Tegenwoordig is een Online Boekingsmodule niet meer weg te denken uit de standaard distributiemix. Het brengt namelijk veel voordelen met zich mee, en het is daarnaast vaak een van de eerste contactmomenten met je gasten. Daarom is het essentieel om de juiste Online Boekingsmodule voor jouw hotel te kiezen. Het aantal opties is soms overweldigend, dus hoe kies je de juiste boekingsmodule? In dit artikel helpen we je op weg.
Wat is een Online Boekingsmodule?
Een Online Boekingsmodule (OBE), Internet Boekingsmodule (IBE) of reserveringssysteem is een boekingstool die op de website van het hotel wordt geplaatst, zodat gasten rechtstreeks bij het hotel kunnen boeken.
Lees meer: Wat is een OBE (boekingsmodule)?
Waarom heb ik een Online Boekingsmodule nodig?
Een website van een hotel is niet compleet zonder een goede Boekingsmodule. Een Online Boekingsmodule lijkt misschien vergelijkbaar met andere boekingssites die gekoppeld zijn, maar dat is niet waar. Een OBE geeft je een voordeel, omdat je (in de meeste gevallen) geen commissie hoeft te betalen. De reserveringen worden direct via de website van het hotel gemaakt, waardoor het mogelijk is om waarde toe te voegen aan de boeking.
Welke functionaliteiten moet de Online Boekingsmodule hebben?
Er zijn veel Online Boekingsmodules beschikbaar. Door een overzicht te maken van de functionaliteiten die de OBE minstens moet hebben, kun je waarschijnlijk al een aantal opties van je lijst afstrepen. De eisen kunnen per hotel verschillen, maar zorg ervoor dat de OBE die je kiest in ieder geval de volgende vakjes aankruist:
- Het heeft een directe verbinding met de channel manager (of via een PMS)
- Het is mogelijk om een kamer te boeken via mobiel, tablet en PC
- Het kan worden aangepast aan de huisstijl van het hotel
- Het heeft online betaalmogelijkheden
- Het is commissievrij
- Het is beschikbaar in meerdere valuta's
- Het heeft rapporteringsfuncties
- Het heeft upsell- en promotionele opties
- Het is mogelijk om e-mailcommunicatie te automatiseren
Ook nuttig: Meer directe boekingen op je hotelwebsite via marketingpsychologie
Waar moet je nog meer aan denken?
Je wilt het de boeker zo makkelijk mogelijk maken om een kamer te boeken. Wanneer het boekingsproces ingewikkeld is, dan kan het zijn dat de boeker afhaakt. Die eerste indruk is dus ontzettend belangrijk! Hoewel de bovenstaande lijst met functionaliteiten heel wat is om door te nemen, is de customer journey van de gasten van begin tot eind van groot belang.
-
Eenvoudig en gemakkelijk te gebruiken
De OBE moet gebruiksvriendelijk zijn. Vraag bij verschillende providers een demo aan, zodat je de OBE zelf kunt uitproberen. Stel je voor dat je een potentiële boeker bent en probeer uit hoe makkelijk je kamers met elkaar kunt vergelijken. Klik door de verschillende stappen heen en beoordeel wat je van de laatste stappen (bevestiging en betaling) vindt. Als je moeite hebt om door het proces heen te komen, dan kan het ook moeilijk zijn voor je gasten.
-
Kwaliteit van het supportteam
Wie is de provider van de Online Boekingsmodule en hoe is hun supportservice? Idealiter is het hetzelfde supportteam als je channel manager (of welk ander gekoppeld systeem je gebruikt). Noteer jouw verwachtingen van de support: wat moet hun gemiddelde reactietijd zijn, gebruiken ze een ticketsysteem, en welke mate van zelfredzaamheid verwachten ze van jou? Je mag hier best kritisch over zijn.
-
Te besteden budget
Welk budget heb je beschikbaar voor de Online Boekingsmodule? De kosten kunnen variëren, dus vraag de provider om een prijsindicatie. Soms is het interessant om voor een pakket te kiezen, zoals een channel manager waar een Boekingsmodule bij zit.
Bekijk het Smart Boekingsmodule prijsoverzicht hier.
Je hebt nu de basisinformatie om op zoek te gaan naar de OBE die het beste aansluit op jouw wensen en hotel. Onze tip: maak een lijst, vergelijk de aanbieders en ga het gesprek aan met elk van hen.
Wist je dat SmartHOTEL ook een Online Boekingsmodule beschikbaar heeft? Je kunt de OBE zelf uitproberen, om te beslissen of dit een optie is om aan je lijst toe te voegen. Wil je meer informatie? Bel ons dan gerust of bekijk onze informatieve webpagina: Smart Boekingsmodule.
Over SmartHOTEL
SmartHOTEL helpt hoteliers wereldwijd om hun weg te vinden in de spannende en de soms verwarrende wereld van online distributie. Vanuit ons kantoor in Nederland en het Verenigd Koninkrijk bedient ons team meer dan 1500 hotels met de Smart Channel Manager en op maat gemaakte integraties. Als Hospitality experts weten we precies wat onze klanten nodig hebben en welke uitdagingen hoteliers van alle soorten en maten elke dag te wachten staan. Meer weten over ons of onze services? Je kunt contact met ons opnemen via sales@smarthotel.nl of bellen naar +31 (0)182 75 11 18.