Meer directe boekingen op je hotelwebsite via marketingpsychologie 

Hoe kun jij psychologische trucjes inzetten om van je hotelwebsite een conversiemachine te maken? In dit vorige artikel hebben we een aantal slimme technieken behandeld die Booking.com hanteert om gasten sneller te laten boeken. In dit blog gaan we in op vier andere psychologische theorieën en hoe jij dit kunt toepassen op je eigen hotelwebsite 

 

We behandelen de volgende theorieën:  
(Klik op de theorie om direct naar de uitleg te gaan)

 

SmartHOTEL Channel Manager

 

Self-Efficacy

Of een bezoeker wel of niet gaat boeken op je website, is afhankelijk van de mate van self-efficacy (zelfeffectiviteit) van de bezoekerSelf-efficacy is de overtuiging van een persoon dat hij de nodige kennis en vaardigheden heeft om een taak uit te voeren of een doel te bereiken; in dit geval een succesvolle reservering maken. Jij kan veel invloed op dit proces uitoefenen.  
 
Wees niet bang om extreem duidelijke instructies te geven tijdens het boekingsproces, ook al liggen ze voor jouw gevoel erg voor de hand. Zorg verder dat het boekingsproces zelf zo gemakkelijk en kort mogelijk is. Geef je boeker bevestiging dat hij zijn doel zonder obstakels gaat bereiken, door onder andere: 

  • Een opvallende knop op je website te plaatsen die naar een reserveringsomgeving leidt. 
  • Een simpele en moderne boekingsmodule op je website te plaatsen. Dit geeft de gast vertrouwen en zekerheid over zijn reservering. 
  • Duidelijke en aanmoedigende teksten te plaatsen tijdens het boekingsproces: ‘Binnen één minuut geboekt!’, ‘We hebben nog maar een paar gegevens nodig!’. 
  • Je boeker laten weten dat hij de juiste keuze aan het maken is: ‘Je hebt gekozen voor de beste deal in deze periode!’. 

Ook interessant: 5 tips voor meer directe boekingen op de hotelwebsite

 

Present focus bias

Liever vandaag dan morgen: de present focus bias is de theorie waarbij je verschillende opties of beloningen voorgeschoteld krijgt, maar kiest voor de optie die direct beschikbaar is (in plaats van de beste optie). Boekingssites spelen in op deze behoefte met teksten en pop-ups die zeggen: ‘Deze kamer is bijna van jou!’. Dit wakkert het gevoel van ongeduld aan en de behoefte aan onmiddellijke gratificatie bij het nemen van een besluit.  

Dit soort aanmoedigingen kun je natuurlijk op je website plaatsen, maar je kunt ook nog een stap verder gaan. Heb je bijvoorbeeld bepaalde arrangementen die je liever verkoopt dan anderen? Maak deze meer zichtbaar op je website en zorg dat je de directe beschikbaarheid van deze arrangementen meer promoot. Zo zal een websitebezoeker eerder voor dat arrangement kiezen dan voor een die ook beschikbaar is, maar waarvan dat minder duidelijk is.  

 

Kleurenpsychologie

Kleuren en hun intensiteit hebben een enorme invloed op hoe we iets waarnemen en interpreteren. Bij populaire boekingssites zul je zien dat kalme kleuren worden afgewisseld door meer actieve of agressieve kleuren wanneer er een actie wordt verwacht. De kleur groen associëren we met groei, geld en voordeel. Daarom zul je vaak zien dat prijzen, kortingen of faciliteiten in groene letters worden weergeven. Belangrijke mededelingen en waarschuwingen worden vaak weergeven in oranje (bijvoorbeeld: annuleringsbeleid tijdens COVID-19) of rood (nog maar een x-aantal kamers over).  

Probeer op je eigen website eens te spelen met dit kleurverschil. Wil je graag de aandacht leggen op bepaalde zaken of maatregelen? Gebruik oranje of rood. Wil je graag duidelijker laten zien dat je kamers tegen een gereduceerde prijs aanbiedt? Zet het prijsverschil in groen! Extra tip: laat je reserveringsknop meer opvallen door een opvallende kleur te gebruiken die verder niet (veel) voorkomt om je website.  

Lees ook: 5 succesvolle prijsstrategieën voor een hogere omzet

 

Hobson+1-effect

Het Hobson+1-effect stelt dat wanneer je de bezoeker een derde keuze geeft naast ‘kopen’ of ’niet kopen (of in dit geval reserveren of niet reserveren) de bezoeker sneller de gewenste keuze maaktJe zou denken dat het toevoegen van een extra keuze in zo’n cruciaal stadium juist afleidt, maar het tegenovergestelde is waar. Door het toevoegen van een extra optie die minder waardevol is, wordt sneller op de waardevolle optie geklikt. De verklaring hiervoor is dat wanneer de gast maar twee opties heeft (boeken of niet boeken), de rationele gedachten (bijv.: ‘is dit niet te veel geld?’) sneller kunnen domineren. Je rationele brein wordt afgeleid wanneer er een derde optie bijstaat die minder waarde heeft, waardoor het emotionele brein (ik wil dit hebben) meer de ruimte heeft om de keuze tot aankoop te maken.  

Wil je het Hobson+1-effect eens uitproberen? Zet naast of onder de ‘boek nu’-knop een (minder opvallende) tweede knop of link om op te klikken, zoals een aanmelding voor je nieuwsbrief of links naar je socialmedia-pagina’s. 

 

Artikelen die je misschien ook interessant vindt:

 

Schrijf in voor blog SmartHOTEL

 

Over SmartHOTEL 

SmartHOTEL helpt hoteliers wereldwijd om hun weg te vinden in de spannende en de soms verwarrende wereld van online distributie. Vanuit ons kantoor in Nederland en het Verenigd Koninkrijk bedient ons team meer dan 1500 hotels met de Smart Channel Manager en op maat gemaakte integraties. Als Hospitality experts weten we precies wat onze klanten nodig hebben en welke uitdagingen hoteliers van alle soorten en maten elke dag te wachten staan. Meer weten over ons of onze services? Je kunt contact met ons opnemen via sales@smarthotel.nl of bellen naar +31 (0)182 75 11 18. 

 

By Marijke Remmelzwaan | september 21, 2020

Share This Story, Choose Your Platform!

Search

Recent Posts