Wat is Hotel Metasearch?

Metasearch is een medium waar je in de reisbranche bijna niet meer omheen kunt. Het is één van de snelst groeiende kanalen om hotelkamers te boeken. Ook in Nederland stijgt de populariteit voor metasearch. Waarom? Omdat het voor veel boekers de ideale manier is om hotelprijzen te vergelijken. Metasearch is namelijk specifiek gericht op het vinden van de beste prijs voor hotelovernachtingen.


Hoe werkt hotel metasearch?

Via een metasearch-website kun je een hotelkamer boeken, hierin verschilt het niet veel met een boekingssite. Wat wel anders is ten opzichte van een 'normale' boekingssite, is dat wanneer je een hotel selecteert, je alle beschikbare prijzen van alle onlineboekingskanalen ziet. Wanneer de boeker vervolgens klikt op de prijs naar voorkeur, wordt hij of zij doorverwezen naar de daadwerkelijke boekingssite waar de reservering kan worden afgerond. Let wel op, bij de meeste metasearch-websites staat de eigen website er niet automatisch tussen. Je kunt dit regelen door direct met de website contact op te nemen.


Welke metasearch-websites zijn er?

Door de stijgende populariteit van metasearch ontstaan er meer en meer vergelijkingswebsites. Een aantal websites blijven wel het meest populair, namelijk: Trivago, Kayak, HotelsCombined, Google Hotel Ads en TripAdvisor Instant Booking. Hoewel voor de boekers het principe hetzelfde is, verschilt het verdienmodel wel voor deze partijen. Bij Trivago, Kayak en HotelsCombined betaal je als hotelier per klik (Cost Per Click), wat inhoudt dat je een (klein) bedrag betaalt wanneer een boeker klikt op de prijs die doorlinkt naar jouw website.

Bij Google Hotel Ads en TripAdvisor Instant Booking betaal je juist per bevestigde boeking (Cost Per Acquisition). Goed om hierbij in gedachten te houden, is dat wanneer de boeker direct bij jou boekt, de bezoeker niet doorverwezen wordt naar jouw hotelwebsite, maar de boeking wordt afgehandeld in het metasearch-platform zelf.


Hoe zorg ik dat ik direct boekbaar ben op metasearch?

Je eigen hotelwebsite vermelden op de metasearch-websites kan een mooie kans bieden. Het is dan alleen geen 'directe' boeking meer, omdat je de metasearch-provider wel moet betalen voor iedere klik of boeking. De kosten bij metasearch liggen wel lager dan de meeste commissiepercentages van boekingssites, mits er een strategie achter de inzet van metasearch voor jouw hotel zit. Begin in ieder geval met slechts één partij, zodat je het kunt uitproberen of metasearch voor jou werkt. Aanmelden gaat in ieder geval makkelijk: eerst claim je jouw hotelprofiel (deze bestaat vaak al), daarna volgt het aanmeldingsproces.

Metasearch is gecompliceerder dan je denkt, wat ervaring met advertising kan daarom van pas komen. Als je er zelf weinig verstand van hebt, dan kun je er altijd nog voor kiezen om met partijen te werken die zich specialiseren in metasearch-campagnes. Denk hierbij aan Myhotelshop, Revato by HotelsCombined en HotelRez.

 

Over SmartHOTEL
SmartHOTEL helpt hoteliers wereldwijd om hun weg te vinden in de spannende en de soms verwarrende wereld van online distributie. Vanuit ons kantoor in Nederland bedient ons team meer dan 1500 hotels met de Smart Channel Manager en op maat gemaakte integraties. Als Hospitality experts weten we precies wat onze klanten nodig hebben en welke uitdagingen hoteliers van alle soorten en maten elke dag te wachten staan. Meer weten over ons of onze services? Je kunt contact met ons opnemen via sales@smarthotel.nl of bellen naar +31 (0)182 75 11 18.

By SmartHOTEL | April 01, 2017

Share This Story, Choose Your Platform!

Search

Recent Posts