4 tips voor het vinden van de beste Channel Manager

Het vinden van de beste Channel Manager voor uw hotel is geen gemakkelijke taak. Het kan een lang en tijdrovend proces zijn waarin u een hoop zaken moet overwegen. Heeft u nog nooit met een Channel Manager gewerkt? Dan is het lastig om te bepalen waar u naar moet zoeken. Wanneer u wisselt van Channel Manager provider, wilt u zeker weten dat uw nieuwe provider alles biedt wat bij de vorige ontbrak. We hebben wat tips opgeschreven die u hopelijk helpen bij de zoektocht naar de beste Channel Manager voor uw hotel.

  1. Richt u niet teveel op prijsvergelijking
    We hoeven er niet omheen te praten, de Channel Manager markt is een volwassen markt. U zult merken dat het verschil tussen providers vaak niet in de prijs zit. Natuurlijk zijn de kosten altijd iets wat u moet en zult overwegen, maar we raden aan om ermee te eindigen in plaats van te beginnen. Die paar euro's die u misschien maandelijks bespaart kunnen u uiteindelijk juist meer gaan kosten. Simpelweg omdat het systeem niet kan leveren wat uw hotel echt nodig heeft.
  1. Maak een Moscow lijst
    De Moscow methode wordt gebruikt in de IT industrie om nieuwe software features te prioriteren. Deze methode kunt u net zo goed toepassen voor uw eigen software. Moscow staat voor:

    • Must have (Dit heb ik absoluut nodig)
    • Should have (Dit is belangrijk, maar niet essentieel)
    • Could have (Dit zou leuk zijn om te hebben)
    • Won't have (Dit voegt geen waarde toe)

Ik sla de 'won't haves' even over, maar probeer eens de eerste drie voor uzelf op te schrijven. Zie het voorbeeld hieronder:

Must have: koppelingen met Booking.com, Expedia, Hotels.nl, Weekendesk, Voordeeluitjes, HotelSpecials, integratie met mijn PMS.

Should have: integratie met de booking engine op mijn website.

Could have: Yield management / integratie met mijn Revenue Manager.

Wanneer u deze lijst compleet heeft, zult u zien dat het zoeken naar een geschikte Channel Manager al een stuk gemakkelijker is!

  1. Kies voor een Channel Manager die een goede integratie heeft met uw PMS
    Deze zou eigenlijk altijd in uw 'Should haves' moeten staan. Wees er zeker van dat u een provider kiest die een goede integratie heeft met uw PMS. Het is ook zeker de moeite waard om dit na te gaan bij uw huidige PMS provider. Een van de meest vervelende dingen om te moeten doen is om uw PMS en Channel Manager alsnog apart bij te moeten houden.

    Extra tip: vraag hetzelfde aan de account managers van uw boekingskanalen. Alle OTA connecties hebben onderhoud nodig, en u wilt zeker weten dat de belangrijkste kanalen een kwalitatieve koppeling hebben met uw Channel Manager.
  1. Kijk goed naar de kwaliteit en bereikbaarheid van de support afdeling
    Uw werk stopt niet om 17.00, dus wanneer u 's avonds met een brandende vraag zit of ergens tegenaan loopt wilt u geen cassettebandje horen. U wilt een medewerker spreken die verstand van zaken heeft en de tijd neemt om de situatie met u door te nemen en op te lossen. Neem nooit genoegen met vragen die weken op zich laten wachten. Zoek een provider die naast kwalitatieve en snelle support ook goede consultancy kan bieden!

Kan SmartHOTEL iets voor u betekenen?
Elke accommodatie is uniek en heeft andere behoeften als het aankomt op Channel Management. Onze consultants hebben hier graag een informeel en eerlijk gesprek met u over. Écht eerlijk. Want als we denken dat uw wensen een betere match zijn met een ander systeem, zeggen we dat ook gewoon. Lees hier meer over de Smart Channel Manager, of laat een bericht achter op onze contactpagina!

 

Over SmartHOTEL
SmartHOTEL helpt hoteliers wereldwijd om hun weg te vinden in de spannende en de soms verwarrende wereld van online distributie. Vanuit ons kantoor in Nederland bedient ons team meer dan 1500 hotels met de Smart Channel Manager en op maat gemaakte integraties. Als Hospitality experts weten we precies wat onze klanten nodig hebben en welke uitdagingen hoteliers van alle soorten en maten elke dag te wachten staan. Meer weten over ons of onze services? Je kunt contact met ons opnemen via sales@smarthotel.nl of bellen naar +31 (0)182 75 11 18.

By Marijke Remmelzwaan | June 17, 2019

Share This Story, Choose Your Platform!

Search

Recent Posts