. Zie je een positieve trend? 

Lees ook: Wat is een hotel RMS?

 

Vraag advies

Bij SmartHOTEL hebben onze consultants ervaring met revenue management en veel kennis in huis over het optimaliseren van de online kamerverkoop. Wil je graag eens met ons sparren hoe je op basis van jouw data een boost kan geven aan je omzet of bezettingsgraadSmartHOTEL-klant of niet, neem gerust contact met ons op om een afspraak in te plannen met één van onze consultants via support@smarthotel.nl

SmartHOTEL Channel Manager


Over SmartHOTEL

SmartHOTEL helpt hoteliers wereldwijd om hun weg te vinden in de spannende en de soms verwarrende wereld van online distributie. Vanuit ons kantoor in Nederland en het Verenigd Koninkrijk bedient ons team meer dan 1500 hotels met de Smart Channel Manager en op maat gemaakte integraties. Als Hospitality experts weten we precies wat onze klanten nodig hebben en welke uitdagingen hoteliers van alle soorten en maten elke dag te wachten staan. Meer weten over ons of onze services? Je kunt contact met ons opnemen via sales@smarthotel.nl of bellen naar +31 (0)182 75 11 18

 

By Marijke Remmelzwaan | June 11, 2020

Share This Story, Choose Your Platform!

Search

Recent Posts