Wat is een hotel RMS (Revenue Management Systeem)?

RMS staat voor Revenue Management System, een systeem dat steeds populairder wordt binnen de hotellerie. Een RMS wordt gebruikt om slim in te spelen op de prijzen van je hotelkamer. Het RMS kijkt bijvoorbeeld naar welke evenementen in de buurt plaatsvinden, de weersvoorspellingen en de kamerbezetting in het verleden. Daarnaast stel je in het RMS in onder welke voorwaarden de prijs stijgt of daalt en met hoeveel procent. Op die manier kun je voor een langere periode een optimaal aantal kamers aanbieden aan het juiste aantal gasten en tegen de beste prijs. 

 

De vragen die worden beantwoordt in dit artikel: 
(klik op de vraag om direct naar het antwoord te gaan)

 

Whitepaper Hotelsoftware

 

Is een RMS belangrijk? 

Een RMS is geen voorwaarde om revenue management (of yield management) uit te kunnen voeren, dit kun je namelijk ook in een Property Management System (PMS) of channel manager doen. Wil je je prijzen veel gaan yielden of doe je dat al, dan kan een RMS het je wel makkelijker maken. Een RMS is er om je te helpen met het optimaliseren van de kamerverkoop. Stel jezelf wel de vraag of de extra inkomsten opwegen tegen de prijs die je betaalt voor een RMS. Voor een kleiner hotel ver buiten de Randstad met weinig concurrentie kan het lastig zijn om het RMS terug te verdienen, terwijl het voor grote hotelketens en hotels met veel concurrentie juist wel interessant kan zijn. 

 

Wat zijn revenue managementstrategieën? 

Laten we vooropstellen dat er voor revenue management hele opleidingen zijn en dat de strategie compleet kan verschillen per hotel. Eén standaardstrategie bestaat dus niet. Wel wordt er vaak met drie tariefgroepen gewerkt (25% bezetting, 50% bezetting en 75% bezetting). Hoe eerder geboekt wordt, hoe lager de bezetting en hoe lager de prijs. Wanneer er dicht op de aankomstdatum wordt geboekt, is de bezetting hoger en kan de vraagprijs ook omhoog. Let wel op: de kamer altijd tegen de hoogst mogelijke prijs verkopen geeft niet altijd een positief resultaat; zorg er daarentegen ook voor dat de prijs niet te laag is.  

Ook interessant: 5 succesvolle prijsstrategieën voor een hogere omzet

 

Is revenue management een doorlopend proces? 

Ja, revenue management houdt nooit op. Je kijkt steeds naar wat er in de omgeving gebeurt en past je prijs daarop aan: wat doen je concurrenten, zijn er evenementen, wat wordt het weer? Al deze overwegingen worden met een RMS makkelijker en minder tijdrovend, aangezien het systeem al veel denkwerk voor je doet. 

 

Meer over hotelsoftware:

 

SmartHOTEL Channel Manager

 

Over SmartHOTEL

SmartHOTEL helpt hoteliers wereldwijd om hun weg te vinden in de spannende en de soms verwarrende wereld van online distributie. Vanuit ons kantoor in Nederland en het Verenigd Koninkrijk bedient ons team meer dan 1500 hotels met de Smart Channel Manager en op maat gemaakte integraties. Als Hospitality experts weten we precies wat onze klanten nodig hebben en welke uitdagingen hoteliers van alle soorten en maten elke dag te wachten staan. Meer weten over ons of onze services? Je kunt contact met ons opnemen via sales@smarthotel.nl of bellen naar +31 (0)182 75 11 18.

 

By SmartHOTEL | September 04, 2017

Share This Story, Choose Your Platform!

Search

Recent Posts