Wat is GDS voor hotels?

Het Global Distribution System (GDS) is één van de vele spelers die betrokken zijn bij de verkoop van hotelkamers. Simpel gezegd is een GDS een grote vergaarbak van hotelprijzen, vliegtickets en autoverhuur, waaruit onder andere reisbureaus de meest gunstige reis voor hun klanten kunnen samenstellen. Wanneer je (een deel van) je kamers dus verspreidt via een GDS, kunnen zo’n half miljoen reisbureaus wereldwijd je hotelkamers verkopen aan zowel vrije tijds- als zakenreizigers. Maar hoe werkt GDS voor hotels en hoe kun je er als hotelier gebruik van maken?

 

Hoe werkt een hotel GDS?

Een GDS is een oud, reusachtig computernetwerk dat de beschikbaarheid en prijzen van vliegtuigmaatschappijen, autoverhuur en hotels doorgeeft aan reisbureaus (zowel fysiek als online). Een hotel direct aansluiten op een GDS is erg lastig, daarom gebeurt dit meestal via een GDS-provider. Een GDS-provider zal het hotel direct verbinden aan alle grote GDS-systemen, en nemen ook de sales en marketingactiviteiten op zich. Deze providers integreren met Channel Managers en CRS-en, waardoor je bijna geen omkijken meer hebt naar het onderhoud van dit kanaal.

 

Welke GDS-systemen zijn er?

Het is bij GDS voor hotels belangrijk om onderscheid te maken tussen de systemen en de providers. Om dit verschil goed uit te leggen, nemen we Apple als voorbeeld. Je kunt de grootste (GDS) systemen (Amadeus, Sabre, Travelport) zien als het Apple hoofdkantoor. Maar om Apple-producten te kopen, ga je naar een Apple store of retailer, in dit geval de providers (HotelREZ, Reconline, SHR). Je kunt namelijk niet zomaar naar het Apple hoofdkantoor om een nieuwe iMac op te halen. De grootste GDS-systemen zijn:

  1. Amadeus
    Amadeus is wereldwijd het grootste GDS. Ze zijn verantwoordelijk voor 40% van de boekingen die worden gemaakt via reisbureaus. Let op: een groot deel van deze boekingen zijn vliegtickets.

  2. Sabre
    Sabre het op twee na grootste GDS, verantwoordelijk voor zo’n 35% van de boekingen gemaakt via reisbureaus. Ondanks dat ze een kleiner marktaandeel hebben dan Amadeus, worden er in verhouding wel meer hotelboekingen gemaakt.

  3. Travelport
    Travelport is als overkoepelend bedrijf de eigenaar van de Apollo-, Worldspan- en Galileo GDS-systemen, waardoor ze op de derde plaats belanden. Travelport heeft niet het grootste aandeel, maar ze hebben wel een groter globaal bereik (Azië, Europa en Noord- en Zuid-Amerika).

Voor wie is GDS geschikt?

Je kamers verkopen via GDS is niet goedkoop. Omdat je niet rechtstreeks met een GDS kunt werken, werk je met één of meerdere tussenpartijen (connectors) die opzetkosten rekenen en een percentage van je boekingen verwachten. Aan de andere kant nemen deze partijen wel de verantwoordelijkheid om je kamers winstgevend te verkopen. Twijfel je of GDS interessant voor je hotel is? Probeer erachter te komen via de volgende vuistregels:

  • Je hebt meer dan 20 kamers
  • Je wilt boekbaar zijn via traditionele reisbureaus
  • Je zit dicht in de buurt van een vliegveld
  • Je wilt graag de zakelijke markt aantrekken
  • Je hotel is geschikt voor de zakelijke markt

Kun je je niet vinden in de bovenstaande eigenschappen? Dan is het waarschijnlijk niet de moeite waard om je hotelkamers via een GDS-provider te verkopen.

 

Over SmartHOTEL

SmartHOTEL helpt hoteliers wereldwijd om hun weg te vinden in de spannende en de soms verwarrende wereld van online distributie. Vanuit ons kantoor in Nederland bedient ons team meer dan 1500 hotels met de Smart Channel Manager en op maat gemaakte integraties. Als Hospitality experts weten we precies wat onze klanten nodig hebben en welke uitdagingen hoteliers van alle soorten en maten elke dag te wachten staan. Meer weten over ons of onze services? Je kunt contact met ons opnemen via sales@smarthotel.nl of bellen naar +31 (0)182 75 11 18.

By SmartHOTEL | February 06, 2017

Share This Story, Choose Your Platform!

Search

Recent Posts