Hoe meer boekingssites, hoe beter! Toch?

Hoeveel boekingssites heb jij gekoppeld aan de Channel Manager? Hoeveel tijd kost het je om deze kanalen up-to-date te houden? Ga eens na of je de tijd die je investeert in de boekingssite, ook terugziet in de opbrengsten. Als consultant krijg ik regelmatig de vraag welke boekingssites ik zou adviseren om mee te koppelen. Door die vraag ging ik eens kijken naar alle data die we beschikbaar hebben in ons systeem en daar kwam heel interessante informatie uit!

 

Top 3 boekingssites

Het is waarschijnlijk geen verrassing dat Booking.com en Expedia bovenaan de top 3 staan. Het zijn boekingssites met de meeste hotelaansluitingen in de Smart Channel Manager. Daarnaast leveren ze ook veruit de meeste reserveringen op.

HRS staat op plaats drie van meest populairste boekingssites. Opmerkelijk is dat zij veel hotelaansluitingen hebben, maar bij lange na niet in de top drie van meeste reserveringen staan. Sterker nog, ze halen de top 10 niet eens!

Wie zit er dan wel in die top 3 voor meeste reserveringen? Nou, dat is Hostelworld. Relatief weinig hotels hebben een aansluiting met deze boekingssite, maar wanneer ze een aansluiting hebben rijzen de reserveringen wel de pan uit.

Booking sites_BLOG_NL-1
 

Vraag om advies

Het kan zo zijn dat een boekingssite heel populair is (lees: veel hotelaansluitingen), maar dat het aantal reserveringen per hotel laag is. In de tussentijd kan een boekingssite die minder voor de hand ligt, ontzettend veel reserveringen opleveren.

Vraag het consultancy team om advies voordat je tijd en energie steekt in het opzetten van een connectie met een nieuwe boekingssite. Je kunt het natuurlijk ook op de man af vragen bij de boekingssite, maar zorg er dan voor dat je de juiste informatie ontvangt (totaal aangesloten hotels + het totaal ontvangen reserveringen).

Begrijp me niet verkeerd, ik weet dat inkomsten niet het enige is waar je rekening mee houdt wanneer je je online distributiemix evalueert. Het kan zijn dat je meer zichtbaarheid wilt genereren, of dat een onbekende boekingssite steeds populairder wordt onder boekers. Ik wil alleen zeggen dat het geen kwaad kan om de connecties eens in de zoveel tijd te herzien. 😊

Wat is jouw conclusie na het lezen van dit artikel? Denk je nog steeds dat alle boekingssites en de tijd die je erin steekt zichzelf terugverdienen?

 

Geïnspireerd om je OTA-connecties te reviewen?

Of je nu een SmartHOTEL Channel Manager-gebruiker bent of niet, wij delen graag onze kennis over onze OTA-partners met je en kijken graag mee naar de huidige mix van je boekingssites. Laat een bericht achter op onze contactpagina om een consultancygesprek te plannen over je online distributiestrategie!

By Marina de Frankrijker | October 14, 2019

Share This Story, Choose Your Platform!

Search

Recent Posts