Wat is een (hotel) Channel Manager?

Een channel manager is een systeem dat ervoor zorgt dat je gemakkelijk al je kamers op alle aangesloten boekingskanalen vanaf één punt kunt beheren. Waar je voorheen nog iedere boekingssite af moest om handmatig je beschikbaarheid en prijzen te wijzigen, is dat nu allemaal gecentraliseerd in de channel manager. Daarnaast verzamelt het systeem ook alle reserveringen van de boekingssites, die vervolgens weer worden doorgestuurd naar het gekoppelde reserveringssysteem (PMS). In het geval je geen PMS hebt, worden de reserveringen opgeslagen en inzichtelijk gemaakt in de channel manager. 

 

De vragen die worden beantwoordt in dit artikel: 
(klik op de vraag om direct naar het antwoord te gaan)

 

Begrijpelijke hoteltechnologie gids

 

Waarom heb ik een channel manager nodig? 

Als je nog geen channel manager hebt, ervaar je misschien dat het lastig is om meerdere boekingskanalen handmatig bij te houden. Je moet secuur zijn en snel kunnen handelen; het is bijna een fulltimebaan. Een channel manager zal je bijna altijd veel meer opleveren dan dat het je kost, want: 

  • Het bespaart je veel tijd en fouten, omdat je nooit meer handmatig je kanalen hoeft bij te houden. 
  • Je kunt meer kamers verkopen, omdat het systeem continu de juiste beschikbaarheid op alle boekingssites aanpast. 
  • Je hebt minder tot geen last van overboekingen, omdat je niet zelf je beschikbaarheid hoeft aan te passen. 
  • Je kunt je zonder al te veel moeite aansluiten bij meerdere boekingssites en daardoor de online zichtbaarheid vergroten. 
  • Het is de schakel tussen alle connectiviteitspartners en hotelsoftware, zodat alles altijd gesynchroniseerd is. 

 
 

Hoe werkt een channel manager? 

Een channel manager kun je zien als een doorgeefluik dat informatie kan doorgeven aan verschillende systemen. Wanneer je een reserveringssysteem (PMS) hebt en daarin prijs- of beschikbaarheidsinformatie aanpast, geeft de channel manager dit door aan de boekingskanalen. Zonder een PMS doe je deze wijzigingen direct in de channel manager. Andersom komen de reserveringen vanuit de boekingskanalen automatisch binnen in de channel manager. Indien je een PMS hebt, komen deze ook automatisch in je reserveringsoverzicht. Zo is je informatie altijd overal up-to-date. 

 

Wat is de beste channel manager? 

Er bestaan verschillende partijen op de markt die allemaal hun eigen plus- en minpunten hebben. Het is vooral belangrijk om jezelf de vraag te stellen wat jij als hotelier verwacht van een channel manager. Wil je een oneindige keuze aan boekingssites om te koppelen? Ben je op zoek naar een perfecte integratie tussen je PMS en de boekingskanalen? Heb je een heel gecompliceerde prijsstructuur die de channel manager ook aan moet kunnen? Of heb je specifieke wensen voor de service die wordt verleend bij het systeem? Ons advies is om alle wensen voor jezelf op te schrijven en je vervolgens te laten informeren bij de verschillende partijen. 

Lees ook: 4 tips voor het vinden van de beste Channel Manager

 

 

Meer over hotelsoftware:

 

SmartHOTEL Channel Manager

 

Over SmartHOTEL

SmartHOTEL helpt hoteliers wereldwijd om hun weg te vinden in de spannende en de soms verwarrende wereld van online distributie. Vanuit ons kantoor in Nederland en het Verenigd Koninkrijk bedient ons team meer dan 1500 hotels met de Smart Channel Manager en op maat gemaakte integraties. Als Hospitality experts weten we precies wat onze klanten nodig hebben en welke uitdagingen hoteliers van alle soorten en maten elke dag te wachten staan. Meer weten over ons of onze services? Je kunt contact met ons opnemen via sales@smarthotel.nl of bellen naar +31 (0)182 75 11 18.

 

By SmartHOTEL | March 01, 2017

Share This Story, Choose Your Platform!

Search

Recent Posts