3 soorten OTA's voor een pittigere Online Distributie-cocktail

Boekingssites waar je misschien nog niet eerder aan hebt gedacht

Hotelsoftware-aanbieders gebruiken graag het woord 'optimaliseren'. Optimaliseer je omzet, optimaliseer je distributie... We voegen het toe aan elke communicatie alsof het om zout in een gerecht gaat. Soms gebruiken we het te veel. En zoals zo vaak, wanneer een woord of slogan te veel wordt gebruikt, kan het zijn betekenis verliezen. Dus laten we eens terugspoelen en dat woordenboek afstoffen. Wat is de betekenis van het woord optimaliseren?

(werkwoord) Optimaliseren
Het beste of meest doeltreffend gebruik maken van (een situatie of hulpmiddel)

Glashelder, zouden we zeggen. Maar maak jij het meest doeltreffend gebruik van de channel manager? De functie van een channel manager is geen hogere wiskunde. Het is net als de oude vertrouwde postbode: hij bezorgt alle reserveringen in jouw mailbox en haalt op de terugweg de beschikbaarheid voor de boekingssites op. Maar als de postbode alles kan bezorgen en ophalen, waarom zou je hem dan alleen maar heen en weer sturen voor je Bol.com-bestellingen?

 

Whitepaper hotelsoftware

 

Bij hoeveel boekingssites moet je je aansluiten?

We hebben onderzoek gedaan naar wat het gemiddelde aantal gekoppelde boekingskanalen bij een hotel is. Tot onze verbazing was het aantal vaak niet meer dan twee of drie kanalen. Wanneer hoteliers voor het eerst een channel manager gaan gebruiken, is de herinnering van het handmatig bijhouden van de boekingssites nog heel vers. Het idee om in het begin nog meer boekingssites toe te voegen voelt onnatuurlijk aan, wat volkomen logisch is. Als je voor het eerst een Smartphone koopt, ga je ook geen honderden apps downloaden. Maar als je er eenmaal aan gewend bent, waarom zou je dan niet beginnen met het optimaliseren? Als je nieuwe markten kunt bereiken zonder extra werk of kosten, waarom kijk je dan niet naar het toevoegen van een aantal nieuwe kanalen aan je distributiemix? Een kleine wijziging in je boekingskanalen (van de bekende naar de minder voor de hand liggende) kost weinig moeite, maar kan wel enorme impact hebben op de omzet.

 

  • Regionale boekingssites

Je hoeft niet altijd naar de buitenlandse boekingssites te kijken om je revenue te verhogen. Overweeg om meer kanalen te gebruiken die zich richten op je eigen land of regio. Ze bieden een potentieel voor het versterken van je onderneming en het verbeteren van je revenue. Je wordt op die manier minder afhankelijk van de grootste boekingskanalen. Denk bijvoorbeeld eens aan deze Nederlandse boekingssites: Hotels.nl, Zoweg.nl en HotelSpecials.

 

  • Nichemarkt boekingssites

Het gebruik van meer gespecialiseerde nichekanalen kan een enorme impact hebben op je omzet. Jij weet hoe je de middelen in de omgeving moet gebruiken om specifieke doelgroepen aan te trekken, en er zijn veel boekingssites die zich richten op deze specifieke doelgroepen. Als je hotel bijvoorbeeld in de buurt van een conferentiecentrum ligt, wil je zakenreizigers aantrekken. Er zijn boekingssites die zich specifiek richten op zakenreizigers. Worldmeetings en Powernapp zijn goede Nederlandse voorbeelden voor het aantrekken van zakenreizigers.  

 

  • Buitenlandse boekingssites

Het mooie van een channel management-provider die wereldwijd actief is, is dat je toegang hebt tot een selectie boekingssites waar je waarschijnlijk nog nooit van gehoord hebt. Het feit dat je niet eerder van ze hebt gehoord betekent niet dat ze geen wonderen kunnen doen voor je omzet, integendeel zelfs. Veel buitenlandse regionale boekingssites zijn op zoek naar uitbreiding van hun hotelportefeuille in andere gebieden. In 2017 bezochten bijvoorbeeld 145 miljoen Aziatische toeristen Europa, voor de Europese hotelier biedt dit kansen. Ga een samenwerking aan met Ctrip (een van de grootste reisbureaus in Azië), zodat je deze doelgroep naar jouw accommodatie kan trekken.

Er valt nog meer te optimaliseren dan alleen je online distributiemix. Evalueer de prestaties van je distributiekanalen op regelmatige basis, zodat je precies weet welke boekingssite goed scoort en welke niet. Als je meer tips wilt over hoe je de distributiestrategie kunt evalueren, lees dan dit artikel.

 

Distributiemix Consultancy

Heeft deze blog je overtuigd om nieuwe boekingssites te ontdekken? Onze consultants hebben uitgebreide kennis van onze connectiviteitspartners en delen die kennis graag met je. Neem contact met ons op om een gesprek in te plannen of leer meer over wat de Smart Channel Manager voor jou kan betekenen.

 

Gerelateerde artikelen:

 

De beste service

 

Over SmartHOTEL

SmartHOTEL helpt hoteliers wereldwijd om hun weg te vinden in de spannende en de soms verwarrende wereld van online distributie. Vanuit ons kantoor in Nederland en het Verenigd Koninkrijk bedient ons team meer dan 1500 hotels met de Smart Channel Manager en op maat gemaakte integraties. Als Hospitality experts weten we precies wat onze klanten nodig hebben en welke uitdagingen hoteliers van alle soorten en maten elke dag te wachten staan. Meer weten over ons of onze services? Je kunt contact met ons opnemen via sales@smarthotel.nl of bellen naar +31 (0)182 75 11 18.

 

By Marijke Remmelzwaan | June 17, 2019

Share This Story, Choose Your Platform!

Search

Recent Posts