Wat is een (hotel) Channel Manager?

Een Channel Manager is een systeem dat ervoor zorgt dat je gemakkelijk al je kamers op alle aangesloten boekingskanalen vanaf één punt kunt beheren. Denk hierbij aan het in één keer aanpassen van alle beschikbaarheid, prijzen en restricties. Waar je voorheen nog iedere boekingssite af moest om handmatig wijzigingen te doen, is dat nu allemaal gecentraliseerd in de Channel Manager. Daarnaast verzamelt het systeem ook alle reserveringen van de boekingssites, die vervolgens weer worden doorgestuurd naar het gekoppelde reserveringssysteem. In het geval je geen PMS hebt, worden de reserveringen opgeslagen en inzichtelijk gemaakt in de Channel Manager.

 

Hoe werkt een Channel Manager?

In deze uitleg gaan we ervan uit dat je een PMS hebt gekoppeld aan de Channel Manager. Is dit niet het geval, dan kun je de stappen waar het PMS in voorkomt wegdenken.

Een Channel Manager kun je zien als een doorgeefluik dat informatie kan doorgeven aan verschillende systemen. Zo kan het prijs- en beschikbaarheidsupdates ontvangen vanuit het PMS, waarna deze updates direct worden doorgegeven naar de boekingssites.

Wanneer er een reservering wordt gemaakt op bijvoorbeeld Booking.com, komt deze reservering binnen in de Channel Manager. Daarna gebeuren er twee dingen: als eerste zorgt de Channel Manager ervoor dat de reservering wordt doorgestuurd naar het PMS. Als tweede wordt de kamerbeschikbaarheid bijgewerkt en wordt er een update gestuurd naar alle gekoppelde online distributiekanalen. Onder online distributiekanalen vallen boekingssites (Booking.com), metasearch, GDS en een eigen boekingssite.

 

Waarom heb ik een Channel Manager nodig?

Als je nog geen Channel Manager hebt ervaar je misschien dat het lastig is om meerdere boekingskanalen handmatig bij te houden. Je moet secuur zijn en snel kunnen handelen; het is bijna een fulltimebaan. Een Channel Manager zal je bijna altijd veel meer opleveren dan dat het je kost, omdat:

  • Het je veel tijd en fouten bespaart, omdat je nooit meer handmatig je kanalen hoeft bij te houden. 
  • Je meer kamers kunt verkopen omdat het system continu de juiste beschikbaarheid op alle boekingssites aanpast.
  • Je minder tot geen last hebt van overboekingen omdat je niet zelf je beschikbaarheid hoeft aan te passen.
  • Je je zonder al te veel moeite kunt aansluiten bij meerdere boekingssites en daardoor je zichtbaarheid vergroot.
  • Het de schakel is tussen alle connectivity partners en hotelsoftware (PMS, IBE, CRS, GDS, OTA, META, RMS), zodat alles altijd gesynchroniseerd is.

 

Wat is de beste Channel Manager?

Er bestaat niet één antwoord voor deze vraag, aangezien er veel verschillende partijen op de markt zijn die allemaal hun eigen plus- en minpunten hebben. Het is vooral belangrijk om jezelf de vraag te stellen wat jij als hotelier verwacht van een Channel Manager. Wil je een oneindige keuze aan boekingssites om te koppelen? Wil je dat het zich gespecialiseerd heeft in de connectie met de PMS-partij waar je al mee werkt? Heb je een heel gecompliceerde prijsstructuur die de Channel Manager ook aan moet kunnen? Heb je specifieke wensen bij de service die wordt verleend bij het systeem? Ons advies is om alle wensen voor jezelf op te schrijven en vervolgens een inventarisatie van partijen te maken.

 

Over SmartHOTEL
SmartHOTEL helpt hoteliers wereldwijd om hun weg te vinden in de spannende en de soms verwarrende wereld van online distributie. Vanuit ons kantoor in Nederland bedient ons team meer dan 1500 hotels met de Smart Channel Manager en op maat gemaakte integraties. Als Hospitality experts weten we precies wat onze klanten nodig hebben en welke uitdagingen hoteliers van alle soorten en maten elke dag te wachten staan. Meer weten over ons of onze services? Je kunt contact met ons opnemen via sales@smarthotel.nl of bellen naar +31 (0)182 75 11 18.

By SmartHOTEL | March 01, 2017

Share This Story, Choose Your Platform!

Search

Recent Posts