Boekingssites waar u misschien nog niet eerder aan heeft gedacht

Software providers zijn dol op het woord ‘optimaliseren’. Optimaliseer uw online distributie, optimaliseer uw omzet… we stoppen het in onze communicatie alsof het zout in een gerecht is. Soms gebruiken we het nét iets teveel. Zodra je een woord gaat ‘hypen’ verliest het (net zoals elk ander stopwoordje) haar betekenis. Dus, laten we een stapje terugdoen, het woordenboek afstoffen en kijken wat nou écht de definitie is.

Optimaliseren ~ iets zo goed mogelijk maken of de beste oplossing voor een probleem zoeken

Zo helder als kristal, zou ik zeggen. Maar wanneer we dit plaatsen in de context van online distributie, maakt u dan zo optimaal mogelijk gebruik van distributiekanalen?

Laatst deed ik wat research naar het gemiddelde aantal aangesloten boekingskanalen per hotel. Tot mijn grote verbazing was die aantal niet hoger dan 2-3 kanalen. Als u nieuwe markten kunt bereiken zonder dat het teveel tijd en geld kost, waarom zou u niet eens kijken naar nieuwe boekingskanalen (ook wel OTA's)? Kleine verschuivingen in uw distributie mix van de typische boekingskanalen naar kanalen waar u misschien niet eerder over heeft nagedacht, kunnen een enorme impact hebben op de omzet van het hotel.

  1. Regionale OTA’s
    U hoeft niet altijd overzee te gaan voor een goede distributie aanpak. Overweeg eens kanalen die zich specifiek richten op uw land of regio. Deze kanalen bieden grote potentie voor het verbeteren van de winstgevendheid doordat u minder afhankelijk bent van de meest populaire boekingssites. Voorbeelden van landelijke en regionale OTA’s zijn bijvoorbeeld de VVV’s, HotelSpecials en Hotelmoment.

  2. Nichemarkt OTA’s
    Niche kanalen die zich richten op specifieke gastprofielen kunnen een flinke boost geven aan uw kamerbezetting. Als Hotelier weet u goed hoe u de omgeving kunt gebruiken voor het aantrekken van specifieke gasten, dus het kan zeker de moeite waard zijn om eens te kijken naar een OTA die zich op deze gasten richt. Als het hotel bijvoorbeeld dichtbij een conferentiecentrum zit, wilt u zakenreizigers aantrekken. Er zijn verschillende Nederlandse OTA’s die zich specifiek richten op zakenreizigers, zoals Worldmeetings en Powernapp.

  3. Buitenlandse OTA’s
    Het is altijd een goed idee om eens te kijken naar de lijst met connecties van uw Channel Manger provider. Waarschijnlijk heeft u toegang tot een set OTA’s waar u en uw collega’s nog nooit van gehoord hebben. Het feit dat u nog nooit van ze gehoord heeft, betekent niet dat ze geen wonderen voor u kunnen doen qua boekingen. Een hoop buitenlandse regionale OTA’s willen graag hun hotelportfolio uitbreiden in andere gebieden.  In 2017 bezochten 145 miljoen Aziatische toeristen Europa. U kunt deze markt gemakkelijker bereiken door uw hotel aan te melden bij Ctrip, een van de grootste OTA’s van Azië. 

Consultancy over uw distributie mix

Heeft dit blog u gemotiveerd om eens te kijken naar nieuwe OTA’s? Onze consultants hebben uitgebreide kennis van onze OTA partners en delen dit hartstikke graag met u! Laat een bericht achter op onze contactpagina om een belletje met ons in te plannen of leer meer over wat de Smart Channel Manager voor u kunt betekenen.

 

Over SmartHOTEL
SmartHOTEL helpt hoteliers wereldwijd om hun weg te vinden in de spannende en de soms verwarrende wereld van online distributie. Vanuit ons kantoor in Nederland bedient ons team meer dan 1500 hotels met de Smart Channel Manager en op maat gemaakte integraties. Als Hospitality experts weten we precies wat onze klanten nodig hebben en welke uitdagingen hoteliers van alle soorten en maten elke dag te wachten staan. Meer weten over ons of onze services? Je kunt contact met ons opnemen via sales@smarthotel.nl of bellen naar +31 (0)182 75 11 18.

By Marijke Remmelzwaan | June 17, 2019

Share This Story, Choose Your Platform!

Search

Recent Posts