Wat is een hotel CRS (Central Reservation System)?

Het Central Reservation System (CRS) beheert alle reserveringsinformatie van alle hotels in een hotelketen. Denk aan de beschikbaarheid en prijzen van kamers, gasteninformatie, betalingsverwerkingen en het centraliseren van data van alle aangesloten hotels.  

 

De vragen die worden beantwoordt in dit artikel: 
(klik op de vraag om direct naar het antwoord te gaan)

 

Whitepaper hoteltechnologie

 

Hoe werkt een CRS?  

Het CRS beheert de distributiekanalen die belangrijk zijn voor hotelketens: GDSwholesalers, callcenters en telefonische reserveringssystemen. Een CRS kan ook direct koppelen met boekingssites, maar over het algemeen gebeurt dit via een channel manager. Het CRS centraliseert alle data van de PMS-systemen van de hotels en gebruikt dit ten goede van distributie, sales, marketing, revenue management en gastervaring. Vooral dat laatste is belangrijk: gasten verwachten in elk hotel dezelfde persoonlijke service en ervaring, of het nou in Amsterdam of Dubai is. Loyaliteitsprogramma's zijn dan ook vaak een onderdeel van een CRS.  

 

Wie zijn de grootste gebruikers van een CRS?  

Actieve CRS-gebruikers zijn vooral revenue managers, reserveringsagenten en marketing/e-commerce managers van een hotelketen. Er zijn ook softwarebedrijven die een CRS voor zelfstandige hotels leveren. Als je dit overweegt, kijk dan goed of de functies echt toegevoegde waarde bieden aan je hoteloperaties. Deze systemen zijn meestal niet meer dan een channel manager en boekingsmodule in één. 

 

Wat is het verschil tussen een CRS en een GDS?  

De term CRS wordt veel verward met GDS (Global Distribution System) en dat is grotendeels te wijten aan de geschiedenis. Van origine is het CRS ontwikkeld voor het beheer van vliegtickets van verschillende luchtvaartmaatschappijen, maar na enkele jaren nam GDS dit over. Het CRS vond zijn plek bij hotelketens om alle reserveringen centraal te beheren en verwerken.

 

Meer over hotelsoftware:

 

SmartHOTEL Channel Manager

 

Over SmartHOTEL

SmartHOTEL helpt hoteliers wereldwijd om hun weg te vinden in de spannende en de soms verwarrende wereld van online distributie. Vanuit ons kantoor in Nederland en het Verenigd Koninkrijk bedient ons team meer dan 1500 hotels met de Smart Channel Manager en op maat gemaakte integraties. Als Hospitality experts weten we precies wat onze klanten nodig hebben en welke uitdagingen hoteliers van alle soorten en maten elke dag te wachten staan. Meer weten over ons of onze services? Je kunt contact met ons opnemen via sales@smarthotel.nl of bellen naar +31 (0)182 75 11 18.

 

By SmartHOTEL | June 05, 2017

Share This Story, Choose Your Platform!

Search

Recent Posts