Behind the Screens: hoe bewaak je de kwaliteit van de Channel Manager?

Het is halverwege februari en ik zit samen met Barbara aan de keukentafel. Barbara werkt nu ruim 9 jaar bij SmartHOTEL en heeft onze Channel Manager zien ontwikkelen tot het mooie product dat het nu is. Het bewaken van de kwaliteit van ons product is de specialiteit van Barbara, dus er is genoeg te bespreken. Onder het genot van een kop thee nemen we het onderwerp “testen” onder de loep.

 

Whitepaper hotelsoftware

 

Je begon bij SmartHOTEL, en toen…?

Er was toen één ontwikkelaar voor de Channel Manager, hij bouwde aan het product en controleerde of de functionaliteiten werkten zoals het hoorde; "Het product moet ‘A’ doen, dus ik test of ‘A’ het doet". In eerste instantie was dat voldoende, maar al gaandeweg ontstond de vraag of wijzigingen niet nog beter nagekeken konden worden. Dat is het moment geweest dat ik in beeld kwam, ik werd één van de eerste testers binnen het bedrijf. In plaats van de wijzigingen te bekijken vanuit een tunnelvisie, wilde ik de randzaken ook steeds beter bekijken; "Het product moet ‘A’ doen, maar doen ‘B’ en ‘C’ het na de wijziging dan ook nog wel?". Om dit te controleren kun je bijvoorbeeld een smoke test uitvoeren, waarbij er als het ware rook in het systeem wordt geblazen om te kijken of en waar er een fout zit. Het is vergelijkbaar met wanneer je een lekkage hebt en de loodgieter rook in de leidingen blaast om te kijken waar het lek zit. Waar de rook ontsnapt, zit vaak het probleem.

 

De kwaliteit van het product bewaken, hoe doe je dat?

Testen, testen en nog eens testen! Het klinkt allemaal heel makkelijk, maar het is veel werk. Er zijn talloze manieren en niveaus om te testen. Idealiter hebben we een programma waar we door één klik op de knop alle mogelijke scenario’s kunnen controleren. Maar helaas, we moeten nog veel handmatig testen. Wel zijn we hard bezig alle mogelijke scenario’s verder uit te schrijven (acceptatietesten), zodat het steeds makkelijker en duidelijker wordt wat er getest moet worden.

 

Maar, moet je er niet gewoon van uit kunnen gaan dat alles werkt?

Nee, je kunt niet zonder testen. Het ontwikkelen en verbeteren van software blijft mensenwerk en daar sluipen soms weleens fouten in. Daarnaast is ons product ontzettend complex en heeft één kleine verandering soms invloed op een groot deel van het systeem. Als er dus een fout wordt ontdekt, moet er getest worden waar die fout vandaan komt. Hetzelfde geldt voor wanneer er bijvoorbeeld een nieuwe boekingssiteconnectie is: alle functionaliteiten moeten worden nagelopen of het écht werkt.

 

Is de Channel Manager dan echt zo complex?

Ja, onze Channel Manager is ontzettend complex. Het hangt vast aan allerlei verschillende applicaties en programma’s, die ook weer met elkaar samenhangen (vergelijkbaar met de fabriek uit ‘’Sjakie en de Chocoladefabriek’’). Op het moment dat je in één applicatie iets aanpast, kan het zijn dat een ander programma weer omvalt. Het zou niet moeten mogen, dus dat probeer je met testen op te vangen.

 

Wat gebeurt er nog meer achter de schermen?

Naast het smoketesten maken we nu ook gebruik van andere manieren, zoals unittesten. Daarbij wordt er per onderdeel (unit) aan een functionaliteit gebouwd en tegelijkertijd getest. Het voordeel hiervan is dat wanneer zich een probleem voordoet, je makkelijker de oorzaak kunt vinden omdat het is opgeknipt in verschillende onderdelen.

Het team stelt de huidige manieren van testen echter altijd ter discussie en we vragen ons continu af hoe we het anders kunnen aanpakken. Er zit echt een stijgende lijn in en we blijven onszelf ontwikkelen en verbeteren. We focussen ons nu bijvoorbeeld op een testmethode die ATDD (Acceptance Test Driven Development) heet. Het komt er bij ATDD op neer dat de testscenario’s zo simpel worden uitgeschreven, dat zelfs een leek begrijpt wat er staat. Zodra deze scenario’s zijn goedgekeurd, kan de ontwikkelaar de echte code gaan schrijven. Heel interessant, zeker met het oog op de wens om onze partners en hoteliers meer te betrekken in het hele ontwikkelproces. ‘’U heeft deze functionaliteit aangevraagd, we hebben het als volgt uitgeschreven en een aparte testpagina aangemaakt. Wilt u alstublieft testen of het systeem doet wat u wenst?’’.

Wij (ontwikkelaars) werken niet dagelijks met het systeem, we kijken vooral naar de code en het is daarom soms lastig om te begrijpen wat precies de wensen zijn. Hoe fantastisch is het als we in de toekomst nauw kunnen samenwerken met onze hoteliers om van de Channel Manager een nog mooier product te maken?

Dat klinkt inderdaad heel interessant, dank je wel voor het toelichten Barbara!

 

Soortgelijke artikelen:

 

SmartHOTEL Channel Manager

 

Over SmartHOTEL

SmartHOTEL helpt hoteliers wereldwijd om hun weg te vinden in de spannende en de soms verwarrende wereld van online distributie. Vanuit ons kantoor in Nederland bedient ons team meer dan 1500 hotels met de Smart Channel Manager en op maat gemaakte integraties. Als Hospitality experts weten we precies wat onze klanten nodig hebben en welke uitdagingen hoteliers van alle soorten en maten elke dag te wachten staan. Meer weten over ons of onze services? Je kunt contact met ons opnemen via sales@smarthotel.nl of bellen naar +31 (0)182 75 11 18.

 

By Chantal Mieremet | February 25, 2020

Share This Story, Choose Your Platform!

Search

Recent Posts