Wat is Hotel Metasearch?

Metasearch is een steeds populairder medium in de reisbranche. In de VS zijn de laatste jaren miljarden dollars in hotel-metasearchwebsites gestopt. Het is daar het snelst groeiende boekingsplatform, en Nederland blijft daarbij niet ver achter. Metasearchwebsites zijn online prijsvergelijkingssites, in dit geval specifiek gericht op het vinden van de beste prijs voor hotelovernachtingen. 

 

De vragen die worden beantwoordt in dit artikel: 
(klik op de vraag om direct naar het antwoord te gaan)

 

Whitepaper hoteltechnologie

 

Hoe werkt hotel-metasearch? 

Net als op een boekingssite kan een boeker via een metasearchwebsite zoeken naar hotelovernachtingen. Het enige verschil is dat wanneer er een hotel wordt geselecteerd, de prijzen van alle onlineboekingskanalen getoond worden. Wanneer een boeker vervolgens de beste optie kiest, wordt deze doorverwezen naar het kanaal waar de boeking voltooid kan worden. De eigen hotelwebsite staat er meestal niet automatisch als optie tussen, hiervoor moet het hotel direct contact opnemen met de metasearchwebsite.  

 

Hoe zorg ik dat ik direct boekbaar ben op metasearch?

Metasearch biedt interessante kansen om meer mensen direct bij jouw hotel te laten boeken, maar houd er rekening mee dat je ook hier een commissiepercentage moet betalen. De kosten bij metasearch liggen wel lager dan de meeste commissiepercentages van boekingssites, mits er een goede strategie achter de inzet van metasearch voor jouw hotel zit.  

Bij TrivagoKayak HotelsCombined betaal je wanneer een boeker klikt op de prijs die doorlinkt naar jouw website. Dit wordt ook wel ´Cost Per Click´ genoemd. Bij Google Hotel Ads & TripAdvisor Instant Booking betaal je per bevestigde boeking, ook wel ´Cost Per Acquisition´ genoemd. Let wel op: hoewel een reservering via Google en Tripadvisor wordt gezien als een directe boeking, wordt de boeking niet afgehandeld op jouw website zelf.  

Wanneer je voor het eerst met metasearch wilt gaan werken, verken de mogelijkheden dan eerst via één van bovengenoemde kanalen. Je kunt je gemakkelijk aanmelden via de websites zelf: eerst claim je jouw hotelprofiel (deze bestaat vaak al), daarna volgt het aanmeldingsproces. 

 

Is metasearch geschikt voor mijn hotel? 

Metasearch is behoorlijk complex, daardoor is het belangrijk om ervaring met online adverteren te hebben. Er zijn gespecialiseerde partijen waar je metasearchcampagnes volledig aan kunt uitbesteden. Metasearch vereist ook een sterke operationele basis: een goed lopende (converterende) website met een eigen boekingsmodule (OBE) en het liefst ook een channel manager én PMS. Als je dit nog niet hebt, kun je misschien beter nog niet de focus op metasearch leggen. 

 

Meer over hotelsoftware:

 

SmartHOTEL Channel Manager

 

Over SmartHOTEL

SmartHOTEL helpt hoteliers wereldwijd om hun weg te vinden in de spannende en de soms verwarrende wereld van online distributie. Vanuit ons kantoor in Nederland en het Verenigd Koninkrijk bedient ons team meer dan 1500 hotels met de Smart Channel Manager en op maat gemaakte integraties. Als Hospitality experts weten we precies wat onze klanten nodig hebben en welke uitdagingen hoteliers van alle soorten en maten elke dag te wachten staan. Meer weten over ons of onze services? Je kunt contact met ons opnemen via sales@smarthotel.nl of bellen naar +31 (0)182 75 11 18.

 

By SmartHOTEL | April 01, 2017

Share This Story, Choose Your Platform!

Search

Recent Posts