Als je een hotel runt is het belangrijk om het succes van je onderneming meetbaar te maken. Hoewel er veel verschillende prestatie-indicatoren (metrics) bestaan om het succes van je hotelonderneming te meten, wordt de bezettingsgraad gezien als de belangrijkste factor om de financiële gezondheid te bepalen. Wat betekent het nu precies, en hoe bereken je het voor jouw hotel?
Wat is de bezettingsgraad precies?
De bezettingsgraad vertelt je hoeveel hotelkamers procentueel gezien over het hele jaar of in bepaalde perioden bezet zijn. Dit is niet alleen voor jou een belangrijke indicator om de groei van je onderneming te bepalen, maar bijvoorbeeld ook voor de bank om te bepalen of en hoeveel geld ze bereid zijn te lenen. In het onderstaande voorbeeld gaan we uit van het gemiddelde per jaar. Als je graag wilt weten wat de bezetting over een specifieke periode is vergeleken met die periode in het jaar ervoor kan dat met dezelfde berekening.
Hoe bereken je de bezettingsgraad?
De bezettingsgraad is gemakkelijk te berekenen met de volgende module:
Bezettingsgraad:
(Totaal aantal bezette kamers / Totaal aantal beschikbare kamers) × 100
Als je deze berekening over een heel jaar maakt, kijk je dus naar het aantal kamers dat elke nacht bezet was gedurende 365 dagen. Het aantal personen of de lengte van het verblijf zijn hier niet relevant. Daarnaast moet je weten hoeveel kamers er in die dagen niet bezet waren. Deze gegevens kun je bijvoorbeeld uit je PMS halen. Deel deze twee gegevens en vermenigvuldig met 100 om de uiteindelijke bezettingsgraad te berekenen. Wil je specifieke perioden met elkaar vergelijken? Maak de berekening dan twee keer over dezelfde periode in verschillende jaren.
Wat is een goede bezettingsgraad?
Wat een goede of slechte bezettingsgraad is, is erg afhankelijk van de eigenschappen van je hotel. Voorbeelden van zaken die hier invloed op hebben is je locatie (is dit een A-locatie?), je vaste lasten (hoger of lager dan gemiddeld?), of periodes waarin je open wilt zijn (ontvang je het hele jaar door gasten?). In 2019 was de gemiddelde bezettingsgraad van hotels in Nederland met 78,2% hoger dan ooit, maar met de coronacrisis zal het gemiddelde van 2020 een stuk lager liggen. Uiteindelijk gaat het erom hoe je de cijfers interpreteert en welke conclusies je eruit kunt trekken om je business te verbeteren.
Wat kun je doen met de informatie over de bezettingsgraad?
De bezettingsgraad vertelt je alleen hoeveel procent van je ruimte je effectief gebruikt, maar wat moet je daar nu mee? Als dit van periode tot periode enorm verschilt, is het belangrijk om uit te zoeken welke factoren daar invloed op hebben gehad. Als je een erg hoge bezettingsgraad hebt in een bepaalde periode, kan het bijvoorbeeld interessant zijn om je prijzen iets te verhogen. Daar staat tegenover dat als het in een bepaalde periode lager uitvalt, dat niet per se hoeft te betekenen dat je prijzen omlaag moeten. Misschien kun je bijvoorbeeld meer (seizoensgebonden) arrangementen aanbieden, of kijken wat er in die periode in de omgeving te doen is waar je op in kunt haken. Kijk ook goed wat je naaste concurrentie doet.
De bezettingsgraad bereken van je hotel is belangrijk, maar niet heilig. Om het succes van je onderneming goed te kunnen berekenen moet je bijvoorbeeld ook kijken naar de omzet per beschikbare kamer (RevPAR) of de gemiddelde verblijfsduur (ALOS). Wil je een duidelijk overzicht van de belangrijkste berekeningen voor jouw hotel? Download onze handige infographic!
Over SmartHOTEL
SmartHOTEL helpt hoteliers wereldwijd om hun weg te vinden in de spannende en de soms verwarrende wereld van online distributie. Vanuit ons kantoor in Nederland en het Verenigd Koninkrijk bedient ons team meer dan 1500 hotels met de Smart Channel Manager en op maat gemaakte integraties. Als Hospitality experts weten we precies wat onze klanten nodig hebben en welke uitdagingen hoteliers van alle soorten en maten elke dag te wachten staan. Meer weten over ons of onze services? Je kunt contact met ons opnemen via sales@smarthotel.nl of bellen naar +31 (0)182 75 11 18.