Reizen na het coronavirus: komen de hotelgasten terug?

Het zijn spannende tijden: de vrijetijdsbranche staat vrijwel helemaal stil dankzij het coronavirus. Het is op dit moment nog onduidelijk wanneer de hotelbranche langzaam weer kan gaan draaien. Naast dat we onszelf de vraag stellen wanneer het toerisme weer op gang komt, vragen we ons ook af hoe reizen na het coronavirus eruit gaat zien. Komen de hotelgasten weer terug? Experts in de hotelbranche hebben hier al veel ideeën over. Wij verzamelden deze ideeën en brachten het terug naar een voorspelling over verschillende soorten reizigers na de COVID-19-pandemie.


 

COVID-19 informatie hotelbranche

 

Lokale reizigers

Reizigers zijn nog wat huiverig om weer direct een vliegticket te boeken of op cruisevakantie te gaan na het coronavirus. Daarom verwachten we dat vakantiegangers voorlopig nog op vakantie in eigen land zullen gaan. Met de auto op vakantie, dicht bij huis, voelt veiliger en voelt als een minder groot risico om ziek te worden. Daarnaast weten toeristen het beste wat de regelgeving en status van het coronavirus is in hun eigen land.

Na verloop van tijd verwachten we dat reizen na het coronavirus weer terug naar het ''normale'' patroon zal gaan, waardoor je weer meer internationale gasten kunt verwachten in jouw accommodatie. Het aantal reserveringen zal zich uiteindelijk herstellen naar het aantal voor de COVID-19-pandemie. Wanneer dat zal gebeuren is nog wel afwachten. Experts doen wisselende voorspellingen over wanneer het toerisme weer op volle kracht kan draaien: de één verwacht na een jaar volledig herstel en de ander geeft aan dat dit nog wel een aantal jaar kan duren.

 

Weekendreizigers

Naast dat reizigers in eigen land blijven, wordt er verwacht dat langdurige vakanties voorlopig zullen uitblijven. De gemiddelde Nederlandse reiziger zal wel twee weken vakantie opnemen (de vakantiedagen moeten toch op), maar daarvan slechts een korte week of lang weekend echt buiten de deur vertoeven. Er wordt verwacht dat boekers veel zullen zoeken naar aantrekkelijke arrangementen, om de korte vakantie toch nog wat feestelijker te maken. Als hotelier kun je hierop inspelen door zelf één of meerdere pakketten samen te stellen voor de boekers.

 

Revanche-reizigers

Reizen is (bijna) een basisbehoefte geworden, velen willen niet meer zonder. Hoewel in eerste instantie voorzichtig afgetast zal worden wanneer en waarheen we weer mogen reizen na het coronavirus, zal het toerisme ook weer aantrekken dankzij ''revanche-reizigers''. Dit type toerist wil de gemiste tijd om te reizen inhalen en zal zo snel als het kan weer de wereld gaan verkennen. De eerste berichten vanuit China komen hier al over binnen en wij verwachten dat andere continenten niet uit zullen blijven. 

 

Zakelijke reizigers

Zakelijk reizen kunnen we opsplitsen in twee groepen: de individuele zakelijke reiziger en de congresreiziger. Zakelijk reizen na het coronavirus door individuen neemt waarschijnlijk snel weer toe, omdat velen hun partners en contacten lang niet meer in levenden lijve hebben gezien en gesproken. Toch gaan we waarschijnlijk merken dat na de eerste piek van zakenreizen, er ook weer een dip zal ontstaan. Dat komt omdat het videobellen opnieuw is uitgevonden en het gemak daarvan ook wordt ingezien.

De terugkomst van congresreizigers ligt wat lastiger. Veel congressen en beurzen zijn uitgesteld naar 2021 of nog later. Daarnaast is het aannemelijk dat evenementen van 100 bezoekers of meer voorlopig verboden blijven. Daardoor zal het langer duren voordat zakenreizen voor congressen en andere evenementen weer op gang komen. 

 

Houd vol!

Er wordt veel gespeculeerd over hoe de reisbranche (en de wereld überhaupt) eruit gaat zien na het coronavirus. Het antwoord op hoe reizen na het coronavirus eruit gaat zien blijven we je dan ook schuldig, omdat ook wij het helaas niet precies weten. Het hele SmartHOTEL-team staat wel voor je klaar om mee te denken en jouw vragen rondom online distributie te beantwoorden. Stuur ons een e-mail of geef een belletje; we helpen je graag!

 

_NL

Over SmartHOTEL

SmartHOTEL helpt hoteliers wereldwijd om hun weg te vinden in de spannende en de soms verwarrende wereld van online distributie. Vanuit ons kantoor in Nederland bedient ons team meer dan 1500 hotels met de Smart Channel Manager en op maat gemaakte integraties. Als Hospitality experts weten we precies wat onze klanten nodig hebben en welke uitdagingen hoteliers van alle soorten en maten elke dag te wachten staan. Meer weten over ons of onze services? Je kunt contact met ons opnemen via sales@smarthotel.nl of bellen naar +31 (0)182 75 11 18.

By Chantal Mieremet | April 29, 2020

Share This Story, Choose Your Platform!

Search

Recent Posts