Where Focus Goes, Energy Flows

Focus is wat mij betreft toch wel ‘key’ als het om ondernemerschap gaat. Dat is dan ook waarom wij ons dagelijks hard maken voor specialisatie waar het onze dienstverlening betreft. Niet altijd vanzelfsprekend in een branche waarin zoveel veranderde als in die van ons. Let’s take a trip down Memory Lane!

 

Whitepaper hoteltechnologie

 

Vroeger…

SmartHOTEL begon ‘back in the days’ als Kassaboer met de ‘point of sale’ software WinRES POS, al snel met als toevoeging SmartPMS. En toen Bookings.nl - het huidige booking.com - als boekingssite begon, leek het ons handig om de boekingen die per fax in het hotel aankwamen niet over te tikken, maar automatisch in de PMS te laten belanden.

 

De eerste boeking die automatisch onze PMS invloog, hangt nog steeds ingelijst op ons kantoor.

 

Om in te lijsten…

De eerste boeking die automatisch onze PMS invloog, hangt nog steeds ingelijst op ons kantoor. Dit was voordat het woord Channel Management überhaupt bestond. Wij waren goed in het koppelen van onze PMS aan boekingssites. OTA/boekingssites schoten als paddenstoelen uit de grond. Er was goud geld mee te verdienen en maandelijks koppelden we nieuwe boekingssites, die voor het ene hotel veel en maar voor een ander ook helemaal niets opleverde. Toen kwamen wij er ook achter dat onze PMS niet geschikt was voor elk hotel - sowieso niet buiten Nederland vanwege afwijkende btw en belastingregels - maar ook niet voor hotels met meer dan 50 kamers.

 

Connectivity

Het gevolg van bovenstaande conclusie was dat wij de Channel Manager (de naam was inmiddels ontstaan) lostrokken van de PMS. Toen we de Channel Manager ook aan andere PMS-en gingen koppelen (denk aan Micros FidelioSuite8ProtelVips etc.) werd het onderscheidend vermogen duidelijk en nam de Channel Manager een vogelvlucht.

Micros Fidelio (Opera PMS) ‘white labelde’ onze Channel Management oplossing en verkocht het onder haar eigen naam. Het product hielp wereldwijd hotels aan meer boekingen via OTA's en zorgde voor aanzienlijk minder manueel werk. Datzelfde gold voor de Suite8 Channel Manager (ook onze technologie) en meer en meer bleek waar wij als bedrijf heel goed in waren: connectivity tussen systemen.

 

Simpelweg goed doen waar je goed in bent

Het koppelen van PMS met boekingssites, gebruikmakend van de modernste technieken, bleek ons onderscheidend vermogen te zijn en dat is het vandaag de dag nog steeds. Als je dan eenmaal weet waar je goed in bent, waar je vandaan komt en waar je naar toe wilt, dan moet je ook keuzes durven te maken. Eén van die keuzes is geweest dat wij na 15 jaar, eind 2019 stoppen met de ondersteuning van ons SmartPMS systeem met bijbehorende kassa. Het complete softwarepakket waar het SmartHOTEL avontuur mee begon is ‘expired’. Naar de toekomst toe kunnen we het goed functioneren van de PMS niet meer garanderen. Het is altijd lastig om een dergelijk bericht aan loyale hoteliers over te brengen, maar we weten dat het op termijn in hun voordeel is als ze overstappen naar een ander systeem, dat ondersteunend is aan de operatie in hun hotels. Elke hotelier heeft andere wensen en er zijn genoeg opties.

 

Channel management

Als je de keuze maakt om ergens mee te stoppen, ontstaat ook de ruimte om op andere vlakken meer resources in te zetten. SmartHOTEL is goed in channel management en in kwaliteits-connectiviteit voor hotels. Niemand kan overal goed in zijn en wij geloven dan ook sterk in specialisatie. Schoenmaker blijf bij je leest. PMS leveranciers doen PMS (effectiever maken van de operatie), RMS adviseert je welke prijs je op welk kanaal aan wie rekent, IBE leveranciers zorgen voor directe conversie en wij doen dolgraag de Channel Management; méér online boekingen plus mínder inspanning voor onze klanten.

In veel gevallen zorgen wij ook voor de connectivity tussen al deze specialistische systemen.

 

Focus

Niets van wat wij deden en van wat wij in de toekomst gaan doen, kan zonder focus. Op deze manier borgen wij de hoge kwaliteit en de innovatie, die wij onze trouwe én nieuwe afnemers beloven.

We cannot direct the wind, but we can adjust the sails. Herkenbaar? Hoe ben jij de afgelopen jaren omgegaan met de ontwikkelingen in jouw markt? Kon jij tijdig van koers veranderen, of bracht het ook wel eens woelige wateren met zich mee? Ik ben benieuwd hoe jij terugkijkt op de veranderingen in jouw markt en de keuzes die je maakte. Ik lees het graag!

 

SmartHOTEL Channel Manager

 

Over SmartHOTEL

SmartHOTEL helpt hoteliers wereldwijd om hun weg te vinden in de spannende en de soms verwarrende wereld van online distributie. Vanuit ons kantoor in Nederland en het Verenigd Koninkrijk bedient ons team meer dan 1500 hotels met de Smart Channel Manager en op maat gemaakte integraties. Als Hospitality experts weten we precies wat onze klanten nodig hebben en welke uitdagingen hoteliers van alle soorten en maten elke dag te wachten staan. Meer weten over ons of onze services? Je kunt contact met ons opnemen via sales@smarthotel.nl of bellen naar +31 (0)182 75 11 18.

 

By Quinten Gazendam | September 04, 2019

Share This Story, Choose Your Platform!

Search

Recent Posts