Krijg jij je hotel ook vol dankzij social media?

Social media zijn niet meer weg te denken. Niet alleen voor de fun, maar ook als marketinginstrument. Elke hotelier beseft dat en wil er ook iets mee…. Maar wat? Hoe pak je het aan, wat werkt wel en wat niet? Ik zie in mijn eigen netwerk hotels die er heel erg succesvol mee zijn, veel volgers hebben en echt extra kamers verkopen. Ik weet van anderen dat ze voorzichtig wat uitproberen. Er zijn er ook die het alweer hebben opgegeven.

 

Waar vind je je doelgroep?

Het succes hangt sterk af van het enthousiasme van de hotelier zelf of van een van de medewerkers, de marketing- of de salesmanager bijvoorbeeld. Bij social media draait het om mensen: persoonlijke posts hebben doorgaans meer impact.

Maar welke berichten plaats je dan? En op welke kanalen: Facebook, LinkedIn, Instagram? En wat is je doel? Er is echter een vraag die je je eerst moet stellen: wat is je doelgroep? En daarvan afgeleid: op welke social media zijn die gasten actief en waar zijn zíj́ naar op zoek? Hoe kun jij met jouw hotel relevant zijn? Heb je veel 65-plussers in je hotel, dan is dat oplaadpunt voor elektrische fietsen zeker een trigger. Misschien zijn social media dan trouwens niet de beste plek om hen te bereiken, maar heb je veel meer aan een advertentie in de Kampioen van de ANWB.

 

Hoe wij de plank missloegen…

Bij SmartHOTEL hadden we met dezelfde vragen te maken, al ging het bij ons niet om gasten, maar om de hoteliers (dus niet de hotels, want ook in onze business draait het om mensen!) die wij willen bereiken om hen met onze producten te helpen.

Toch sloegen we de plank flink mis toen we dachten dat Instagram een goed kanaal was. We postten enthousiast foto’s van hotels waarmee we samenwerkten. Alleen zaten hoteliers daar niet op te wachten. Als ze al actief zijn op Instagram, zoeken ze daar zeker niet op hotelsoftware. Op LinkedIn bereiken we onze doelgroep wél.

LinkedIn leent zich prima voor een meer persoonlijke benadering en het opbouwen van een zakelijke (één-op-één-)relatie. Facebook gebruiken we ook, maar met als doel engagement te creëren met onze doelgroep. Daar kiezen we voor een meer organische, langetermijnbenadering om voor meer verkeer naar onze website te zorgen en bezoekers te motiveren om gegevens achter te laten, zodat we hen in de toekomst kunnen blijven informeren.

 

Ben je relevant voor je ideale gast?

Zo heb je als hotelier vast ook dé ideale gast. Als je die kent, kun je achterhalen op welke social media hij of zij zit. En wat relevante informatie is. Denk daarbij niet te veel vanuit je product… Is die kamer van 40 vierkante meter met föhn en ligbad echt interessant of zoeken mensen een ontspannen weekendje weg na coronatijd, met lekker eten en wellness-faciliteiten? Focus je in de berichten die je plaatst vooral daarop. Facebook en Instagram zijn dan logischer dan LinkedIn.

Dat is toch vooral een platform voor zakelijke gebruikers. Voor hen tellen eerder de faciliteiten om te kunnen werken, de parkeervoorzieningen en de bereikbaarheid. Dat doet me denken aan een opmerking van Conrad Hilton over de drie belangrijkste factoren voor een hotel: locatie, locatie en locatie.

 

Vergeet de reviews niet

Reviews zie je misschien niet direct als social media, maar ze zijn wel degelijk interessant en het is zeker goed om ze in de gaten te houden. Of ze nu positief of negatief zijn. Iedereen kent ze natuurlijk: op sites als Tripadvisor en Zoover, op vrijwel alle boekingssites maar let op: ook op Facebook en Google heb je reviews. Je kunt er als hotel slim gebruik van maken. Door gasten te vragen om reviews achter te laten en op die recensies te reageren. Dat doen wij ook: wij waarderen het als klanten hun ervaring met ons en onze software delen op hoteltechreport.com.

Houd ook hier je target group in je achterhoofd: als je een zakenhotel hebt, zijn vooral de reviews van zakelijke gasten van belang: dan zullen vermeldingen over dat comfortabele bureau op de kamer en een goede internetverbinding belangrijk zijn. Richt je je op jonge gezinnen, dan scoor je punten met de speelkamer en de magnetron om de fles voor de baby op te warmen.

 

Extra distributiekanaal

Sociale media zijn zeker belangrijk, maar niet zaligmakend. Zelfs als je succesvol bent op Facebook, Instagram en LinkedIn, zul je boekingssites waarschijnlijk niet kunnen of willen missen om je hotel gevuld te krijgen. Hun verdienmodel draait om het verkopen van kamers en dus is het slim te profiteren van hun bereik en slagkracht. En niet voor niets belangrijk in de distributiemix van de meeste hotels.

Natuurlijk betaal je daarvoor commissie. Dankzij je aanwezigheid op sociale media kun je het aantal rechtstreekse reserveringen wellicht laten meegroeien met het aantal volgers. Gasten die al eerder zijn geweest of mensen die interesse hebben in speciale arrangementen of evenementen in jouw stad. Link naar je site, zet kortings- of thema-acties op. Dat hoeft geen geld te kosten, maar kan veel opleveren.

 

Whitepaper_CTA_Banner_NL-1

 

Meer omzet én plezier

In de eerste plaats zorgt het voor meer bekendheid en omzet, maar ook voor meer plezier. Want je moet er wel lol in hebben. Enthousiast zijn en regelmatig berichten posten. Als dat dan blijkt te werken, stimuleert dat enorm om door te gaan. En nieuwe dingen uit te proberen.

Een hotel dat ik via Instagram leerde kennen en ben blijven volgen is Het Weeshuis in Gouda. Die zijn heel actief. Ook hostels weten socials goed in te zetten. Zoals King Kong Hostel en Meiniger Hotels bewijzen. Bij hen is merkbaar dat ze een jonge doelgroep hebben. Jongeren zijn natuurlijk bovengemiddeld online actief.

Een goed voorbeeld van een hotelmanager die het spel snapt, is Dirk Overbeeke van Delta Hotel Vlaardingen. Ik ken hem niet persoonlijk en het hotel is geen klant van SmartHOTEL, maar ik volg hem met plezier. Hij plaatst vaak en zijn berichten zijn interessant en relevant. De reacties die hij op LinkedIn krijgt, bewijzen dat hij de juiste snaar weet te raken. Ik ben nóg nooit in het Delta Hotel geweest, maar dat gaat zeker gebeuren. Al is het maar om het uitzicht op de schepen op de Nieuwe Maas met eigen ogen te zien.

 

Volg SmartHOTEL op LinkedIn om meer informatie over dit onderwerp te ontvangen of maak een connectie met mij zodat je automatisch toekomstige blog-updates ontvangt.

By Quinten Gazendam | oktober 14, 2021

Share This Story, Choose Your Platform!

Search

Recent Posts