4 tips voor het vinden van de beste Channel Manager

Het vinden van de beste channel manager voor je hotel is geen gemakkelijke taak. Het kan een lang en tijdrovend proces zijn waarin je veel zaken moet overwegen. Heb je nog nooit met een channel manager gewerkt? Dan is het lastig om te bepalen waar je naar moet zoeken. Wanneer je wisselt van channel manager-provider, wil je zeker weten dat je nieuwe provider alles biedt wat bij de vorige ontbrak. We hebben wat tips opgeschreven die je hopelijk helpen bij de zoektocht naar de beste channel manager voor jouw hotel.

 

Whitepaper hotelsoftware

 

Richt je niet teveel op prijsvergelijking

We hoeven er niet omheen te praten, de channel manager markt is een volwassen markt. Je zult merken dat het verschil tussen providers vaak niet in de prijs zit. Natuurlijk zijn de kosten altijd iets wat je uiteindelijk naar zult kijken, maar we raden aan om dat als laatste te doen, in plaats van ermee te beginnen. Die paar euro's die je maandelijks bespaart kunnen uiteindelijk juist meer gaan kosten, simpelweg omdat het systeem niet kan leveren wat jouw hotel echt nodig heeft.

 

Maak een Moscow-lijst

De Moscow-methode wordt gebruikt in de IT-industrie om nieuwe softwarefunctionaliteiten te prioriteren. Deze methode kun je net zo goed toepassen voor je eigen hotelsoftware. Moscow staat voor:

  • Must have - dit heb ik absoluut nodig
  • Should have - dit is belangrijk, maar niet essentieel
  • Could have - dit zou leuk zijn om te hebben
  • Won't have - dit voegt geen waarde toe

 

We slaan voor dit verhaal de won't haves over, maar probeer eens de eerste drie voor jezelf op te schrijven. Zie het voorbeeld hieronder:

Must have:

Should have:

Could have:

 

Wanneer je deze lijst compleet hebt, zul je zien dat het zoeken naar een geschikte channel manager al een stuk gemakkelijker is!

 

Kies voor een channel manager die een goede integratie heeft met je PMS

Deze zou eigenlijk altijd in je should haves moeten staan. Wees er zeker van dat je een provider kiest die een goede integratie heeft met je PMS (Property Management Systeem). Het is ook zeker de moeite waard om dit na te gaan bij jouw huidige PMS-provider. Eén van de meest vervelende dingen om te moeten doen is om je PMS en channel manager alsnog afzonderlijk van elkaar bij te moeten houden.

Extra tip: vraag hetzelfde aan de accountmanagers van je boekingskanalen. Alle OTA-connecties hebben onderhoud nodig en je wilt zeker weten dat de belangrijkste kanalen een kwalitatief goede koppeling hebben met je channel manager.

 

Kijk goed naar de kwaliteit en bereikbaarheid van de supportafdeling

Je werk stopt niet om 17.00 uur, dus wanneer je 's avonds met een brandende vraag zit of ergens tegenaan loopt wil je geen voicemail horen. Je wilt een medewerker spreken die verstand van zaken heeft en de tijd neemt om de situatie met je door te nemen en op te lossen. Neem nooit genoegen met antwoorden die weken op zich laten wachten. Zoek een channel manager-provider die naast kwalitatieve en snelle support ook goede consultancy kan bieden!

 

Kan SmartHOTEL iets voor jou betekenen?

Elke accommodatie is uniek en heeft andere behoeften als het aankomt op channel management. Onze consultants hebben hier graag een informeel en eerlijk gesprek met je over. Écht eerlijk. Want als we denken dat jouw wensen een betere match zijn met een ander systeem, zeggen we dat ook gewoon.  Lees meer over de Smart Channel Manager, of laat een bericht achter op onze contactpagina!

 

Meer interessante artikelen:

 

SmartHOTEL Channel Manager

 

Over SmartHOTEL

SmartHOTEL helpt hoteliers wereldwijd om hun weg te vinden in de spannende en de soms verwarrende wereld van online distributie. Vanuit ons kantoor in Nederland en het Verenigd Koninkrijk bedient ons team meer dan 1500 hotels met de Smart Channel Manager en op maat gemaakte integraties. Als Hospitality experts weten we precies wat onze klanten nodig hebben en welke uitdagingen hoteliers van alle soorten en maten elke dag te wachten staan. Meer weten over ons of onze services? Je kunt contact met ons opnemen via sales@smarthotel.nl of bellen naar +31 (0)182 75 11 18.

 

By Marijke Remmelzwaan | June 17, 2019

Share This Story, Choose Your Platform!

Search

Recent Posts