Iets waar je waarschijnlijk niet vaak aan denkt, of zelfs het laatste decennium geen aandacht aan hebt geschonken: je kamertypes. Toch kan het voor het bepalen van je tarieven en tarieftypes interessant zijn om er eens een kritische blik op te werpen. In dit blog behandelen we de meest voorkomende kamertypes en hoe je deze het beste kunt gebruiken om het boekproces aantrekkelijker te maken. Er zijn een aantal manieren om je kamertypes aan te duiden:
Kamertypes op basis van bezetting
Het kamertype op basis van bezetting geeft aan voor hoeveel personen de kamer ruimte biedt. Zo wordt een single room beschikbaar gesteld voor één persoon, een double room voor twee personen, een triple room aan drie, een quad room aan vier, enzovoort.
Voordeel: Het is voor je gasten direct duidelijk met hoeveel personen ze minimaal of maximaal mogen verblijven.
Nadeel: Het zegt niets over wat voor type bedden er in deze kamers staat. Zo kan een triple room bestaan uit drie eenpersoonsbedden, of één eenpersoonsbed en een tweepersoonsbed.
Tip: Geef duidelijk in de kameromschrijving aan welke bedtypes er in je kamers staan om teleurstelling bij je gasten te voorkomen (bijvoorbeeld: een stelletje dat twee eenpersoonsbedden toegewezen krijgt).
Kamertypes op basis van bedtype
Een kamer op basis van bedtype omschrijft welk soort bed je gasten aan gaan treffen in hun kamer. De meest voorkomende bedtypes voor hotelkamers zijn:
- Twin: een kamer met twee eenpersoonsbedden
- Queen: een kamer met een queen-sized bed (breder dan 140 cm)
- King: een kamer met een king-sized bed (breder dan 180 cm)
Voordeel: Als je kamertypes op basis van bedtype gebruikt, weten je gasten wat ze kunnen verwachten als het aankomt op hun slaapcomfort. Zo voorkom je teleurstellingen.
Nadeel: Het is onduidelijk voor je gasten met hoeveel man zij op de kamer mogen verblijven. Vaak verwerk je het bedtype alleen in de kamernaam wanneer het gaat om maximaal 2 personen.
Tip: Wil je het bedtype als kamertype gebruiken? Maak in de omschrijving van je kamer duidelijk hoeveel personen minimaal, maximaal of tegen bijbetaling op jouw kamer mogen verblijven. Je kunt ook werken met een combinatie van bezetting en bedtype, bijvoorbeeld: Double Queen room.
Kamertypes op basis van kamerindeling
Het kamertype op basis van kamerindeling zegt iets over de hoeveelheid ruimte en de faciliteiten van de kamer. De volgende kamertypes op basis van kamerindeling komen het meeste voor:
- Budget room: Je kleinste kamers met minimale faciliteiten. Een goede optie voor doorreizigers of mensen die niet veel te besteden hebben.
- Standard room: Het kamertype waar je er het meest van hebt. Vaak een één- of tweepersoonskamer met twin-bedden of een queen-bed en standaard faciliteiten.
- Comfort room: Dit kamertype biedt dezelfde faciliteiten als de standard, maar is groter qua oppervlakte.
- Deluxe of superior room: De luxere versie van je standaardkamer. Deze is vaak iets ruimer en heeft bijvoorbeeld een zithoek, een ruimere badkamer of mooier uitzicht. Het verschil tussen deluxe of superior is het bedtype. Superior gaat vaak gepaard met een queen-bed, deluxe met een king-bed.
- Studio of junior suite: Een studio is een combinatie van een slaapkamer met een woonkamer. Vaak biedt de woonkamer ruimte voor extra slapers in vorm van een bedbank.
- Suite: Een suite biedt meerdere slaapkamers welke gekoppeld zijn aan een woonkamer, en wordt gerekend als één kamernummer.
- Apartment: Een appartement functioneert als een volledig zelfstandige woning en gaat vaak gepaard met een kitchenette of zelfs een volledige keuken.
Voordeel: Veel gasten hebben een goed idee van de hoeveelheid ruimte of luxe die ze willen tijdens hun verblijf. Door te werken met kamertypes op basis van indeling, weet de gasten vaak direct welke keuze het beste voor hen is.
Nadeel: De term ‘deluxe’ kan een enorme valkuil zijn wanneer het verschil tussen de standard kamer niet groot genoeg is. Het kan een flinke domper voor de gast zijn wanneer deze kiest voor de deluxe kamer en er gevoelsmatig weinig voor terugkrijgt.
Tip: Als je wilt werken met kamertypes op basis van indeling, maak dan via foto’s erg duidelijk wat het verschil is tussen het ene en het andere type. Een tekstuele omschrijving is vaak niet genoeg.
Nog een tip: Zijn er kamers nodig aan renovatie toe? Maak deze tijdelijk budget rooms totdat je renovaties afgerond zijn en pas je tarieven hierop aan.
Hoeveel kamertypes moet je gebruiken?
Sommige hoteliers, vooral van kleinere onafhankelijke hotels, zijn nog wel eens geneigd om veel verschillende kamertypes met unieke namen aan te maken. Logisch, want als hotelier vindt je elke kamer uniek. Vuistregel: maak het niet te verwarrend voor je gasten. Te veel verschillende kamertypes kan een negatief effect hebben op je bezettingsgraad. Uiteraard is het belangrijk om unieke eigenschappen van je kamers te laten zien, maar nuanceer dit vanuit commercieel oogpunt. Heeft je hotel bijvoorbeeld aan één kant prachtig uitzicht op het strand? Maak dit duidelijk in je kamertype door ‘zeezicht’ in de naam te zetten.
Hoe maak je kamertypes aantrekkelijker?
Jij kent je gasten het beste; welk type bezoekers trek je vooral aan? Heb je voldoende kamertypes die aansluiten op hun wensen, en past de naam van de kamer hierbij? Te veel verschillende of onduidelijke kamertypes is niet goed, maar er is een gulden middenweg. In sommige gevallen kan het geen kwaad om een klein beetje af te wijken van de standaarden als je daarmee de aantrekkelijkheid van de kamers verhoogt voor bepaalde doelgroepen. Als je bijvoorbeeld quad kamers hebt die geschikt zijn voor jonge families, noem deze dan family kamers. Als je veel zakenreizigers aantrekt en laptopvriendelijke kamers met een bureau en internetaansluiting hebt, doop dan enkele deluxe kamers om tot executive of business kamers.
Pas je tarieftypes aan op je kamertypes
Nu je ervoor hebt gezorgd dat de kamertypes aansluiten bij jouw doelgroep is het ook tijd om je omzet een boost te geven met bijpassende tarieftypes. Denk bijvoorbeeld aan speciale tarieven voor je family kamers (family rate) of voor je executive kamers (business rate). Met behulp van onze handige infographic heb je de verschillende prijstypes altijd bij de hand.
Download de infographic over tarieftypes hier!
Over SmartHOTEL
SmartHOTEL helpt hoteliers wereldwijd om hun weg te vinden in de spannende en de soms verwarrende wereld van online distributie. Vanuit ons kantoor in Nederland en het Verenigd Koninkrijk bedient ons team meer dan 1500 hotels met de Smart Channel Manager en op maat gemaakte integraties. Als Hospitality experts weten we precies wat onze klanten nodig hebben en welke uitdagingen hoteliers van alle soorten en maten elke dag te wachten staan. Meer weten over ons of onze services? Je kunt contact met ons opnemen via sales@smarthotel.nl of bellen naar +31 (0)182 75 11 18.