Welke functionaliteiten van Booking.com wil jij graag zien in de Channel Manager?

De laatste keer dat ik een blog schreef was in 2016. We gingen toen naar de Expedia Hackathon als developers en keerden terug naar huis als winnaars. Sindsdien is er veel veranderd; naast mijn rol als developer heb ik ook de rol van product owner op me genomen. Het is een spannende uitdaging omdat ik veel meer denk over wat het product moet doen in plaats van alleen maar hoe het moet werken.

Het betekent ook dat ik vaker de kans heb om met andere mensen te praten over channel management en de veranderingen in de hotel technologie industrie. Het Booking.com Connectivity Exchange Event in Amsterdam vorige week was een geweldige kans om kennis te maken met branchegenoten en een voorproefje te krijgen van de nieuwe functionaliteiten waar Booking.com aan werkt.

De afgelopen twee jaar heeft Booking.com veel tijd en moeite gestoken in het ontwikkelen van applicaties waarmee externe partners (zoals wij) Booking.com functionaliteiten kunnen implementeren. Deze applicaties staan bekend als API's, en ze bieden steeds meer functies en vernieuwingen aan naast de standaard upload van tarieven, beschikbaarheid & restricties of het downloaden van reserveringen. Booking.com heeft als doel om alle extranet functionaliteiten via API's beschikbaar te stellen, zodat hoteliers alles kunnen doen vanuit hun Channel Manager in plaats van in twee verschillende systemen te moeten werken. Momenteel is ongeveer 69% van de functionaliteiten beschikbaar als API's, en er komen er nog veel meer!


1. Opportunity API

Een van de nieuwe API's is de Opportunity API. Deze API stelt hoteliers in staat om 'opportunities' te creëren voor hun boekers vanuit hun Channel Manager in plaats van het Booking.com extranet. De hotelier krijgt toegang tot een lijst met aanbevolen 'opportunities' voor het hotel, samen met de behoefte die het oplost.

2. Promotions API

Een andere interessante API is de Promotions API waarmee hoteliers speciale tarieven voor last minute boekers, vroegboekers en zakelijke boekers kunnen maken en beheren vanuit de Channel Manager. Volgens de Booking.com statistieken verhoogt het aantal boekingen door het opzetten van deze promotietarieven.

3. Messaging API

Ook de voordelen voor je gasten zijn niet genegeerd. Met de Messaging API hebben hoteliers rechtstreeks vanuit hun systeem toegang tot alle vragen van gasten. Dit moet helpen om de reactietijd laag te houden en de tevredenheid van de gasten voorafgaand aan het verblijf hoog te houden.

Welke functionaliteit wil jij graag zien in de Channel Manager?

Als producteigenaar is het altijd een uitdaging om de juiste balans te vinden bij het plannen van de ontwikkeling van de vele nieuwe functies van onze connectiviteitspartners. Is er een specifieke API die jouw interesse heeft gewekt? Laat het ons weten via de onderstaande poll!

By Hibbah El-Damanhoury | April 02, 2019

Share This Story, Choose Your Platform!

Search

Recent Posts