Wat is een OBE (boekingsmodule)?

OBE staat voor Online Booking Engine. Soms wordt het ook wel een IBE (Internet Booking Engine genoemd), maar in Nederland noemen we het vaak gewoon een boekingsmodule of een reserveerstraat. Een OBE is software dat op de eigen hotelwebsite wordt geplaatst, zodat gasten gemakkelijk direct bij het hotel kunnen boeken. 

 

De vragen die worden beantwoordt in dit artikel: 
(klik op de vraag om direct naar het antwoord te gaan)

 

Gids Hoteltechnologie

 

Wat kan een OBE en wat zijn de voordelen? 

De functionaliteiten van een OBE kunnen verschillen per aanbieder, maar over het algemeen gelden de volgende voordelen: 

  • Verhogen van het aantal directe, commissievrije boekingen. 
  • Minder afhankelijk worden van andere boekingskanalen en de bijkomende commissies. 
  • Persoonlijke deals en specials (upsell) kunnen aanbieden aan de gasten. 
  • De gasten direct laten afrekenen tijdens het boeken. 
  • Geautomatiseerde communicatie voor én na het verblijf met je gasten. 
  • Gebruikmaken van promotiecodes om gasten opnieuw te laten boeken. 

 

Hoe werkt een OBE? 

Een OBE is een knop of zoekbalk op je eigen hotelwebsite die aanmoedigt om een boeking te maken. Deze wordt vaak geplaatst door de OBE-leverancier of door je websitebeheerder. Afhankelijk van je voorkeur kan het hele boekingsproces plaatsvinden op de website zelf, of op een externe boekingsomgeving. Wanneer de gast een reservering via de module heeft gemaakt, krijgt zowel het hotel als de gast hier per e-mail een bevestiging van. De meeste OBE’s hebben koppelingen met channel managers, zodat prijzen en beschikbaarheid van je kamers automatisch worden bijgewerkt en reserveringen in het PMS terecht komen. 

 

Wat is het verschil tussen een OBE en een boekingssite? 

In principe doet een OBE hetzelfde als een boekingssite, maar levert een OBE je directe boekingen op waar je geen commissie over hoeft te betalen. Er zijn nog steeds veel hoteliers die op hun website doorverwijzen naar een partnerboekingssite om een kamer te boeken, of zelfs helemaal geen boekoptie op de website aanbieden. Dat is zonde, want hierdoor mist de hotelier de kans om gasten vanaf het eerste moment een persoonlijke ervaring te bieden en zelf veel geld te besparen op hoge commissiekosten.  

 

Meer over hotelsoftware:

 

Smart Boekingsmodule

 

Over SmartHOTEL

SmartHOTEL helpt hoteliers wereldwijd om hun weg te vinden in de spannende en de soms verwarrende wereld van online distributie. Vanuit ons kantoor in Nederland en het Verenigd Koninkrijk bedient ons team meer dan 1500 hotels met de Smart Channel Manager en op maat gemaakte integraties. Als Hospitality experts weten we precies wat onze klanten nodig hebben en welke uitdagingen hoteliers van alle soorten en maten elke dag te wachten staan. Meer weten over ons of onze services? Je kunt contact met ons opnemen via sales@smarthotel.nl of bellen naar +31 (0)182 75 11 18.

 

By SmartHOTEL | July 03, 2017

Share This Story, Choose Your Platform!

Search

Recent Posts