Hoe kun je je hotel voorbereiden op de periode na het coronavirus?

De (online) vakbladen staan er vol mee: hoe kun je je als hotelier voorbereiden op de tijd na het coronavirus? Nieuwe manieren om gasten te ontvangen, het aanpassen van de schoonmaakgewoontes en een nieuwe aanpak om de anderhalvemetereconomie te kunnen waarborgen zijn onderwerpen die voorbij komen. De kennis om over deze kwesties te adviseren hebben we niet, maar we weten wel veel over connectiviteit! In dit artikel geven we je daarom tips over online kamerverkoop en boekingskanalen, zodat je je goed kunt voorbereiden op de periode na het coronavirus.


 

COVID-19 informatie

 

Het belang van 365 dagen vooruit boekbaar zijn

We kunnen het normaal gesproken al niet vaak genoeg zeggen, maar ook nu moedigen we je aan om de beschikbaarheid van je kamers minimaal 365 dagen in de toekomst te openen. Niets is vervelender dan dat de gast, verlangend naar een fijne vakantie voor volgend jaar, stuit op nul beschikbare kamers in jouw accommodatie. Je kunt in de SmartHOTEL Channel Manager je kamers maar liefst 1,5 jaar vooruit open zetten, al gaat dat niet automatisch. Hiervoor is een aanzet vanuit het reserveringssysteem nodig, of wanneer je die niet hebt, een handmatige actie in het Channel Manager Extranet. Mocht je er niet uit komen, dan kun je contact opnemen met ons supportteam. 

 

Maak het wijzigen van je prijzen makkelijker

Je accommodatie zit straks weer vol, je bent weer zo druk als voorheen en je merkt dat je eigenlijk geen tijd hebt om een fatsoenlijk prijsbeleid te handhaven. Je kunt je hotel voorbereiden op de tijd na het coronavirus door de prijzen automatisch te laten berekenen. Dan gaat het wijzigen van de prijzen slechts nog een fractie van je tijd kosten.

Sommige hoteliers maken er al gebruik van, maar we zien veel accounts waar een automatische prijsberekening nog niet is ingesteld. Misschien is dat een bewuste keuze, maar het kan ook zijn dat je nog niet weet dat het beheren van je prijzen veel makkelijker kan. Wanneer dat het geval is, adviseren we om eens contact op te nemen met het supportteam en te informeren naar de mogelijkheden om een automatische prijsberekening voor jouw hotel in te stellen. Het fijne daarvan is dat je slechts één basisprijs in hoeft te vullen, waarna alle kamerprijzen verder automatisch worden berekend. Zo heb je straks, wanneer het weer drukker wordt, tijd over voor andere zaken.

 

Stijgende populariteit van arrangementen

In onze blog over reizen na het coronavirus benoemden we het al: arrangementen worden waarschijnlijk erg populair onder de (lokale) reizigers. Een lang weekend weg wordt nog interessanter met een aantrekkelijk arrangement, een kans waar jij als hotelier op in kunt spelen. Je kunt gaan voor het bekende arrangement, dat lijkt op een variant van ''2 nachten + diner''. Al is daar niets mis mee, moedigen wij het aan om met een origineler arrangement te komen, zodat je jezelf kunt onderscheiden van je concullega’s. Kijk bijvoorbeeld eens rond of je een samenwerking kunt aangaan met andere lokale ondernemers, om zo samen een unieke belevenis samen te stellen. Let er wel op dat je de prijzen niet te veel laat zakken. Zeker in deze tijd wil je ook weer wat geld in het laatje brengen.

Boekingssites als Hotels.nl, HotelSpecials, Voordeeluitjes en Zoweg.nl zijn goede websites om arrangementen aan te bieden. Maar vergeet je eigen website niet! Via je eigen boekingsmodule kun je gemakkelijk ieder arrangement aanbieden dat je wilt. Houd het aantal arrangementen wel beperkt, want het hebben van te veel opties leidt vaak tot geen één keuze maken. Dat wil je natuurlijk voorkomen! Heb je trouwens nog geen boekingsmodule op je website? Dan zou je eens kunnen kijken naar de Smart Boekingsmodule

 

De Channel Manager is juist nu onmisbaar

Waarschijnlijk heeft iedere hotelier het gemerkt in de afgelopen maanden: de annuleringen stroomden binnen. In goede tijden is de channel manager een onmisbaar systeem, maar ook in een tijd waar er vrijwel geen reserveringen binnen komen is het belangrijker dan ooit. Je beschikbaarheid wordt automatisch bijgewerkt met iedere inkomende annulering, zodat je dat later niet nog handmatig bij hoeft te werken.

De channel manager is de schakel tussen het reserveringssysteem, de boekingssites, de eigen boekingsmodule en overige connectiviteitssystemen. Hoewel de hotelsector nu even in de sluimerstand staat, komt er ook een moment dat er weer gas bijgegeven kan worden. De channel manager kan aan de hand van jouw wensen gas bijgeven of terugnemen en het neemt daarmee werk uit jouw handen. Zo wordt het voorbereiden van je hotel voor na het coronavirus veel simpeler!

 

Alles op z'n tijd!

Een channel manager neemt werk uit jouw handen en maakt het een stuk gemakkelijker om snel in te spelen op de vraag naar hotelovernachtingen. Neem daarom, als het even kan, geen afscheid van je channel manager in deze uitdagende tijden. Met het juiste channel manager systeem en de bijbehorende tips kan je je hotel goed voorbereiden op de periode na het coronavirus. 

Misschien ben je op dit moment nog helemaal niet bezig bent met de toekomst door de crisis en kun je nog helemaal niets met deze tips. Hopelijk kun je dan op een later moment dit artikel erbij pakken en ermee aan de slag gaan. Alles op z'n tijd!

 

SmartHOTEL Channel Manager

Over SmartHOTEL

SmartHOTEL helpt hoteliers wereldwijd om hun weg te vinden in de spannende en de soms verwarrende wereld van online distributie. Vanuit ons kantoor in Nederland bedient ons team meer dan 1500 hotels met de Smart Channel Manager en op maat gemaakte integraties. Als Hospitality experts weten we precies wat onze klanten nodig hebben en welke uitdagingen hoteliers van alle soorten en maten elke dag te wachten staan. Meer weten over ons of onze services? Je kunt contact met ons opnemen via sales@smarthotel.nl of bellen naar +31 (0)182 75 11 18.

By Chantal Mieremet | May 14, 2020

Share This Story, Choose Your Platform!

Search

Recent Posts