Wat is een OTA in de hotelindustrie?

OTA staat voor Online Travel Agency, wat in het Nederlands eigenlijk gewoon staat voor “boekingssite”. Een OTA is een website waarop reizigers producten zoals een hotelkamer, transport en activiteiten kunnen boeken. Een OTA geeft jouw kamers weer op de website, regelt het boekingsproces van de reiziger en is daarbij de hoofdcontactpersoon voor de gast.  

 

De vragen die worden beantwoordt in dit artikel: 
(klik op de vraag om direct naar het antwoord te gaan)

 

Gids voor hotelsoftware

 

Waarom werken met OTA’s? 

Wanneer een boeker zoekt naar hotelovernachtingen, kijkt deze vaak eerst op één of meerdere boekingssites. Door een samenwerking met OTA’s aan te gaan, vergroot je je zichtbaarheid en is de kans groter dat een gast op jouw locatie stuit. Het kan zomaar zijn dat je daarbij een nieuwe doelgroep aansnijdt die jouw hotel anders nooit zou hebben gevonden.  

Een ander voordeel is dat je kunt meeliften op de bekendheid van de OTA. Vaak besteden de boekingssites veel geld aan marketing en advertenties, waardoor jouw hotel ook automatisch meer zichtbaarheid krijgt. De medewerkers hebben daarnaast specialistische kennis over de markt die de OTA bedient, waardoor je je kunt laten adviseren over regionale trends, interessante promoties en arrangementen. De OTA is natuurlijk ook erg handig om recensies van gasten te ontvangen, wat nieuwe reizigers over de streep kan trekken om juist wel (of niet) voor jouw hotel te kiezen. 

 

Hoe werkt een OTA? 

Voordat je je kamers kunt verkopen op een boekingssite, maak je afspraken met de betreffende partij en teken je een contract. Je maakt onder andere contractuele afspraken over het verdienmodel. Veelal bestaat het contract niet uit maandelijkse vaste kosten, maar ontvangt de boekingssite een percentage van de totale prijs van de gemaakte reservering. We noemen dit ook wel commissie. De hoeveelheid commissie die betaald moet worden, verschilt per boekingssite en/of onderhandeling. Wanneer de afspraken zijn gemaakt en je account is ingericht, wordt jouw hotel weergeven op de boekingssite, waarna bezoekers jouw kamers kunnen boeken. 

 

Waar moet je op letten bij het kiezen van een OTA? 

Er zijn veel OTA’s om uit te kiezen, en ze zijn er in alle soorten en maten. Het kunnen grote, wereldwijd-bekende OTA’s zijn, maar ook juist boekingssites die zich specialiseren in een nichemarkt. Kijk daarnaast naar de doelgroep van de boekingssite. Past die bij jouw doelgroep? Vraag ook na hoeveel reserveringen er gemiddeld op weekbasis binnenkomen bij de boekingssite. Het kan zomaar blijken dat de boekingssite leuk is voor extra online zichtbaarheid, maar verder eigenlijk helemaal geen reserveringen oplevert. Past dat binnen jouw hotelstrategie? Als het een goede aanvulling is op jouw huidige kanalen, kan het interessant zijn! 

 

Meer over hotelsoftware:

 

SmartHOTEL Channel Manager

 

Over SmartHOTEL

SmartHOTEL helpt hoteliers wereldwijd om hun weg te vinden in de spannende en de soms verwarrende wereld van online distributie. Vanuit ons kantoor in Nederland en het Verenigd Koninkrijk bedient ons team meer dan 1500 hotels met de Smart Channel Manager en op maat gemaakte integraties. Als Hospitality experts weten we precies wat onze klanten nodig hebben en welke uitdagingen hoteliers van alle soorten en maten elke dag te wachten staan. Meer weten over ons of onze services? Je kunt contact met ons opnemen via sales@smarthotel.nl of bellen naar +31 (0)182 75 11 18.

 

By SmartHOTEL | August 07, 2017

Share This Story, Choose Your Platform!

Search

Recent Posts