De hotelindustrie heeft de afgelopen jaren (en in het bijzonder in 2020) als geen ander gemerkt hoe sterk de markt kan fluctueren. Het resultaat van die enorme schommelingen in vraag en aanbod is dat steeds meer hotels aan de slag gaan met een dynamische prijsstrategie om de competitie bij te houden. Klinkt dit herkenbaar? Dan is het de moeite waard om je te verdiepen in wat een dynamische prijsstrategie voor je hotel kan betekenen. Als je wilt starten met een dynamische prijsstrategie, moet je wel over de juiste kanalen en hotel software beschikken.
In dit blog zullen we behandelen:
- wat dynamische prijsstelling is
- wat het voordeel van dynamische prijsstelling is
- of je hotel een dynamische prijsstrategie nodig heeft
- welke tools je nodig hebt om ermee aan de slag te gaan
Statische prijszetting: Wanneer het hotel dezelfde kamertarieven aanhoudt, ongeacht de bezettingsgraad, de markttrends en de vraag op de markt.
Dynamische prijszetting: Wanneer de kamertarieven continu worden aanpast op de veranderende marktomstandigheden, met de focus op vraag en aanbod.
Wat is dynamische prijszetting voor hotels?
Wanneer je constant je kamerprijzen aanpast op basis van vraag en aanbod, noem je dat dynamische prijszetting. Het correct toepassen van dynamische kamerprijzen zorgt onder andere voor een hogere gemiddelde dagprijs (ADR), RevPar (omzet per beschikbare kamer) en kameromzet. Grote kans dat je al verschillende prijzen hanteert op verschillende momenten. Misschien houd je al rekening met de volgende zaken:
Doelgroepen en kamertypes:
Je hanteert verschillende tarieven voor verschillende doelgroepen en hebt bijpassende kamertypes.
Seizoensgebondenheid of evenementen:
Jouw prijzen verschillen afhankelijk van de bezetting die je kunt verwachten in bepaalde perioden of evenementen.
Als je dit toepast voor je hotel, doe je aan prijsoptimalisatie. Maar wat is het verschil met een dynamische prijsstrategie? Dat zit grotendeels in de intensiteit, de actualiteit en automatisering ervan. Met dynamische prijszetting kijk je niet alleen naar voorspelbare zaken zoals seizoensgebondenheid, maar ook naar het verleden, het boekgedrag, de concurrentie, het weer, en nog vele andere omgevingsfactoren. Hoewel je bij een dynamische prijszetting je kamerprijzen nog steeds een jaar vooruit plant, dient dit meer als uitgangspunt dan als de regel. De kamerprijzen kunnen per week, per dag of zelfs per uur veranderen op basis van de constant nieuwe prognoses.
Wat is het voordeel van een dynamische prijsstrategie?
Met een dynamische prijsstrategie kun je onderbouwde en nauwkeurige beslissingen nemen om de winstgevendheid te optimaliseren. Het maakt je daarnaast meer bewust van je omgeving en welke factoren veel invloed hebben op jouw onderneming. Omdat je kamerprijzen constant onderhevig zijn aan optimalisatie, kan dynamische prijszetting een effectieve manier zijn om de omzet van je hotel flink te verhogen.
Heeft mijn hotel een dynamische prijsstrategie nodig?
Laten we voorop stellen dat als je de competitie wilt bijbenen, een volledig statische prijsstrategie niet meer past binnen de huidige markt. De meeste hotels zullen ondertussen met behulp van een PMS (Property Management Systeem) in combinatie met een channel manager aan een vorm van prijsoptimalisatie doen op hun verkoopkanalen.
Wil je daar nog een schepje bovenop doen door met dynamische prijszetting te gaan werken, komt er al gauw minstens één voltijd revenue manager bij. Het kost namelijk veel tijd en expertise om constant de externe factoren te evalueren en je prijzen hierop aan te passen. Daarnaast vereist het flinke focus: als een voorspelling onjuist blijkt te zijn kun je de controle verliezen over je kamerprijzen. Het aanschaffen van een Revenue Management System (RMS) neemt veel van dit werk uit handen en minimaliseert fouten in prognoses. Doe wat onderzoek en calculaties om erachter te komen of de extra inkomsten opwegen tegen de prijs die je betaalt voor een RMS. Houd er ook rekening mee dat de investeringen van je nieuwe aanpak er minstens een jaar over doen om zich terug te betalen. Als je hotel in een gebied zit met weinig concurrentie en minder gevoelig is voor externe invloeden, is de investering mogelijk niet interessant voor jouw hotel.
Tools die je nodig hebt voor dynamische prijszetting
Een RMS maakt het mogelijk om op een verantwoorde manier dynamische prijszetting te gebruiken. Om zoveel mogelijk efficiëntie uit het RMS te halen, moeten de tariefuitkomsten ook direct worden gecommuniceerd naar het reserveringssysteem (PMS) en de channel manager voor je boekingssites. Wanneer deze hotelsystemen niet met elkaar integreren moeten hoteliers de gegevens handmatig invoeren in het RMS, en andersom de aanbevolen tarieven weer handmatig invoeren in het PMS. Dit is niet alleen tijdrovend, maar vermindert ook de nauwkeurigheid. Daarnaast kan het RMS de data van je PMS en channel manager goed gebruiken om voorspellingen te doen. De integratie tussen deze systemen is dus enorm belangrijk om aan de slag te gaan met een dynamische prijsstrategie. Vraag daarom altijd om advies bij je huidige softwareleveranciers als je aan de slag wilt gaan met een RMS.
Over SmartHOTEL
SmartHOTEL helpt hoteliers wereldwijd om hun weg te vinden in de spannende en de soms verwarrende wereld van online distributie. Vanuit ons kantoor in Nederland en het Verenigd Koninkrijk bedient ons team meer dan 1500 hotels met de Smart Channel Manager en op maat gemaakte integraties. Als Hospitality experts weten we precies wat onze klanten nodig hebben en welke uitdagingen hoteliers van alle soorten en maten elke dag te wachten staan. Meer weten over ons of onze services? Je kunt contact met ons opnemen via sales@smarthotel.nl of bellen naar +31 (0)182 75 11 18.