Waarom reviews belangrijk zijn voor jouw hotel

In dit artikel lees je waarom het hebben van recensies belangrijk is voor jouw hotel. Eén van de redenen is dat een hotel met 150 goede reviews eerder wordt geboekt dan een hotel met 30 goede recensies. Waarom is dat zo doorslaggevend? We leggen je uit wat de voordelen zijn van het hebben van meer reviews, voor zowel de boeker als de hotelier. Ieder punt hebben we kort toegelicht, zodat je aan het einde van dit artikel alles weet over het belang van het hebben van beoordelingen.

 

Gasten willen beoordelingen zien, maar waarom?

Het maakt niet uit of het gaat om de aankoop van een nieuwe tandenborstel of om het boeken van een nachtje weg: mensen willen weten of het geld dat zij investeren het ook echt waard is. Wanneer er meerdere goede recensies over jouw hotel staan, overtuig je twijfelaars om toch bij jouw hotel te boeken. Hieronder lees je drie punten die een gast over de streep trekken.

 

  • De geloofwaardigheid van een hotel

Je website kan er prachtig uitzien, de afbeeldingen fantastisch en de omschrijvingen van de omgeving en het hotel nog mooier. Toch weten we allemaal dat we soms de neiging hebben om dingen mooier voor te doen dan ze eigenlijk zijn. Dat zorgt ervoor dat veel mensen vaak wat sceptisch zijn over de geloofwaardigheid van een product of dienst. Recensies helpen boekers om die geloofwaardigheid te bevestigen (of juist te ontkrachten), zodat ze een weloverwogen besluit kunnen nemen om wel of niet een kamer te boeken.

Ook interessant: 5 tips om de hotelgast te verrassen

 

  • Een bevestiging dat het hotel betrouwbaar is

Hoewel geloofwaardigheid en betrouwbaarheid dicht bij elkaar liggen, is betrouwbaarheid van een hotel toch weer wat anders. Hoe ga je bijvoorbeeld om met annuleringen, met betalingen, met last-minutes en onverwachte gasten op de stoep? Bestaat jouw hotel überhaupt wel? In de digitale wereld is het makkelijk om iemand voor de gek te houden, dus het is niet gek dat veel gasten daar huiverig voor zijn. Recensies van eerdere gasten geven een goed beeld van de betrouwbaarheid van jouw accommodatie en laten de worst case scenarios van een hotel zien.

 

  • Een makkelijker besluitproces

Vanaf het moment dat reviews hun intrede deden in de online wereld, werd het opeens makkelijker om te achterhalen wat je eigenlijk kocht. Nu willen we eigenlijk niets meer online aanschaffen zonder dat we een aantal reviews hebben gelezen. Het is zelfs zo dat er gemiddeld eerst tien beoordelingen worden gelezen van hetzelfde product, voordat tot een aankoop wordt overgegaan (bron: Brightlocal.com). Het besluitproces voor het boeken van een hotelovernachting wordt daardoor sneller en eenvoudiger: bij meerdere slechte reviews wordt er vaak snel verder gekeken. Bij goede reviews komt het hotel op de lijst van potentiële kandidaten terecht. Vervolgens wordt er gekeken welke van de potentiële hotels het dichtst bij de wensen van de boeker komt en wordt er uiteindelijk geboekt.

 

COVID-19 informatie

 

Wat zijn de redenen waarom een hotelier recensies wilt zien?

Laten we vooropstellen dat een goede recensie als een klopje op je schouder is, de bevestiging dat wat je doet ook écht goed is. Maar er zijn meer redenen waarom je als hotelier meer aandacht zou moeten besteden aan reviewmanagement. Lees hieronder de vier redenen.

 

  • Het verbetert de online zichtbaarheid van het hotel

Het hebben van positieve reviews zorgt voor een boost in de online vindbaarheid. Hoe meer mensen online over jouw hotel praten, des te beter de zichtbaarheid in verschillende zoekmachines. Waar het vooral aan meehelpt, is de lokale SEO*. Wanneer een potentiële gast op Google bijvoorbeeld zoekt naar een ‘’hotel in Utrecht’’, zal een hotel met veel reviews (waarin regelmatig het woord ‘’Utrecht’’ wordt vermeld) eerder naar boven komen dan een hotel met weinig reviews.

* Alle activiteiten die ertoe leiden dat een website een hogere positie krijgt in zoekmachineresultaten, waardoor het aantal websitebezoekers stijgt.

 

  • Het verduidelijkt welke aspecten beter kunnen

Naast dat recensies de doorslag kunnen geven voor gasten om bij jouw hotel te boeken, helpen ze ook bij het verbeteren van verschillende hotelaspecten. Je zit midden in het leven van alledag en soms betrap je jezelf er wel eens op dat je daardoor niet meer objectief naar jouw accommodatie kan kijken. Wanneer een gast een beoordeling geeft, met daarin tips om het hotel nóg beter te maken, dan is dit alleen maar gunstig. Het gaat vaak om kleine aanpassingen, die je gemakkelijk en tegen lage kosten kunt doorvoeren. Denk aan punten om het milieu minder te belasten of om het gemak van de hotelgast te vergroten.

 

  • Het verhoogt de interactie met de gasten

Bij vertrek vraag je hoe de gasten hun verblijf hebben ervaren en zwaai je ze vriendelijk uit. Dat was het dan, daar stopt het contact. Maar dat hoeft dus helemaal niet. Wanneer een gast een recensie achterlaat, krijg je de kans om opnieuw de interactie met diegene op te zoeken. Je laat daarbij ook zien dat je wilt (blijven) investeren in de reputatie van het hotel.

De interactie opzoeken zorgt ervoor dat gasten weer even terug worden meegenomen naar hun eerdere bezoek. Jouw vriendelijke reactie bevestigt nogmaals dat warme gevoel dat ze op locatie ook hebben ervaren. Het verhoogt de klantloyaliteit doordat je de verbinding opzoekt en het geeft jouw gasten een stem.

Lees ook: 3 tips om de communicatie met je gasten nog beter te maken

 

  • Het is gratis marketing voor het hotel

Een goede review van een gast is marketing, en nog beter: het is gratis marketing. Het enige wat jij hoeft te doen, is je gastvrije-zelf zijn en actief vragen om een review bij de gast. Vervolgens zorgt de gast voor de promotie van jouw hotel.

Wat vaak bij betaalde marketingcampagnes gebeurt, is dat het slechts tijdelijk zichtbaar is voor het publiek. Een recensie daarentegen staat voor onbepaalde tijd op het internet en kan daarom dienen als een promotie voor korte en lange termijn.

 

Ben je overtuigd?

Het hebben van beoordelingen is voor zowel de gast als de hotelier heel waardevol. Voor de potentiële boeker is het een naslagwerk tijdens de zoektocht naar een overnachting. Voor de hotelier is het een manier om de zichtbaarheid te vergroten en klantcontact te verbeteren, wat ook een positieve uitwerking heeft op de gasten. We hopen dat dit artikel je heeft weten te overtuigen om met recensies aan de slag te gaan. Of als je dat al deed, nog actiever te worden in jouw reviewmanagement. Succes!

 

SmartHOTEL Channel Manager

 

Over SmartHOTEL

SmartHOTEL helpt hoteliers wereldwijd om hun weg te vinden in de spannende en de soms verwarrende wereld van online distributie. Vanuit ons kantoor in Nederland en het Verenigd Koninkrijk bedient ons team meer dan 1500 hotels met de Smart Channel Manager en op maat gemaakte integraties. Als Hospitality experts weten we precies wat onze klanten nodig hebben en welke uitdagingen hoteliers van alle soorten en maten elke dag te wachten staan. Meer weten over ons of onze services? Je kunt contact met ons opnemen via sales@smarthotel.nl of bellen naar +31 (0)182 75 11 18

 

By Chantal Mieremet | May 27, 2020

Share This Story, Choose Your Platform!

Search

Recent Posts