Dit is waarom Holacracy ook voor jou interessant is

''Wat doe je op je werk?'' Normaal gesproken is dit een redelijk rechttoe rechtaan antwoord dat direct refereert naar je functienaam en -omschrijving. Je werkt bijvoorbeeld bij de receptie, je bent hoofd van schoonmaak of de kok in het hotel-restaurant. Bij SmartHOTEL ligt dat anders, het antwoord is namelijk heel flexibel.


Sinds SmartHOTEL overgestapt is op Holacracy, zijn de standaard functieomschrijvingen passé. Binnen Holacracy is iedereen verantwoordelijk voor het uitvoeren en definiëren van zijn/haar eigen taken en ambities. Dat doe je bijvoorbeeld met behulp van een 'governance'-vergadering, waar iedereen een voorstel kan doen om een rol (voorheen functienaam en -omschrijving) aan te passen. Het voorstel gaat door een aantal fases, zodat andere collega's feedback kunnen geven of het voorstel kunnen afwijzen. Wanneer het wordt geaccepteerd, dan gaat de wijziging van je rol per direct in. Voer je taken uit die nog niet onder een rol vallen? Dan kun je dit ook via een governance-vergadering toevoegen. Zo kun je als developer opeens de rol 'blogschrijver' hebben.

Bij SmartHOTEL is iedere dag anders, want niemand voert slechts één rol uit. Je start je dag en bekijkt de takenlijst van de dag: het oplossen van een bug in de rol van developer, het voeren van de vissen in je 'dierenverzorger'-rol en het schrijven van een blog in de 'blogschrijver'-rol. Je besluit dat het oplossen van de bug op dit moment de hoogste prioriteit heeft, waarna je met je eerste taak begint.

Wanneer je bij SmartHOTEL werkt, ben je zelf degene die beslist welke taak de hoogste prioriteit heeft op dat moment. Er is geen management dat je vertelt wat je moet doen. Voor jou als hotelier is dat ook interessant, omdat je weet dat het SmartHOTEL-team zijn uiterste best doet om zo efficiënt mogelijk te werken. We kunnen je garanderen dat we alle taken, iedere keer weer, op een weegschaal leggen om de prioriteit te bepalen.

Het maken van beslissingen gaat snel binnen ons bedrijf, omdat er geen management is waar toestemming aan gevraagd moet worden. Neem als voorbeeld het wijzigen van functionaliteiten in het Extranet: wanneer de rolvervuller ervan overtuigd is dat de wijziging nuttig is en de prioriteit hoog is, dan kan de wijziging, afhankelijk van de complexiteit, sneller worden gemaakt.

Conclusie

In conclusie kunnen we zeggen dat Holacracy veel voordelen heeft, vooral voor hoteliers. De prioriteitenlijst wordt door de verantwoordelijke rollen direct opgesteld en we kunnen snel schakelen.

Heb je een vraag aan het consultancy-team of wil je een wijziging in het Extranet aanvragen? Neem dan contact met ons op. We willen bouwen aan een Extranet dat past bij jouw wensen en behoeften.

 

By Hibbah El-Damanhoury | November 25, 2019

Share This Story, Choose Your Platform!

Search

Recent Posts