13 Prijstypes Voor Jouw Hotel

In de hotellerie wordt veelal gebruik gemaakt van vakjargon. Soms is het lastig om door de bomen het bos te zien en heb je hulp nodig om je door alle termen heen te banen. De verschillende soorten tarieftypes zijn daar al een goed voorbeeld van. Om je op weg te helpen, hebben we daarom de meest voorkomende soorten prijstypes voor je op een rij gezet met een korte uitleg erbij. Zo weet jij aan het einde van dit artikel of er nog andere tarieftypes zijn die je voor jouw hotel kunt gebruiken. 

Lees verder > 

download infographic tarieftypes

  1. Standaard (rack)

    Het standaardtarief wordt ook wel een rack rate genoemd. Dit is de prijs per kamer zonder kortingen of extra’s. Het is ook de prijs die op de website wordt getoond en op het prijsoverzicht in het hotel zelf. Je kunt onderscheid maken in een standaardtarief inclusief ontbijt en exclusief ontbijt.

    Ook interessant: 5 succesvolle prijsstrategieën voor een hogere omzet


  2. Best beschikbaar (BAR)

    Het best beschikbare tarief, of in het Engels Best Available Rate (BAR), is het meest voordelige tarief dat kan worden aangeboden aan de gast. Er zijn twee soorten BAR-tarieven, namelijk een dynamisch tarief (dynamic rate) of een dagelijks tarief (daily rate).

    Een dynamisch tarief kenmerkt zich door een standaardprijs die is gebaseerd op het aantal beschikbare kamers. Een voorbeeld: BAR tarief 1 wordt gebruikt bij een bezetting van 0 – 20 procent, BAR tarief 2 bij een bezetting van 20 – 40 procent, BAR tarief 3 bij 40 – 60 procent en zo door. De prijzen stijgen bij iedere nieuwe ‘fase’ waarin de bezettingsgraad komt.

    Bij een dagelijks tarief kijk je niet naar de bezetting, het heeft een vaste prijs op basis van de dag van de week. Zo kun je bijvoorbeeld op zondag tot en met dinsdag 100 euro betalen voor een comfortkamer, op woensdag en donderdag 120 euro en op vrijdag en zaterdag 150 euro. De prijzen worden steeds evenredig bijgesteld op basis van prognoses gemaakt door de revenue manager.


  3. Non-refundable

    In het Nederlands kun je dit tarieftype vertalen naar niet-restituteerbaar tarief, ofwel: een tarief dat de gast boekt, maar niet meer kosteloos kan annuleren. Niet iedere boeker is op zoek naar dit tarief, omdat het voor de boeker extra kosten met zich kan meebrengen. Toch is een non-refundable interessant om aan te bieden, de prijs is lager dan het standaardtarief (interessant voor de boeker) en als hotelier ben je verzekerd van inkomsten. Veel hotels kiezen ervoor om 5 - 10 procent of 5 - 20 euro korting op het standaardtarief te geven.

  4. Last-minute

    Een last-minute-tarief is voor, je raad het vast al, gasten die op het laatste moment een kamer boeken. Dit tarief is vaak lager dan het standaardtarief, om zodoende de kamerverkoop te stimuleren. Hoeveel lager dit tarief is, is aan de hotelier om te bepalen.

    Ook leerzaam: 4 prestatie-indicatoren (metrics) voor een winstgevender hotel


  5. Length-of-stay (LOS)

    Dit prijstype kun je gebruiken wanneer je langere verblijven wilt aanmoedigen. Hoe meer dagen de gast verblijft, des te meer korting ze ontvangen. Het is een interessante prijsopzet; naarmate de gast langer verblijft, dalen de algemene kosten voor het hotel, stijgt de kans dat de gast extra uitgaven doet in het hotel en stijgt ook de kans op een goede review.


  6. Families

    Een familietarief is een prijs die is gereserveerd voor ouders en kinderen. De prijs voor een extra bed zit hier vaak al in verwerkt. Daarnaast zit er vaak wat extra’s inbegrepen, zoals een leuke kinderactiviteit. Wanneer jouw accommodatie een plek is waar veel families komen, kan dit een aantrekkelijk extra tarief zijn.


  7. Arrangementen (package deal)

    Het best beschikbare tarief (BAR) in combinatie met een activiteit of diner noemen we een arrangement. Er kunnen verschillende arrangementen zijn, waardoor er niet per definitie één soort prijs is voor dit prijstype. Denk aan een arrangement inclusief fietsen, of 2 nachten plus een diner.

    Lees ook: Hotelarrangementen: waarom zijn ze (nu extra) belangrijk?


  8. Corporate

    Is jouw hotel ook aantrekkelijk voor zakelijke reizigers? Dan kun je overwegen om een speciaal tarief te hanteren voor deze doelgroep. De corporate tarieven zijn voor zakelijke gasten die regelmatig terugkomen en/of significante waarde toevoegen aan het hotel.


  9. Groepen

    Wanneer grote groepen verblijven in jouw hotel, voor bijvoorbeeld vergaderingen of conferenties, dan is de kans groot dat deze groep groepskorting ontvangt. Hiervoor kun je een special groepstarief hanteren. Ook groepsreizen (vrijetijdsbesteding) kunnen een soortgelijke korting ontvangen. Weliswaar worden die afspraken niet direct met de gasten gemaakt, maar met de reisbureaus en –organisaties.

  10. Promotioneel

    Wanneer je de kamerverkoop in het laagseizoen wilt verhogen, zijn promotionele tarieven interessant om te gebruiken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een 2=1-tarief, een 3=2-tarief of aan een gratis ontbijt.

    Tips van de expert: Zo zorg je voor winstgevende hotelarrangementen


  11. Complementair

    Dit tarief zal niet zo snel in de channel manager staan, maar eerder in het property management systeem. De reden daarvan is dat dit een tarief is met een bedrag van 0 euro. Wanneer er een speciale gast komt, dan kun je diegene inboeken op het complementaire tarief en een gratis overnachting aanbieden.


  12. Halve-dag

    Het halve-dag-tarief is voornamelijk interessant voor hotels dicht bij een vliegveld of hotels die voor zakelijke gasten interessant zijn. Het kan namelijk zijn dat de boeker slechts een dagdeel wil verblijven in het hotel, om bijvoorbeeld de uren tot de volgende vlucht te overbruggen of om een rustige werkplek te hebben. Het voordeel voor de hotelier is dat de hotelkamer twee keer op één dag kan worden verhuurd, bijvoorbeeld in de ochtend en opnieuw vanaf de middag. Bij de schoonmaak kunnen wel logistieke uitdagingen ontstaan, houd hier rekening mee.


  13. Vroegboeken

    Om vroegboeken aan te moedigen, worden vaak vroegboekprijzen aangeboden (ook wel: early-bird-tarieven). Het gaat dan vaak om een korting wanneer er minimaal een half jaar van tevoren wordt geboekt. Voor de hotelier biedt dit alvast wat zekerheid en voor de boeker is het fijn om beloond te worden dat diegene er vroeg bij is. 

Uiteraard zijn er nog veel andere soorten tarieven waar je gebruik van kunt maken. Dit is in ieder geval een goede basis om mee aan de slag te gaan. Ons advies is om niet alleen gebruik te maken van het standaardtarief, maar in ieder geval ook een non-refundable en een arrangement toe te voegen. Zo geef je de boekers de kans om tarieven te vergelijken en uiteindelijk de best passende optie te kiezen.

 

Tip: Print deze infographic en bewaar hem op je bureau als spiekbriefje!

SmartHOTEL Channel Manager

 

Over SmartHOTEL

SmartHOTEL helpt hoteliers wereldwijd om hun weg te vinden in de spannende en de soms verwarrende wereld van online distributie. Vanuit ons kantoor in Nederland en het Verenigd Koninkrijk bedient ons team meer dan 1500 hotels met de Smart Channel Manager en op maat gemaakte integraties. Als Hospitality experts weten we precies wat onze klanten nodig hebben en welke uitdagingen hoteliers van alle soorten en maten elke dag te wachten staan. Meer weten over ons of onze services? Je kunt contact met ons opnemen via sales@smarthotel.nl of bellen naar +31 (0)182 75 11 18.

 

By Chantal Mieremet | augustus 17, 2020

Share This Story, Choose Your Platform!

Search

Recent Posts