Hoe trek je binnenlandse toeristen naar je hotel?

Binnenlands toerisme; wat is het, waarom is het belangrijk en hoe zorg je ervoor dat jouw hotelaccommodatie wordt gevonden door deze doelgroep? We bespreken het allemaal in dit artikel, zodat je straks helemaal op de hoogte bent en zelf aan de slag kan.

 

In dit artikel vind je de volgende onderwerpen:
Klik op het onderwerp om direct naar dat gedeelte te gaan.

 

Whitepaper SmartHOTEL

 

Wat is binnenlands toerisme?

Binnenlands toerisme zijn de dagtochten en vakanties die door reizigers in eigen land worden gedaan. Een voorbeeld hiervan is een stel uit Noord-Holland dat op vakantie gaat in Limburg. Wanneer hetzelfde stel een weekend naar Antwerpen gaat, dan spreken we over uitgaand toerisme, maar daar gaan we in dit artikel niet verder op in. Het is aannemelijk dat binnenlands toerisme, met de reisrestricties die nu gelden, het eerste en meeste aantrekt.

 

Waarom zijn binnenlandse reizigers belangrijk?

Hoewel er de afgelopen jaren al een zichtbare trend was in lokaal reizen, is het anno 2020 een regelrechte hit. Gedwongen uiteraard, maar we kunnen niet ontkennen dat veel mensen de schoonheid van hun eigen land meer zijn gaan inzien. Voor hoteliers is deze trend een kans om op in te spelen.

De mogelijkheden om te reizen zijn namelijk beperkt. De beperkingen zorgen er echter niet voor dat de reislust van de gemiddelde mens minder wordt. Daardoor wordt er gekeken naar wat er nog wél kan, en daar komt al snel uit dat weg in eigen land de behoefte om te reizen kan bevredigen.

Buiten deze reislust, zit het overgrote deel van de samenleving nu bijna een jaar thuis. De eigen woning is dit jaar de meest bezochte locatie, en mensen raken het zat om alleen maar thuis te zitten. De oplossing voor deze groep mensen is om één of meerdere nachten uit te wijken naar een andere locatie. Even de deur uit en een weekend weg, in een nieuwe omgeving.

Ook interessant: Hoe kun je je hotel voorbereiden op de periode na het coronavirus?

 

Hoe trek je binnenlandse toeristen aan?

Je wilt natuurlijk dit type boeker aantrekken naar jouw hotel, maar je weet niet precies hoe. We hebben een aantal tips op een rij gezet, waarbij we een onderscheid maken in interne en externe factoren. Bij interne factoren moet je denken aan punten die zich afspelen binnen jouw accommodatie. Met externe factoren bedoelen we de communicatie naar buiten toe.

 

Interne factoren

  • Comfortabel - Waarschijnlijk brengen jouw potentiële gasten meer tijd door in de kamer dan voorheen. De reden hiervan is simpel: er zijn (afhankelijk van het lockdown-stadium) minder voorzieningen geopend, wat de gast min of meer dwingt om vaker en een langere tijd op de kamer door te brengen. Dit maakt het nóg belangrijker dat jouw kamers comfortabel zijn, en een fijne ruimte om tijd in door te brengen.

  • Schoon en veilig - Vanzelfsprekend, maar we benoemen het toch nog een keer. Met de komst van COVID-19 zijn de eisen aan hygiëne en veiligheid hoger geworden. Hoe verzeker je jouw gasten ervan dat jouw accommodatie zich houdt aan alle voorzorgsmaatregelen? Zorg voor duidelijke communicatie, zowel vooraf als op locatie, zodat je gasten weten waar ze aan toe zijn.

  • Dineren - Het is in deze tijd geen garantie dat je buiten de deur kunt eten. Voor gasten is het daarom belangrijk om te weten welke mogelijkheden er zijn om te dineren op jouw locatie. Bezit je over een hotel-restaurant, dan is dat natuurlijk fantastisch voor de gast en kunnen zij gerust bij jouw restaurant dineren. Maar als je dat niet hebt, wat zijn dan de mogelijkheden op het gebied van afhalen? Informeer je gasten en overtuig ze dat jouw hotel daardoor niet minder aantrekkelijk is.

Extra inspiratie: 6x Een Onvergetelijke Ervaring Voor Je Gasten [ook tijdens COVID-19]

 

Externe factoren

  • Lastminutes - Binnenlands toerisme in coronatijd betekent een meer afwachtende houding bij boekers. De situatie kan per week veranderen, dus als boekers een weekend weg willen, dan boeken zij de overnachting op het laatste moment. Houd hier rekening mee met je kameraanbod. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om lastminute-tarieven aan te bieden. Let wel op dat je niet gaat stunten met je prijzen, dat is zonde van je revenue en helpt de hotelindustrie niet. Je kunt er echter ook voor kiezen om je annuleringsvoorwaarden te versoepelen, zodat boekers tot op het laatste moment gratis kunnen annuleren.

  • Packages - Boekers zijn op zoek naar meer luxe en comfort. Zoals eerder al benoemd, zullen gasten meer tijd doorbrengen in hun hotelkamer. Hoe kan jij ervoor zorgen dat de gasten ook voldoende vermaakt blijven? Het ontzorgen van de gasten is nu belangrijker dan ooit. Voorzie je gasten van een compleet vakantiegevoel en ontwikkel een aantal mooie arrangementen. Voor de hand liggende arrangementen zijn bijvoorbeeld een overnachting inclusief diner, of een overnachting met (privé)wellness-mogelijkheden.
Aanvullende informatie: Hotelarrangementen: waarom zijn ze (nu extra) belangrijk?
  • Marketing lokaal - In een veranderende markt is het belangrijk dat je meegaat met die veranderingen. Denk hierbij aan het aanpassen van je (online) communicatie. Wanneer je je in ‘normale’ tijden voornamelijk focust op internationale gasten, dan is het aan te raden om voor de komende periode juist meer te focussen op nationale gasten. Je aansluiten bij nationaal erkende boekingssites is een eerste stap, maar heb je er ook aan gedacht andere communicatie aan te passen? Je website en sociale media zijn daar onderdeel van. Laat duidelijk weten dat jouw deuren open staan voor binnenlandse bezoekers!

 

De doelgroep binnenlandse toeristen is niet nieuw, maar vanwege het coronavirus is het wel de grootste doelgroep die actief is in de hotelindustrie op dit moment. Ook wanneer de pandemie onder controle is, zal dit waarschijnlijk een langere tijd nog het meest prominente type reiziger zijn. Zorg er daarom voor dat het hotel en de marketingcommunicatie is ingericht op het binnenlands toerisme.

 

Andere artikelen:

 

SmartHOTEL Channel Manager

 

Over SmartHOTEL

SmartHOTEL helpt hoteliers wereldwijd om hun weg te vinden in de spannende en de soms verwarrende wereld van online distributie. Vanuit ons kantoor in Nederland en het Verenigd Koninkrijk bedient ons team meer dan 1500 hotels met de Smart Channel Manager en op maat gemaakte integraties. Als Hospitality experts weten we precies wat onze klanten nodig hebben en welke uitdagingen hoteliers van alle soorten en maten elke dag te wachten staan. Meer weten over ons of onze services? Je kunt contact met ons opnemen via sales@smarthotel.nl of bellen naar +31 (0)182 75 11 18.

 

By Chantal Mieremet | December 09, 2020

Share This Story, Choose Your Platform!

Search

Recent Posts