Effectieve reviewpagina’s voor hotels (anders dan TripAdvisor!)

Reviews worden steeds belangrijker en je kunt ze niet meer negeren. Een hotel met 150 goede reviews wordt namelijk eerder geboekt dan een hotel met 30 goede reviews. Het is dus hoog tijd om aan de slag te gaan met het verzamelen van reviews. In dit blog vertellen we je alles over welke reviewpagina’s je kan gebruiken voor het verzamelen van gastrecensies.

 

Whitepaper hoteltechnologie

 

Onderzoek voorafgaand aan het maken van een keuze

Voordat je de keuze maakt welke reviewpagina’s goed passen bij jouw accommodatie, is het goed om in eerste instantie een kleinschalig onderzoek te doen. Kijk bijvoorbeeld eens wat je concurrentie doet; van welke platforms maken ze gebruik en hoe doen ze dat? Daarnaast kun je ook rondvragen bij gasten welke pagina’s zij gebruiken om reviews te bekijken. Met deze informatie kun je waarschijnlijk een succesvoller besluit nemen.

Ook interessant: 3 tips om de communicatie met hotelgasten nog beter te maken

 

Welke reviewpagina’s zijn interessant voor jouw hotel?

TripAdvisor is één van de meest bekende reviewpagina’s voor de hotellerie. Staar je daar echter niet blind op, want er zijn nog vele andere opties die ervoor kunnen zorgen dat jouw kamerverkoop stijgt. Heb je ook al aan de volgende platforms gedacht?

 

  • Zoover

Zoover is het platform voor vakantiereviews dat zich niet alleen richt op de hotellerie, maar ook op bijvoorbeeld vakantieparken en campings. Hoewel Zoover ook beschikbaar is voor buitenlandse gasten, is deze reviewpagina het meest bekend in Nederland.

 

  • Google reviews

Google heeft ook een groeiend platform voor reviews. De reviews worden zichtbaar wanneer er een gerichte zoekactie wordt gedaan. Dat kan een zoekactie zijn direct naar jouw hotelnaam, maar bijvoorbeeld ook door te zoeken op ‘’hotel Utrecht’’. Vervolgens worden de reviews weergeven van een aantal hotels in Utrecht, waaronder ook jouw hotel.

 

  • Boekingssites

Booking.com heeft waarschijnlijk het grootste reviewplatform, maar vergis je niet in andere boekingssites. Vrijwel iedere boekingssite vraagt de gast om een beoordeling te geven na hun verblijf. Over het algemeen vragen deze boekingssites zelf actief om een review, maar vraag bij de accountmanagers ook na wat jij kan doen om een review te stimuleren.

 

  • Je eigen website

Je wilt zoveel mogelijk mensen via je website laten boeken, want die reserveringen zijn commissievrij. Hoe meer aandacht naar jouw website gaat, des te belangrijker het is om ook daar reviews te tonen. Je kunt reviews op je website laten zien door bijvoorbeeld applicaties/plug-ins van de al bekende reviewplatforms in te bouwen.

 

De tekst gaat hieronder verder.

 

  • Sociale media

Wanneer je denkt aan sociale media en reviews, dan denk je waarschijnlijk aan Facebook en de reviewmogelijkheden die worden gegeven op een bedrijfsprofiel. Goed bedacht! Alleen blijft het daar niet bij; Instagram, Twitter en YouTube zijn ook goede platformen voor het verkrijgen van beoordelingen. Het zijn geen beoordelingen in de traditionele zin, maar in de vorm van berichten en likes. Staan er veel positieve reacties onder een bericht waar jouw hotel in wordt benoemd? Dan is het extra aantrekkelijk voor reizigers om jouw hotel eens verder onder de loep te nemen. Bij veel slechte reacties werkt dat vaak averechts.

 

  • Influencers

In de afgelopen jaren zijn er veel reisbloggers en –vloggers begonnen, waarbij sommige ontzettend veel volgers hebben. Deze groep mensen wil maar wat graag jouw locatie bezoeken en testen, in ruil voor aandacht op sociale media en blogs. Het kan erg effectief zijn om een influencer jouw locatie te laten beoordelen, maar we attenderen je erop om kritisch te kijken naar welke influencer(s) je benadert. Stel jezelf bijvoorbeeld de volgende vragen: wat is de doelgroep van die persoon en is het daarnaast een geloofwaardig persoon?

 

Zoals je ziet zijn er veel mogelijkheden om je hotel in de spotlights te zetten en beoordelingen te verzamelen. Ons advies is om klein te beginnen en steeds verder uit te breiden. Iedere reviewpagina moet namelijk ook worden beheerd; hoe meer platformen je gebruikt, des te meer werk je eraan hebt. Het is de kunst om een goede balans te vinden tussen het aantal platforms en de tijd die je eraan kwijt bent. Wil je dat we met je meedenken? Dat kan! Geef ons gerust een belletje of stuur ons een e-mail.

 

Gerelateerde artikelen:

 

SmartHOTEL Channel Manager

 

Over SmartHOTEL

SmartHOTEL helpt hoteliers wereldwijd om hun weg te vinden in de spannende en de soms verwarrende wereld van online distributie. Vanuit ons kantoor in Nederland en het Verenigd Koninkrijk bedient ons team meer dan 1500 hotels met de Smart Channel Manager en op maat gemaakte integraties. Als Hospitality experts weten we precies wat onze klanten nodig hebben en welke uitdagingen hoteliers van alle soorten en maten elke dag te wachten staan. Meer weten over ons of onze services? Je kunt contact met ons opnemen via sales@smarthotel.nl of bellen naar +31 (0)182 75 11 18.

 

By Chantal Mieremet | juli 27, 2020

Share This Story, Choose Your Platform!

Search

Recent Posts